والی که آرزوی رییس جمهور شدن دارد

0 677

عطا محمد نور، از سال 2004 تا 20144 والی بلخ بود؛ وقتی محمد اشرف غنی رییس جمهور شد، او را سرپرست ولایت بلخ معرفی کرد؛ اما پس از مدتی روابط او با ارگ به دلیل عملی نشدن موافقت‌نامه‌ی تشکیل حکومت وحدت ملی به شدت سرد شد. آقای نور پس از انتقادهای شدید از شریک حزبی‌اش (داکتر عبدالله عبدالله) مذاکراتی را با رییس جمهور غنی آغاز کرد و سپس به تاریخ دوم حوت سال گذشته، دوباره با مُهر ولایت به بلخ بازگشت و دوباره رسماً والی شد.

فعالیت او پیوسته با جست و خیزهایی به همراه بود؛ تا اینکه قضیه اتهام‌ها میان جنرال دوستم و احمد ایشچی رخ داد و معاون اول رییس جمهور کشور را ترک کرد. او با شماری دیگر از سران احزاب سیاسی به ترکیه به دیدار جنرال دوستم رفته و ایتلاف نجات افغانستان را تشکیل دادند.

این ایتلاف بدون حضور جنرال دوستم نشست‌ها و گردهمایی‌هایی را در شمال کشور راه اندازی کرده و تلاش کرد تا برای حضور دوباره جنرال دوستم زمینه سازی کند؛ اما آقای دوستم هنوز به کابل بازنگشته است.

پس از سردی فعالیت‌های این ائتلاف عطا محمد نور هشدارهایی را مبنی بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام داده و سخنان تُندی را روانه ارگ و سپیدار کرد. قضایا و اتفاقاتی که بیشتر کارشناسان آنرا زمینه سازی برای امتیاز گیری و نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری آینده توصیف می‌کنند.

سرانجام او هفته‌ی گذشته اعلام کرد که دوست دارد نامزد ریاست جمهوری باشد. او گفته که وزارت و ریاست برایش از سوی ارگ پیشنهاد شده؛ اما خودش دوست دارد رییس جمهور شود.

او اکنون به کابل آمده و دیدارهایی را با سران احزاب نیز داشته است. با وجودی که آقای نور رسماً والی بلخ است، سخن گفتن از انتخابات نامزدی احتمالی، این ایده را ایجاد می‌کند که او از امکانات دولتی برای زمینه سازی حضور در انتخابات آینده استفاده می‌کند.

ظاهراً در پاسخ به این قضیه دیروز اما داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت گفت که بحث در مورد نامزدی و نامزد شدن در انتخابات مشروع است؛ اما حکومت وحدت ملی فعلا به کار خود ادامه می‌دهد تا وعده‌هایی را که عملی نکرده، پوره کند.

به گفته‌ی رییس اجرایی، زمان انتخابات که رسید، هرکس حق نامزد شدن و رای دادن دارد. بناء عطا محمد نور نیز شامل همین حکومت است و شاید بهتر باشد او نیز برای عملی شدن وعده‌های حکومت تلاش کند و وقتی انتخابات فرا رسید، با استعفا از مقامش برای مبارزات قانونی انتخابات کار کند.

سخنانی که دیروز داکتر عبدالله مطرح کرد ظاهراً پاسخی به هرگونه اقدام برای برگزاری انتخابات زودهنگام و براندازی نظام بود. بخش بیشتر سخنان او پاسخ کسانی بود که فعالیت‌های زودهنگام و خلاف اصول انجام می‌دهند.

هنوز که انتخابات ریاست جمهوری دور است و ریاست اجرایی تاکید کرده حکومت در دو سال باقی مانده وعده‌های خود به مردم را تکمیل می‌کند، بهتر است با جدیت به تمام مقام‌هایی که قصد کاندید شدن و نامزد شدن دارند اعلام شود که هر سخن جای و هر نکته مکانی دارد.

وقتی سخن از اصلاح نظام انتخابات زده می‌شود، باید کسانی که خود را مصلحان آن می‌دانند نیز باید به اصول و اخلاق پایبند باشند. فعالیت زود هنگام و آن هم زمانی که مقام دولتی را در اختیار دارد خلاف قانون است.

تاکید بر این است که عطا محمد نور به عنوان والی دولت، نظریات خود را برای اصلاحات مطرح کند؛ اما از هر فعالیتی که ایجاد دو قطبی کند یا ماده‌های قانون را زیر سوال ببرد، باید خود داری کند.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply