سفري پژوهشي و مستند از ارگ تا شوراي ملي-بخش سوم /استاد صباح

0 695

اينان

زندگاني غرق کرده  مردمان رابي صدا

ميرود وزيردرحوض (دبي) ازبراي شنا

در زمان رأی او با من برادر بود لیک

بعد از آن شد آدمی کم حافظه نا آشنا

آن زمان وردش سلام گرم بود و خادمم

حال ما (نوکر)  شدیم و او ندارد اعتنا

ما چیديم روی هم درد و بلا وغصه را

او به روی هم نهاده ارزها را لابه لا

زیر پایش هست هرروزموتر مدل نو

من به پايم مي کنم بوتهاي پاره راتنها

عضو پارلمان از شهر ما شد انتخاب

نصف سال درلندن ونصف ديگرامريکا.

عبدالروف ابراهیمی رئیس پارلمان چه کرد؟؟؟

آن چه انسان هرگز نخواهد فهمید این است که چگونه درمقابل کسی که ما را آفریده وهمه چیزما از اوست مسوول خواهیم شد واوازما بازخواست خواهد کرد ؟!؟!؟

مشکل اساسي امروزعبورازچنگال خونين قدرتمداران وجنگ سالاران است .  تکه داران قدرت – چون عبدالروف ابراهيمي ،تورن اسماعیل، رسول سیاف، يونس قانوني ، بسم الله محمدي ، دبل عبدالله ،گل آقاشيرزي ، امرالله صالح ،عطامحمد نور،سيد منصورنادري ،محقق، انوري، خليلي ،محسني ، اکبري، بصيرسالنگي ، صلاح الدين رباني ،فاروق وردک ، کريم خرم ، انورالحق احدي ، برادران مسعود …

عبدالروؤف ابراهیمی رئیس پارلمان و برادرکوچک  لطیف ابراهیمی  والی تخار وازفرماندهان سابق حزب اسلامی برهبریی گلبدین حکمتیار متهم به سؤاستفاده ازموقیعت اداری وفساد مالی گردید به رویت شواهدی که به نواندیشی نیز رسیده است و شبکه تلویزیونی یک نیز  که از کابل نشرات دارد بر این گزارش ها مهر تائید گذاشته است رؤف ابراهیمی رئیس پارلمان طی یک سفری با همراهیی دوازده تن ازاقارب و خویشاوندان  بیش ازچهل هزار دالر را از بودجه‌ی دولت به مصرف رسانیده است. برخی ازنماینده‌گان، این کار رییس مجلس نماینده گان را شرم آوردانسته وخواستار برکناری اوشده اند. این موضوع امروزدرنشست عمومی مجلس نیزیکی ازجنجالی‌ترین بحث‌ها بود.همه از ناکارایی شورای ملی به ستوه آمده اند واین قوا را حتا به کمیشن کاری متهم کرده‌اند. رییس مجلس نماینده‌گان ازهرکس دیگری بیشتر متهم به ضعف مدریت وناکارایی دراین نهاد است.سه روز ازسفرخارجی عبدالرووف ابراهیمی نمی‌گذرد که او اکنون دریک سفر دیگر به خارج از کشور رفته است؛ سفرهایی که برخی ازنماینده‌گان حق خودشان دانسته‌اند. آگاها ن میگویند که مخالفت با فساد اداری و مالی رئیس مجلس افغانستان نه بخاطر از میان بردن فساد بلکه به دلیل عدم توجه به اعزام دیگر نمائنده گان پارلمان ا است که آنرا حق خویش میدانند.

اخیراً برخی رسانه ها به نقل ازشاروال کابل گفته اند که رییس ولسی جرگه برای خود و یازده عضو خانواده اش خواهان نمرات زمین و منازل رهایشی در شهر کابل شده است.

پول هاي را که ابراهيمي برد

درماه سنبله‌ی امسال اسنادی به رسانه‌ها درز کرد که نشان می‌دهد ده‌ها میلیون افغانی از بودجه‌ی شورای ملی به‌صورت غیرقانونی در اختیار ابراهیمی رییس این مجلس قرار گرفته است. در این اسناد آمده بود که رییس مجلس و خدای‌نظر نصرت-رییس دارالانشای پارلمان –  صدها کارمند خیالی را به‌صورت قراردادی استخدام کرده‌اند و از بودجه‌ی شورای ملی برای عبدالرووف ابراهیمی خانه و دفتر خیالی کرایه شده است.
در ۱۳عقرب امسال و در نشست عمومی مجلس نمایندگان، هیأتی که به‌منظور بررسی فساد رییس مجلس و رییس دارالانشا آن تعیین شده بود، نتیجه‌ی گزارش‌اش را به اعضای پارلمان ابلاغ کرد.
۱۴ مورد از مجموع اتهام‌هایی که بر رییس مجلس وارد شده، مورد بررسی هیأت حقیقت‌یاب پارلمان قرار گرفته است. یافته‌های این هیأت -که به‌دنبال افشای فساد مالی ابراهیمی از بودجه‌ی پارلمان تشکیل شد-نشان می‌دهد که هم نصرت و هم عبدالرووف ابراهیمی در این فساد دخیل‌اند.
ادعا شده که عبدالرووف ابراهیمی در سال‌های ۹۴ و ۹۵ ماهانه ۷۶۵هزار افغانی را به‌عنوان کرایه‌ی خانه از بودجه‌ی شورای ملی پرداخته است. یافته‌های هیأت حقیقت‌یاب آن را تأیید کرده و افزوده که «این کار به حکم ریاست‌جمهوری» صورت گرفته و بر اساس مکتوبی که به‌تاریخ ۴/۴/۱۳۹۴ به وزارت مالیه فرستاده شده، برای جلوگیری از کسر بودجه‌ی مجلس این مقدار پول به بودجه‌ی شورای ملی و برای پرداخت کرایه‌ی خانه‌ی ابراهیمی افزوده شده است.
در اسنادی که همایون در اختیار اعضای مجلس قرار داده، ادعا شده است که با پول شورای ملی عبدالرووف ابراهیمی یک خانه را برای دفترش در کارته‌ی پروان شهر کابل کرایه کرده است و بدتر از آن این‌که چنین خانه‌یی اصلاً وجود ندارد. قباله‌ی این خانه به نام برادر عبدالرووف ابراهیمی (حاجی امیرخان فرزند حاجی محمد ابراهیم) است. اما یافته‌های هیأت حقیقت‌یاب نشان می‌دهد که نام پدر ابراهیمی، شیرخان است و خانه‌یی که به آن‌ها نشان داده شده با قرارداد خط آن مطابقتی نداشته است.

ريس مجلس دزديد ويا اختلاس نمود؟؟؟

رییس مجلس ۴۵ میلیون و ۹۰۰هزار افغانی از بودجه‌ی شورای ملی را دستبرد زده است. در بند دوم ماده‌ی ۱۳  اصول وظایف داخلی مجلس نمایندگان تأکید شده که رییس مجلس نمی‌تواند از بودجه‌ی مجلس کرایه‌ی خانه و مهمان‌خانه‌ی خود را بپردازد. در آن زمان اسنادی به رسانه‌ها درز کرد که نشان می‌داد رییس مجلس در نامه‌یی خطاب به سارنوالي از او خواسته بود که خدای‌نظر نصرت را به‌دلیل اتهام اختلاس و فساد مورد بازجویی قرار ندهد.
از آن زمان به‌بعد و برای اعاده‌ی حیثیت پارلمان، مسأله‌ی برکناری عبدالرووف ابراهیمی از سمت ریاست مجلس نمایندگان به یک موضوع جنجالی در این مجلس بدل شد. سرانجام پس از کشمکش‌های بسیار، قرار شد که هیأتی در مورد فساد ابراهیمی و خدای‌نظر نصرت تحقیق و نتیجه را به مجلس نمایندگان ابلاغ کند.

در مورد ترمیم خانه و خرید وسایل و تجهیزات آن از بودجه‌ی شورای ملی، در گزارش هیأت حقیقت‌یاب آمده است که

ابراهیمی ۴۰۰هزار افغانی برای ترمیم خانه‌‌ی کرایی‌اش از بودجه‌ی شورای ملی گرفته است و ۱۴ مورد خریداری غیرضروری صورت گرفته است. بسیاری از این اقلام که شامل تجهیزات خانه، تجهیزات امنیتی و مبلمان می‌شود، به قیمت بسیار بلند وبه‌صورت غیرقانونی خریداری شده‌اند.
رییس ددارالانشاي مجلس نمواد مورد نیاز مجلس را از چهار شرکتی خریده که نام این شرکت‌ها به‌ترتیب، پامیر، سپین‌غر، سلیکان پاور و کشمیر است و هر چهار شرکت از حساب بانکی مشترکی استفاده می‌کنند یا لااقل یک حساب بانکی برای این چهار شرکت در اسناد داوطلبی وجود دارد. هیأت حقیقت‌یاب وقتی به شماره‌ی‌ تلفنی که از شرکت پامیر ثبت بوده زنگ می‌زنند، یک خانم پاسخ داده و هشدار می‌دهد که دیگر به آن شماره کسی زنگ نزند. شرکت کشمیر و سپین‌غیر یک شماره‌ی تلفن واحد دارند که به‌دلیل این‌که غیر قابل دسترس است، امکان تماس با آن وجود نداشته. از نظر هیأت حقیقت‌یاب این قراردادها مشکوک و قابل پیگیری است.

با دزد دهن جوال گرفتند

۹۰۵۲ بته گل تحت نظر خدای‌نظر نصرت، رییس دارالا نشاي مجلس برای پارلمان به قیمت مجموعی ۴ میلیون و ۶۰۵هزار افغانی خریداری شده است. ۱۲ بته از این گل‌ها هرکدام در برابر ۵۰هزار افغانی، ۲۵ بته‌ی گل آن هرکدام در برابر ۳۰هزار افغانی، ۹هزار بته گل هرکدام در برابر ۳۵۰ افغانی و ۱۵ بته‌ی آن هرکدام در برابر ۷هزار افغانی خریداری شده. هیأت حقیقت‌یاب دریافته که ۸ بته گل که در برابر ۵۰هزار افغانی خریده شده، وجود داشته و ۴ بته‌ی آن هم خشک بوده است. از گل‌هایی که در برابر ۳۰هزار افغانی خریده شده، صرفاً دو بته‌ی آن وجود دارد و قیمت گل‌هایی که در برابر ۳۵۰ افغانی خریده شده در بدل پرداخت ۱۵۰ افغانی در بازار قابل خریداری است. بر اساس یک محاسبه‌ی ساده، در خریداری گل برای پارلمان ۲ میلیون و ۴۸۱هزار افغانی اختلاس شده است. مسوول این اختلاس از نظر هیأت حقیقت‌یاب خدای‌نظر نصرت است.

پس از آن‌که خدای‌نظر نصرت به جرم فساد به سارنوالي معرفی شده، ۲۱۷ تن از کارمندان قراردادی این اداره را برطرف کرده است. ادعا شده که این کارمندان وجود واقعی نداشته‌اند. اما هیأت حقیقت‌یاب پارلمان در گزارش‌اش آورده که این ۲۱۷ کارمند قراردادی «خیالی» نیستند؛ ولی وکلای مجلس باید از تعیین این کارمندان اجتناب کنند. یک عضو پارلمان گفت که بسیاری از وکلا با اعمال نفوذ به ريس دارالانشا مجلس نمایندگان کارمندانی را صرفاً برای گرفتن معاش و به‌صورت غیرضروری و مؤقتی استخدام می‌کنند. البته این هیأت صرفاً با ده تن از مجموع این کارمندان تماس گرفته، نه با تمام آن‌ها.خدای‌نظر نصرت برای رد گم کردن فسادش دردارالانشاي مجلس ، ۱۱ کارمند شورای ملی را به‌صورت گروهی برکنار کرده است. هیأت حقیقت‌یاب دریافته که از آن جمله، صرفاً دو تن دوباره به کارشان بازگشته‌اند. دلیل این کار به‌زعم نصرت آلوده بودن دست‌های این کارمندان به «خیانت» بوده است. اگر آن‌ها مرتکب خیانت شده‌اند، چرا به دادستانی مبارزه با فساد اداری معرفی نشده‌اند؟ این سؤال پاسخ ندارد.
گفته شده که برای مرکز ورزشی شورای ملی بیش از ۳۶هزار افغانی، میوه‌ی خشک خریداری شده؛ اما نصرت به هیأت حقیقت‌یاب گفته که این رقم برای خرید میوه‌ی خشک پیشنهاد شده، اما خریداری نشده است.

دزد ي که خم به ابرونياورد

همایون،معاون اول مجلس گفته که در اول میزان امسال زمانی که وی رییس جلسه بوده و در مورد فساد در دارالانشای ولسی‌جرگه حرف می‌زده، جریان پخش صحبت‌های وی از تلویزیون ولسی‌جرگه قطع شده است. حلیم تنویر، کارمند قراردادی و تبسم قباد سرپرست تلویزیون ولسی‌جرگه قطع پخش زنده‌ی این تلویزیون را نقض فنی عنوان کرده‌اند؛ اما هیأت حقیقت‌یاب گفته که باید در این مورد سرپرست این تلویزیون مورد بازجویی قرار بگیرد.
خدای‌نظر نصرت ادعا کرده که همایون از وی خواسته که کرایه‌ی خانه‌اش را بپردازد، اما برای این ادعا هیچ سندی نیاورده است. همایون گفته که اگر نصرت قسم بخورد، حاضر است از سمتش استعفا بدهد -وب‌سایت خبری «خبرنامه» پیش از این گزارشی در مورد محتوای گزارش هیأت حقیقت‌یاب پارلمان منتشر کرده بود.
خدای‌نظر نصرت، رییس دارالانشای مجلس ، به‌جای آمر رسمی «تلویزیون ولسی‌جرگه»، خانمی به نام «تبسم» را که کارمند قراردادی شورای ملی است، به‌عنوان سرپرست این تلویزیون تعیین کرده است. نتیجه‌ی تحقیق هیأت حقیقت‌یاب نشان می‌دهد که پست آمریت تلویزیون به ریاست ارتقا یافته و خدای‌نظر نصرت تبسم قباد را به‌صورت شفاهی به‌عنوان سرپرست این تلویزیون تعیین کرده است. مقرره‌ی امور کارمندان قراردادی تصریح کرده که کارمند قراردادی نمی‌تواند به‌حیث سرپرست خدمات ملکی توظیف شود. هیأت در حالی‌که بخشی از ادعای فساد رییس مجلس و رییس دارالانشای آن را تأیید کرده اما در نهایت فیصله کرده است که عبدالرووف ابراهیمی علاوه بر دقت بیشتر در اجرای وظایف قانونی‌اش، ۵ میلیون و ۳۹۹هزار افغانی را به بودجه‌ی شورای ملی بازگرداند. به همین ترتیب، رییس دارالانشاي مجلس به سارنوالي معرفی شده است.

عبدالرووف ابراهیمی فیصله‌ی این هیأت را پذیرفته اما انتقادها در میان شهروندان به این دلیل افزایش یافته است که پس از تثبیت اتهام فساد ابراهیمی چرا وی به دادستانی معرفی نمی‌شود.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply