رازی که جرات افشای آن نیست

0 552

غاصب کسی نیست که با ورود از دنیای دیگر و انجام عمل غصب از چشم‌ها پنهان شده باشد، بلکه همین قوماندانان جهادی، مقامات و اراکین بلندپایه پیشین و برحال که با افتخار بر کرسی تکیه زده بوده و شماری هنوز هم تکیه زده اند، جمع زرمندان در این کار دست دارند.

تنها در کندز، از آغاز سال شمی تا حال ۱۸۲۰۰ جریب زمین از چنگ غاصبین برگردانده شده است، ولی کسی نیست که نام این غاصبین را فاش سازد. این موضوع هنوز هم راز باقی مانده است. تا هنوز رقم دقیق زمین‌های غصب شده در کندز در دست نیست، اما این تعلل در برگرداندن زمین؛ غاصبین را مجال عاید حرام بدست داده است.

شاید کندز در شمال شرق از جمله ولایاتی باشد که کم‌ترین رقم زمین‌های دولتی و شخصی در آن از سوی غاصبین غصب شده باشد، ولی اینکه هژده هزار جریب زمین در این ولایت از تصرف غاصبین بیرون شده، جای تعجب نیست، چون رقم بسیار کمی در تناسب به کُل زمین‌های غصب شده در سراسر کشور است.
ریاست عدلیه کندز به سرخط می‌گوید، زورمندان و مافیای زمین، هزاران جریب زمین و ملکیت‌های دولتی در این ولایت را غصب کرده‌ اند و تنها در سال جاری هژده جریب آن دوباره به حساب دولت برگردانده شده است.

به ادعای مقام‌های محلی این ولایت؛ قوماندانان اسبق جهادی، زورمندان محلی و حتی برخی کارمندان دولتی، از جمله افرادی ‌اند که زمین و ملکیت‌های عامه را در این ولایت غصب کرده و در اکثریت موارد روی آن ساختمان ساخته و عاید می‌گیرند.

محمد عرفان، عضو مسلکی آمریت قضایای دولت در ریاست عدلیه کندز به سرخط می‌گوید: «آمریت قضایای دولت در طول همین سال ۱۸۲۰۰ جریب زمین دولتی را پس از تثبیت از چنگ غاصبین بیرون کرده و به اداره مستقل اراضی تعلق گرفته است. همچنان موازی ۳۳۵ جریب زمین ملکیت ریاست تصدی سپین‌زر که از سال‌ها قبل دوسیه مربوط آن زیر بررسی بود، مطابق با فقره پنج ماده هشت قانون قضایای دولت به نفع ریاست تصدی سپین‌زر اعلام و مسترد گردید.»
این مسوول آمریت قضایای دولت در ریاست عدلیه ولایت کندز همچنان می‌گوید، آمار دقیق در باره زمین‌های غصب در اختیار آن‌ها نیست. او از عدم همکاری نهادهای امنیتی در زمینه استرداد این زمین‌ها نیز انتقاد می‌کند.

اما جنرال عبدالحمید حمیدی، قوماندان امنیه کندز موجودیت افراد مسلح غیرمسئول و زورمندان محلی را مانع عمده در برابر اجرآت قانونی در این ولایت می‌خواند. این مقام امنیتی، از راه‌اندازی برنامه خلع سلاح و تطبیق پروسه استرداد ملکیت‌های دولتی در سراسر کندز خبر می‌دهد.
او به سرخط می‌گوید: «ما منحیث پولیس به حفاظت از دارایی‌ها و ملکیت‌های عامه و دولتی مکلف هستیم. ما اقدامات لازم را انجام داده ایم، ولی برخی اوقات موانع سر راه قرار می‌گیرند.»

شماری از فعالان مدنی ولایت کندز نیز با نگرانی از غصب روزافزون ملکیت‌های عامه می‌گویند، به‌رغم راه‌اندازی برنامه‌های دادخواهی و جلوگیری از این روند، غصب ملکیت‌های دولتی در کندز همچنان معضلی پنداشته می‌شود.
به گفته آنان، زورمندان و حتی در برخی مواردی کارمندان دولتی نیز در غصب زمین دست دارند. به ادعای آنان ۵۰ درصد زمین‌های دولتی در کندز غصب شده و مشکلاتی را در تطبیق ماستر پلان شهری ایجاد کرده است.
فاطمه گلاب می‌گوید: «این روند از چند سال به اینسو ادامه داشته و هم اکنون تجارت بر زمین‌های دولتی جریان دارد. در کُل غصب زمین سبب وسعت غیر معیاری شهر گردیده و مشکلات زیادی را در این روزها هم به دولت و هم به عامه‌ای مردم به میان آورده است.»

طبق آمار ریاست زراعت و مالداری کندز؛ حدود ۳۷۰ هزار هکتار زمین آبی و بیش از۸۰ هزار هکتار زمین للمی در مرکز و ولسوالی‌های ۹ گانه این ولایت وجود دارد که در بخش بزرگ آن گندم و شالی کاشته می‌شود، اما ادامه پدیده غصب می‌تواند تخریب علف‌چرها و اعمار خودسر منازل مسکونی در این ولایت را به بار آورد.

بارها کمیسیون‌های در شورای ملی به منظور تحقیق در باره زمین‌های غصب شده و افشای نام غاصبین تشکیل شده، اما با آنکه تحقیق تمام و نام غاصبین و معامله‌گران بزرگ درج آن شده، ولی نتیجه هیچ بوده است. به این ترتیب؛ این راز ظاهراً واضح هنوز پوشیده مانده است؛ مساله‌ای که حتی رئیس جمهور نیز به تازه‌گی گفت، از عملکرد قضایای دولت در مبارزه با فساد راضی نیست.

BALKH LAND
یک باشنده ولایت بلخ بنام حاجی عبدالقیوم به شورای ولایتی این ولایت مراجعه کرده مدعی شده که دو عضو این شورا، حدود ۴۵۰ جریب زمین او را غصب کرده‌اند.
اما شورای ولایتی آن را یک قضیه حقوقی خوانده و از مدعی خواست تا قضیه‌اش از طریق نهادهای قضایی پیگیری کند.
جزییات بیش‌تر در ګزارش ذبيح الله احساس.
RPT
——————-
مسأله غصب زمین نه تنها در بلخ، بلکه در سطح کشور یک مسأله جنجال برانګیز در سال‌های گذشته بوده است.
در تازه‌ترین مورد، شخصی به نام حاجی قیوم، باشنده مزار شریف مدعی شده است که دو عضو شورای ولایتی بلخ، حود ۴۵۰ جریب زمین او را غصب کرده‌اند.
او مدعی است که ۲۷۹ جریب زمین در سمت شرق شهر مزار شریف،۱۷۱۱ جریب زمین دیگرش در بخش غربی شهر غصب شده است.
کليپ……….. حاجي قيوم………….. کلیپ دري دی
او مسئولان امنیتی را متهم کرد که در این رابطه خاموشی اختیار کرده‌اند.
کليپ…………حاجي قیوم……….. کليپ دري دی
محمدافضل حدید، رییس شورای ولایتی بلخ می‌ګوید، اګر این شخص بر حق باشد، باید مشکلش را از طریق نهادهای قضایی پیگیری کند.
محمد افضل حديد………… کليپ دري دی
شیرجان درانی، سخنګوی قوماندانی امنیه بلخ به رادیو شیبه ګفت که در مورد غصب زمین، کسی به این‌نام به آنها شکایت نکرده است.
فعالان مدنی بلخ نیز می‌گویند که مشکل عمده میان دولت و مردم در این ولایت، غصب زمین دولتی و شخصی از سوی زورمندان است که تا هنوز اقداماتی مورد توجه، صورت نګرفته است.
ذبیح الله احساس…شېبه راديو/ مزارشريف

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply