جمعه‌ی خونین؛ اگر سیستم نسازید، همه در محراب و سنگر شهید می‌شوند

0 842

جمعه‌ی خونین؛
اگر سیستم نسازید، همه در محراب و سنگر شهید می‌شوند

دشمنان مردم افغانستان دوباره مردم را در محراب هدف قرار دادند. یک مسجد در غرب کابل و مسجد دیگر در ولایت غور هدف خصمانه دشمنان قرار گرفت. کسانی بر این مساجد حمله کردند که نه خدا را می‌شناسند و نه به انسانیت باور دارند.
آمار تلفات این رویدادها مختلف است؛ اما گذشته از آمارها و ارقام، جلوگیری از چنین حملات و سرکوب مخالفان مسلح دولت اهمیت دارد.

بعد از حمله خونین مهاجمان انتحاری به قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال افغانستان که تعداد زیادی شهید بر جای گذاشت، کاربران شبکه اجتماعی با انتقادهای تند خواستار برکناری مقام‌های امنیتی از جمله وزیر دفاع افغانستان شده بودند.

پس از این رویداد قدم شاه شهیم، لوی درستیز و عبدالله حبیبی، وزیر دفاع پیشین افغانستان از مقام‌های خود استعفا دادند. پیشتر این موضوع هم رویدادهای خونینی رخ داده و سپس مردم خواستار برکناری مسوولان امنیتی کشور شده اند.
اکنون اما باور بر این است که تغییر و تبدیل یک یا دو شخص در سطح رهبری نهادهای امنیتی به خصوص وزارت دفاع افغانستان کارساز نیست. آگاهان می‌گویند که حکومت وحدت ملی باید برای سیستم سازی در نهادهای امنیتی فکر کند.

دولت افغانستان به شدت نیاز به داشتن قوای امنیتی منظم، هدفمند، کارکن و مسلکی در چارچوب یک سیستم سنجیده شده و کاملا مستقل است. تاریخ افغانستان ثابت کرده که دخالت‌های سیاسی و سیاسی سازی نهادهای امنیتی افغانستان چه تاوان‌های گرانی بر دوش مردم افغانستان گذاشته است.
اکنون که ولایت پکتیا، کابل، غزنی و غور در جریان یک هفته‌ی گذشته شاهد حملات خونین بوده و صدها نفر در این ولایات شهید شده اند؛ دوباره نباید فریاد برکناری یک یا دو شخص سر داده شود.

نیاز است تا نهادهای مدنی، مردم و کارشناسان امور امنیتی برای ایجاد یک سیستم دقیق کاری برای نهادهای امنیتی بر حکومت وحدت ملی فشار وارد کنند.
کوتاه کرد دست چهره‌های زورمند، غیر مسوول و سیاسی از نهادهای امنیتی، تصفیه‌ و تحقیق در مورد استخدام نیروهای امنیتی، توجه جدی به مجازات و مکافات نیروهای امنیتی و مدیریت دقیق از عملکرد و تدارکات قوای امنیتی از راه‌های اصلی سیستم سازی برای نظامیان کشور است.

بی توجهی به بازماندگان شهدای جنگ، تاخیر در پرداخت معاشات سربازان، نرسیدن کمک و تدارکات در سنگرهای جنگ، مشخص نبود سیاست دولت در قبال دشمنان و دامن زدن اختلافات قومی و مذهبی از عوامل تخریب و بی روحیه‌گی سربازان استند.

نابود سازی لانه‌های تروریستان و اقدامات سیاسی منسجم علیه دشمنان سبب تقویت نیروهای امنیتی در سنگرها خواهد شد.
باورها بر این است که صبر مردم از صلح صلح گفتن و خوش‌بینی‌ها در این مورد به پایان رسیده و قربانی دادن در راه هیچ و بی هدف، پایه‌های نظام و قوای امنیتی را سست می‌کند.

مسوولان وزارت‌های دفاع، داخله و ریاست امنیت ملی باید در مورد حملات اخیر در کابل و دیگر ولایات پاسخگو باشند و حکومت وحدت ملی برای پایان دادن به چنین فاجعه‌ها باید راهکارهای مناسب و اساسی را جستجو کند.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply