بازار سیاه موترهای اشترنگ راسته تاجران عهده شکنی کردند

0 1,771

یافته‌های سرخط نشان می‌دهد که شمار موترهای اشترنگ راسته در طول شش ماه در هرات به بیش از ۵۰۰۰۰ عراده افزایش یافته است، در حالیکه شمار مجموعی موترهای ثبت و راجستر مدیریت ترافیک این ولایت ۱۵۰ هزار عراده است؛ به این معنا که یک چهارم موترهای مورد استفاده از هرات را، وسایط غیرقانونی و فاقد پلیت تشکیل می‌دهد.

این موترها از جاپان و امارات متحده عربی بارگیری شده و تا چند مدت پیش، از طریق گمرک ولایت هرات و نیمروز از طریق خاک ایران به کشور وارد می‌شد، ولی مدتِ پیش نسبت برخی ملحوظات ۵۸۰۰ کانتینر حامل وسایط اشترنگ راسته در گمرگ هرات و نیمروز متوقف شد که شمار مجموعی این وسایط به حدود ۲۰ هزار می‌رسید. وزارت مالیه این وسایط را به شرط انتقال آن به پاکستان اجازه محصول گمرک داد، ولی تاجران همه را به بازار غرب، جنوب غرب و شمال کشور عرضه کردند و حالا آزادانه مورد استفاده قرار دارند.

شورای وزیران طبق مصوبه شماره شش در سال ۱۳۹۰ هجری خورشیدی مجوز توزیع پلیت‌های پنج ساله را برای موترهای اشترنگ راسته صادر نمود. طبق این مصوبه؛ بدون استثنا همه موترهای اشترنگ راسته صاحب پلیت شدند و با اتمام سال ۱۳۹۵ مدت زمان اجازه گشت و گذار آن‌ها به پایان رسید، اما با گذشته یک‌ونیم سال از آن؛ هنوز تصمیمّ در باره گرفته نشده و این وسایط به صورت غیرقانونی گشت و گذار دارند.

تاجران به این امید بودند که شورای وزیران در مصوبه دیگر؛ اجازه توزیع پلیت دایمی به این موترها را صادر می‌کند و از اینرو هزاران عراده موتر اشترنگ راست را از جاپان و امارات متحده عربی بارگیری کرده و از طریق گمرک هرات و نیمروز؛ وارد کشور کردند.
آماری که روزنامه سرخط بدست آورده، نشان می‌دهد که هم اکنون ۵۰۰۰۰۰ عراده موتر اشترنگ راسته تنها در طول شش ماه اخیر بر شمار این وسایط در هرات افزود شده است.

سمونوال غلام نبی فرخی سرپرست مدیریت ترافیک هرات در مصاحبه‌ای با سرخط می‌گوید، شمار دقیق وسایط اشترنگ راسته در این ولایت وجود ندارد. او می‌گوید: «افزایش یکباره‌گی وسایط اشترنگ راسته در ولایت هرات را می‌پذیرم. به تازه ‌گی دستورالعمل شورای امنیت ملی؛ مبنی بر جمع‌آوری وسایط اشترنگ راسته به ما مواصلت ورزیده و این موضوع را با مقام ولایت نیز در میان گذاشته ایم. امیدوارم در طول یک هفته تا ده روز؛ همه این وسایط از سطح شهر و ولسوالی‌های هرات جمع‌آوری شود. این موترها هم اکنون فاقد پلیت بوده به صورت آزادانه گشت و گذار دارند، ولی طبق هدایت شورای امنیت ملی همه پرزه خواهند شد».

شهریان هرات می‌گویند، چون ممانعتِ بر استفاده از موترهای اشترنگ راسته در هرات وجود نداشت، شمار این وسایط بیش‌ از حد افزایش یافت و اکنون تصمیم بر جمع‌آوری آن؛ غیرعادلانه است، در حالی که گشت و گذار این شمار وسایط؛ عِلاوه بر افزایش گراف جرایم جنایی و تروریستی و میزان حادثات ترافیکی را نیز افزایش داده است.

محمد انور رحمانی رئیس گمرک هرات به سرخط می‌گوید، طبق دستور شورای امنیت ملی؛ ورود این وساط از طریق گمرک متذکره ممنوع گردیده است. او می‌گوید: «طبق همین دستورالعملِ مدتِ پیش ۱۸۰۰ کانتینر در هرات و ۴۰۰۰ کانتینر در ګمرک ولایت نیمروز که موترهای اشترنګ راسته در آن بارګیری شده بود، برای دو ماه متوقف بود، چون اجازه محصول آن نبود. سپس تاجران با مراجعه مکرر به شورای امنیت و اتاق تجارت و صنایع موفق شدند موافقه محصول این موترها را با پرزه مستعمل بدست آرند و همین طور هم شد».

رئیس گمرک ولایت هرات؛ تاجران را به کار خلاف و عهدشکنی متهم می‌کند، چون وعده آنان این بود که این وسایط را به پاکستان صادر خواهند کرد.
سمونمل ذبیح الله؛ مدیر ثبت وسایط ریاست عمومی ترافیک وزارت امور داخله می‌گوید، نشست‌های پیهم ریاست عمومی ترافیک با مسوولان ادارات مربوط در رابطه به وسایط اشترنگ راسته بی نتیجه پایان یافته و هم اکنون در حالت بی سرنوشتی حاکم است.

ریاست عمومی ترافیک وزارت امور داخله خواستار خارج ساختن این وسایط از جریان ترافیک است، اما نسبت دلایل نامعلوم تا حال در باره هیچ تصمیم گرفته نشده است.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply