رسانه‌ها به عملکرد خود هم نگاهی بیاندازند

0 660

دفتر نی، یا حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان گزارشی را منتشر کرده که بر بنیاد آن آمار خشونت علیه خبرنگاران در جریان کار حکومت وحدت ملی نسبت به حکومت حامد کرزی افزایش یافته است. فرار خبرنگاران از کشور، لت و کوب، قتل، دستگیری کوتاه مدت و عدم ارایه اطلاعات از خشونت‌هایی است که به باور نی بر رسانه‌ها انجام شده است.

دفتر نی در جریان چند سال گذشته، پیوسته آمار و به باور خودش نظرسنجی‌هایی را در مورد خشونت علیه خبرنگاران منتشر کرده؛ اما این نهاد که حمایت کننده رسانه‌های آزاد است، کمتر تلاش کرده تا آسیب شناسی کند که چرا این خشونت‌ها اعمال می‌شود و همه ساله نیز بر آمار آن افزوده می‌شود.

آسیب شناسی این امور قطعا دلایل مشخص دیگری را واضح خواهد کرد. حکومت افغانستان چه گذشته و چه فعلی مشکلات خود را داشته و چالش‌هایی را که سد راه خبرنگاران و رسانه‌ها کرده از کسی پوشیده نیست؛ اما رسانه‌ها به عنوان پل ارتباطی میان دولت و ملت و به سمت زبان گویای مردم در انعکاس اطلاعات و آگاهی دهی چقدر به مسوولیت حرفه‌یی و مسوولانه خود پایبند بوده و معیاری عمل کرده است؟

این پرسسشی است که کمتر نهاد حامی رسانه‌ها و خبرنگاران به آن پرداخته و در موردش گزارش منتشر کرده است.
در بسیاری موارد دیده شده که برخی رسانه‌ها به جای خبر، وحشت منتشر کرده‌اند، این کار سبب دامن زدن به خشونت شده است.
در شماری دیگر از رویدادها اخبار و گزارش‌ها نامتوازن و غیر حرفه‌یی منتشر شده است. انتقاد حکومت از اینکه برخی رسانه‌ها حرفه‌یی کار نمی‌کنند هم تا جایی قابل قبول است. برخی رسانه‌ها اصول خبرنگاری و سیاست گذاری رسانه‌یی در قبال جامعه و نظام را آگاهی کامل ندارند.

سال‌ها پیش گزارشی در مورد یک حمله انتحاری در یک منطقه کابل منتشر شده و هم اکنون همین گزارش است و فقط آمار آن تغییر می‌کند. کمتر خبرنگاری در گزارشش تلاش کرده تا علت یابی‌های امنیتی و تحلیل‌های جنگی را درک کند و سپس به مخاطبانش منتقل کند.

مخالفان مسلح دولت به عنوان گرگان وحشی و یاغی در انتظارند تا نقطه ضعفی از رسانه‌ها و حکومت ببینند و سپس با همه توان به آن حمله کنند. در بیشتر موارد رسانه‌ها این خلا را از خود برجای گذاشته و سبب خشونت شده است.

رسانه‌ها تلاش ندارند تا به خبرنگاران خود کوچکترین امتیازات و حقوق کارمندی را ارایه کنند، مانند ماشین از آنان استفاده می‌کنند و در عوض کارمندان با کمترین آگاهی از گزارشگری جنگ و یا خبرنگار امنیتی به ساحه رفته و خود سبب اعمال خشونت بر خود می‌شود.

برخورد با پولیس، با قضایای جنایی، تهیه گزارش از خشونت‌های خانوادگی و حتا توازن گزارش‌ها همه نکات مهمی دارند که اگر خبرنگاران آنان را ندانند مورد خشونت قرار خواهند گرفت. چیزی که در بسیاری موارد دیده شده است.

حکومت وحدت ملی با پیروی از قانون هدفش انتشار اطلاعات به مردم باشد و به خواست مشروع و قانونی رسانه‌ها چه در بخش اطلاعات و چه در بخش مصوونیت پاسخگو باشد و از سوی دیگر رسانه‌ها با تربیه خبرنگاران مسلکی، کار آزموده و لایق تنها تلاش کنند حرفه‌یی کار کنند و بدون وابستگی‌های سیاسی، حزبی و سمتی فقط به خبرنگاری فکر کنند.

سمت‌گیری‌های حزبی، برخوردهای نادرست با سران مخالف مالک رسانه و همچو موارد نیز خود دلیل بر ایجاد خشونت استند.

 

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply