شکست استاد نور بالاخره قطعي شد! / ظریف امین یار

0 852

در سیاست معاصر ۵ چیز برای موفقیت پایدار در کنار مهارت های دیگر سیاسی حایز اهمیت حیاتی است :

1. درک وضعیت و موضعگیری لازم براساس اقتضای زمان: این یکی از اساس ترین اصل برای پیروانان تیوری وضعی و اقتضایی رهبری است. برای درک درست وضعیت تشکیل یک تیم نخبه سیاسی که با مفاهیم سیاستهای معاصر آگاهی کامل داشته باشند لازم است. در سخنرانی امروز استاد نور این معایب در سیاستگری او کاملاً واضح بنظر رسید. استاد نور یا که تیم نخبه سیاسی تشکیل نه داده است یاهم از آنها استفاده نکرده است. اگر استاد نور تیم نخبه سیاسی توسعه می داد و به گفته های آنها گوش می داد امروز هرگز چنین اظهارات نامناسب را در چنین وضعیت درافشانی نمی کرد. بودن موی سپیدان سیاسی در کنار رهبران سیاسی برای موفقیت دوامدار یک سیاستگر یک امر غیر انکار پذیر تلقی می گردد.

2. تعهد ، صداقت، وفاداری و راستگویی: مردم وقتی بالای یک سیاستمدار حساب می کنند که دارای تعهد، صداقت، وفاداری و راستگویی باشد. هدف قرار دادن داکتر عبدالله(رییس اجراییه حکومت وحدت ملی) که نماینده جمعیت در حکومت وحدت ملی است در چنین وضعیت و به چنین الفاظ غیر اخلاقی و غیر سیاسی کاملاً اشتباه بود. می انم استاد نور تلاش کرد تا بالای داکتر عبدالله فشار وارد کند و دیگران را علیه او تحریک کند تا باشد برای حفظ قدرت او در بلخ ذهنیت سازی شود. اما خیلی نارواح و غیر لازم و هم چنان بدور از اخلاق سیاسی بالای آن حمله کرد. من اگر یکی از پیروانان استاد نور می بودم همین امروز با ایشان مقاطع اعلام می کنم چون او هرگز یک سیاستمدار پخته نیست. او که با داکتر عبدالله می تواند به چنین سادگی بتازد، مطمین باشید که ارزشهای جمعیت اسلامی را نیز فردا به معامله خواهد گرفت. داکتر عبدالله بیشتر از هرکس در حال حاضر یک سیاستمدار پخته ، با درآیت ، مهارت و قابل قبول در جمعیت اسلامی است. اظهارات غیر اخلاق استاد نور نه تنها که به ضرر او تمام خواهد شد بلکه موقف اجتماعی حزب جمعیت را نیز خواهد ساخت. قابل یاد آوری است که در مورد فروپاشی حزب جمعیت اسلامی افغانستان من تقریباً ۴ ماه قبل نوشته تفصیلی انجام داده بودم که امروز آن پیش بینی به اثبات رسید.

3. اعتماد بر نفس و فن سخرانی: هیچ رهبری بدون داشتن اعتماد بر نفس و فن سخنرانی موثر نمی تواند بالای مردم نفوذ لازم وارد نماید. هرچند استاد نور عموماً از اعتماد بر نفس خوبی برخوردار است اما هیچگاه سخنران خوب نبوده و این استعداد در شخصیت آن وجود ندارد. این موضوع قابل درک است چون او هیچگاه قدم به پوهنتون نزده است و یک بخش بزرگ عمر خود را نیز در جنگ سپری نموده است. اظهارات امروز او نه تنها که با ادبیات بسیار ضعیف (حتی کوچه ای) بود بلکه بدون اعتماد بر نفس نیز بود. از دیدگاه ادبیات سیاسی نه تسلسل و نه هم یک پیام واضح ، روشن ، دقیق و لازم سیاسی برای رقیبانش داشت.

4. شکیبایی، بردباری، تواضع و انعطاف پذیری: در سیاست برد و باخت یک امر متداول است. هیچ سیاستگری بدون باخت در جهان ثبت نشده است و نخواهد شد بناٌ وقتی یک سیاستگر در وضعیت نامناسب و یاهم باخت قرار می گیید باید از خود شکیبایی و بردباری لازم نشان دهد و تلاش کند تا گزینه های موجود را جستجو نموده و تصامیم درست مبتنی بر وضعیت حاضر اتخاذ نماید. تواضح و انعطاف پذیری کلید موفقیت در سیاست معاصر است. امروز سیاست نیازمند شمشیر، زور و زر نه بلکه عقلانیت، مهارت و خرد می باشد. در سیاستهای معاصر گاهی برای از بین بردن رقیب حتی می توان از ارزشها برای یک مدت کوتاه نیز گریز کرد و یاهم با دشمن دوستی کرد. سخنرانی امروز استاد نور نشان داد که او یک سیاستمدار شتاب زده، ضعیف و سست عنصر است که تحمل بازی کردن با بازیگران سیاسی را در وضعیت وخیم ندارد و بزود ترین فرصت عصبانی می شود و احساسات خود را کنترول نمی تواند. با چنین سخنرانی گدود او بیشتر خود را یک سیاستمدار احساساتی و رادیکال و غیر انعطاف پذیر نشان داد درحالیکه پافشاری بالای این نکات در سیاست امروزی افغانستان قطعاً ناکامی را ببار خواهد آورد.

5. عقلانیت سیاسی: سیاست همانند بازی جیگسا است که در آن بازیگر باید قطعه های تصویر را بیابد تا تصویر درست و کامل بوجود بیاید. در عمل یک سیاستگر وقتی قطعات تصویر را می تواید پیدا کند که پندار، گفتار و کردار آن مملو از عقلانیت سیاسی باشد. اکنون زمان آن گذشته است که مردم به شعار های میان تهی و یاهم سخنرانی های احساسی رهبران توجه نمایند. حرفهای استاد نور سراسر رادیکال، خشونت آمیز، احساسی و تفرقه افگن بود. او گاهی زیر منبر ملا می رفت و گاهی هم زیر چتر قومیت و ولایات. چند بار به داکتر عبدالله تاخت و چند بار نیز به این و آن. نه سر جمعیت باورمند بود و نه هم بالای گروهای دیگر و موقف خودش. برای حمایت گروهی به ستایش جنرال رزاق پرداخت چون می داند بعد از او نوبت به برکناری جنرال رزاق می رسد. به ریاست جمهوری تملق کرد و خواست تا سیگنال رضایت را نشان را دهد اما بی خبر از اینکه ریاست جمهوری و ریاست اجراییه بر برکناری استا نور موافقت دارند. هر چند سیگنالهای آن را من در وضعیت حاضر حرکت مثبت تلقی می کنم. او مردد، شتاب زده، احساساتی و غیر عقلایی حرف زد. لیکن اکنون شعور سیاسی مردم و بیداری سیاسی شان به آنها اجازه نمی دهد که دنبال حرفهای عاری از عقلانیت سیاسی بروند.اکثر چیز فهمان با شنیدن چنین سخنرانی از استاد نور باورمند شدند که ایشان شایسته گی رهبری قوم بزرگ تاجیک به ویژه و افغانستان در کل را در حاضر ندارد. سخنرانی اکثر اگر شما سخنرانی امروز استاد نور را مرور کنید پیدا خواهد کرد که سخرانی او از بعد عقلانیت سیاسی کاملاٌ می لنگید. این وضعیت نه تنها شکست امروز بلکه آتی وی را در میدان سیاست نیز رقم خواهد زد.

من با نظرداشت نکات بالا قصه استاد نور والی بلخ را تمام می دانم. برای استاد نور توصیه من بعنوان یک هموطن و استاد پوهنتون این است که ایشان باید بالای شخصیت خود کار کنند، بیاموزند، تیم نخبه بسازد و دنبال کارهای و فعالیت های سیاسی بزرگتر از ولایت شوند.اکنون موقف گیری درست برای استاد نور کنار رفتن از ولایت و مشغول شدن به کارهای بزرگتر است. در اخیر باید اعتراف کرد که استاد نور در جهادی های جزب جمعیت روی همرفته یک چهره بهتر و مناسب بعد از داکتر عبدالله است. او شخصیت کرسماتیک دارد و دارای مهارتهای خوبی در عرصه سیاست که اگر بالای آن در چوکات یک تیم کار شود می تواند یک رهبر خوب برای افغانستان تولید کند. به استاد نور موفقیت های مزید در عرصه سیاست خواهانم و برای سیاستگر حمایتگر آن صبر جمیل و حوصله مندی برای مبارزات دوامدار تا نیل به موفقیت در آینده.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply