بلاخره اقدامی برای امحای مواد مخدره در افغانستان صورت گرفت

0 786

ملالی موسی نظام                                                                                                     ۲۱/۱۱/۲۰۱۷

بلاخره اقدامی برای امحای مواد مخدره در افغانستان صورت گرفت

کارخانه های تولید مواد مخدر– منبع مالی طالبان در هلمند تخریب گردیدند

دولت افغانستان و مطبوعات گوناگون منحیث یک خبر نهایت مهم امروز اعلام داشتند که با همکاری قوای مشترک افغان و ناتو در ولایت پر آشوب هلمند که قسمتی از آن در کنترول طالبان قرار دارد، با حملات طیارات بم افگن مراکز تولید مواد مخدره در 8 قسمت تخریب و ازبین برده شد.

چنین یک خبر و در حقیقت مژده به ملت ناتوان افغانستان که نه تنها از عدم وجود امنیت، قدرتمندی گروه های مخالف دولت و اشوب گران بی صلاحیتی که حیات مردم را با تولید خطرات گوناگون در سر تا سر افغانستان به مرگ و مصائب گوناگون سر دچار ساخته اند، به یقین که مورد استقبال همه اقشار مردم رنجور و مظلوم وطن واقع می گردد.

گرچه آغاز تولید منابع مواد مخدره و کشت کوکنار در افغانستان به منظور استفادۀ مالی از همان عصر حکومت ناکام برهان الدین ربانی و مخصوصاً به فعالیت شورای نظار در قسمت هایی از افغانستان مروج گردید، در حالیکه قبل از سقوط افغانستان با تعمیل کودتای منحوس ثور، به اساس تعامل و شرائط  بین المللی برای زرع خشخاش، چنین روشی در کشور مجاز نبود که مزارع کوکنار بصورت علنی از جانب مالک و دهقان بوجود آید.

البته با ظهور طالبان و فرار اولیای حکومت ربانی و مسعود بدون دفاع و مقاومت به شمال و کولاب تاجکستان، زرع کوکنار منحیث یک منبع عایداتی، از جانب طالبان منع گردیده و میزان آن به صفر رسید؛ چنانچه مطبوعات بین المللی هم چنین راپوری را تائید نمودند. ولی به تدریج این گروه به اهمیت تجارت مواد مخدره منحیث یک منبع مالی تغییر نظر داده و افغانستان را دوباره به زراعت کوکنار به عوض دیگر حاصلات سوق دادند.

این روش که سر تا سر مملکت را به مزارع خشخاش حتی بعد از سقوط طالبان و موجودیت قوای بین المللی، مبدل نمود برای زرع، تولید و حفظ مراقبت از کشتزار های آن مافیای جهانی مواد مخدره را دخیل چنین تجارت پر منفعت جهانی ساخت که با گذشت سال ها میزان تولید و فیصدی بالای آن قوس صعودی را پیموده و بیشتر و بیشتر گردیده می رود.

درین جای شکی نیست که قوای بین المللی ای که به اشتراک در حدود 40 مملکت و سرازیر نمودن میلیارد ها دالر مردمان آن سرزمین ها، بعد از سال 2001 در افغانستان سرازیر گردیدند، هیچ اقدام جدی برای امحاء و منع پیشرفت زرع و تولید مواد مخدر به عمل نیاوردند. از باور به دور است که رشته های وابسته به چنین معاملۀ کثیف و مخربی که صحتمندی و جان ملیون ها را در جهان به خطر مواجه میسازد، به بلند ترین مقامات دولتی و مؤسسات بزرگ در ممالک مختلفۀ جهان گره خورده و می پیوندد و حمایت آنهاست که فیصدی تولید چنین زهر خطرناکی را در افغانستان متصل بالا میبرد.

البته درین تجارت کثیفی که قسمت زیاد آن برای معتاد ساختن جوامع مترقی غربی و یا فقیر مثل افغانستان به کار می رود، ممالک همسایۀ افغانستان برای انتقال و حمایت از آن مستقیماً دست داشته و از آن سود می برند؛ بدون شک فراهم نمودن دایمی انتقال مواد مخدره به بیرون از منطقه ایجاب کار، مسئولیت و فعالیت دایمی مقامات دولتی و انفرادی این ممالک را به حمایت از مافیای بین المللی دارد، چنین حالتی است در افغانستان و گرنه به هزاران تن ازین مواد مخرب چگونه تولید و جا به جا شده و کاروان آن تا اقصاء نقاط دنیا رهبری و تسلیم میگردد.

متأسفانه تعداد معتادان افغان هم روز افزون گردیده و مشکل اجتماعی جدیدی را خلق نموده است که با شرائط  ناهنجار در جامعه، تداوی و راه فرار از آن چندان موجود نمی باشد. در وطن ما دردا که حالات فقر، بیکاری، امراض و دگرگونی های روحی و روانی، زن و مرد را به جانب استعمال مواد مخدر می کشاند که شاید در شرائط کنونی تعداد آن بینوایان به 500 هزار بالغ گردد. البته دهقانی که با فامیل برای کشت کوکنار استخدام گردیده و عاید بخور و نمیری را به مشکلات زیاد بدست می آورد هم با کار مداوم و روزگار سیاه، نه تنها خود بلکه با خانواده  و اطفال معتاد میگردد.

در مورد اقدام بمباردمان های قوای خارجی و افغان بر مواضع فابریکات مواد مخدره در افغانستان، باید تصریح نمود که این تشکیلات از همان آغاز تشکیل قوای بین المللی به تدریج ایجاد گردیده و رو به انکشاف بودند؛ در سرحد شرقی به نام «فابریکو» تعداد زیادی تعمیر و فعال گردید که صرف یکبار قسمتی از آن در همان اوایل تخریب شد و بعد فراموش گردید. البته همان طور که از موجودیت و پناه گاه های امن تروریست ها در پاکستان امریکا و جامعۀ جهانی همیشه مطلع میباشند و از مصرف برعکس بودجۀ محو تروریزم برای پاکستان در منطقه برای تقویت آن خراب کاران که جامعۀ افغانی را به خون و آتش کشیده اند، کاملاً باخبر بوده اند، در مسامحه از تخریب کشت زار های کوکنار و مراکز تولید مواد مخدره هم سهم همیشگی داشته اند. بار ها در اخبار تلویزیون ها دسته ای از عساکر افغان را دیده باشیم که با ضعف و ناتوانی ذریعۀ چوب های درازی کشتزار های کوکنار را چپ و راست گویا میزنند«!» و رد می شوند، همین.

فعلاً پالیسی جدید امریکا به هدایت رئیس جمهور «دونالد ترمپ» متوجه آنچه را پاکستان درین سال ها پیش گرفته گردیده است و گویا ستراتیژی جدیدی را برای تغییراتی در جنوب آسیا روی دست دارد که آغاز تخریب مراکز تولید مواد مخدر در افغانستان هم شاید جزئی از آن می باشد. البته اگر این عملیۀ مفید که قطع قسمت بزرگ عواید جنگ های طالبان در آن مضمر است، دوام یافته و به مناطق دیگر کشور ما عملی و تطبیق گردد و به زودی با تغییربازی های سیاسی متوقف نگردد.

اخبار منتشرۀ افغانستان بعد از نشر خبر بمباردمان مراکز تولید مواد مخدر در هلمند، از آن استقبال نمودند که بر قسمتی از آنها در شهر کابل روشنی می اندازیم:

 

روزنامه‎های چاپ امروز کابل در بیشتری مطالب و تبصره‎های خود به تخریب برخی از کارخانه‎های تولید مواد مخدر در ولایت هلمند پرداخته‎اند.

 

 

  • سرخط

روزنامه سرخط در سرمقاله ‎اش نوشته ‎است که حکومت افغانستان اعلان کرد که نیروهای افغان به حمایت نیروهای ناتو عملیات کردند و هشت کارخانه تولید مواد مخدر را از بین بردند.

سرمقاله نویس می‎ گوید که حکومت افغانستان تأکید کرده که پس از این برای تخریب کارخانه‎های تولید مواد مخدر عملیات همچنان ادامه خواهد داشت.

سرمقاله نویس گفته‎ است که حکومت به سوی بلا در حرکت است و اگر بترسد و عقب‌ گرد داشته باشد عملکرد مافیای مواد مخدر جدی ‌تر خواهد بود.

روزنامه نوشته‎ است که طالبان مسلح و گروه‎ های تروریستی بدون شک از عواید مواد مخدر استفاده می ‎کنند، اما روزنامه برخی مقامات دولتی را نیز مافیای مواد مخدر خوانده، اما سرمقاله نویس از کدام مقام دولتی نام نبرده‎است.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در این زمینه به اعلامیه ارگ ریاست جمهوری پرداخته که در آن آمده ‎است طالبان مسلح و گروه‎های تروریستی از پول مواد مخدر بسیار استفاده می ‎کنند.

روزنامه به نقل از اعلامیه نوشته ‎است که ادامه جنگ به نفع حلقاتی است که از مواد مخدر عاید دارند و گروه‎ های تروریستی بخشی از مصارف ‌شان را از مواد مخدر تمویل می‎ کنند.

روزنامه نوشته‎ است، حکومت افغانستان تأکید کرده که کارخانه ‎های پروسس مواد مخدر با جدیت هدف قرار می‎ گیرد و در این زمینه تدابیر نیز روی دست گرفته شده‎ است.

روزنامه می‎ گوید که حکومت افغانستان تأمین صلح و ثبات در این کشور را وابسته با مبارزه جدی با مواد مخدر دانسته‎است.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی سخنان معین وزارت مبارزه با مواد مخدر را مورد انتقاد قرار داده که گفته‎ است، موضوع اعتیاد دو نیم میلیون تن به مواد مخدر در افغانستان خیالی است.

نویسنده مطلب این سخنان را عجیب خوانده و نوشته است که باید به این معین جایزه جهانی داده شود، اما نگفته که کدام معین این وزارت چنین اظهاراتی داشته‎ است.

نویسنده مطلب نوشته ‎است که یکی از معینان وزارت مبارزه با مواد مخدر این سخنان را در مصاحبه با یکی از رسانه‎ ها بیان داشته و گفته‎ است که در ارائه ارقام معتادین مواد مخدر در افغانستان مبالغه صورت گرفته‎ است.

نویسنده مطلب به نقل از این معین وزارت مبارزه علیه مواد مخدر نوشته‎ است که تنها حدود ۵۰۰ هزار تن در این کشور معتاد به مواد مخدر می‎باشند.

منبع خبر:

نظر نویسنده، صدای امریکا، میدیای داخلی و بی بی سی.

پایان

بلاخره اقدامی برای امحای مواد مخدره در افغانستان صورت گرفت

m_nezam_belakhera_eqdami_barai_emhai_mawad_mokhadar.pdf

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روزنامههای چاپ امروز کابل در بیشتری مطالب و تبصرههای خود به تخریب برخی از کارخانههای تولید مواد مخدر در ولایت هلمند پرداختهاند.

 

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply