ستون لرزان سلطنت بلخ؛ نایب این سلطنت کیست؟

0 739

حرف از آزادی است، اما نه آن آزادی که ملت‌ها پس از قربانی‌های فراوان بر آن نایل آمده، سپس شرط و جزء فرهنگ شان شده و به وسیله آن فخر می‌فروشند، بلکه آن آزادی است که عطا به آن گوش داده و و این طغیان‌گری‌هایش تنها نتیجه آن است.

این آزاادی، علم خان آزادی است که زمانی عطا محمد نور زیردست و مریدش بوده و حالا هم است. آزادی، از آن‌هایی است که زمانی نقش رییس مساجد بلخ را بازی کرده و در یکی از موارد، سه سال ادای نماز در مسجد جامع در ولسوالی دهدادی ولایت بلخ را بر مقتدیان حرام کرده بود.
این روایتی از علم خان آزادی وکیل مردم بلخ در ولسی‌جرگه که یک خانه‌ای حاضری‌اش در اجلاس جاری مجلس یا برای بار ثواب و یا هم برای خدمت به مردم امضا نشده و در عوض در بلخ و به خصوص ولسوالی دهدادی سلطنت می‌کند، جالب است.

علم خان در اصل از قریه لنگرخانه ولسوالی دهدادی ولایت بلخ است. جهاد را در کارنامه‌اش دارد و همین حالا اگر حرف اول را در بلخ نزند، حرف دوم در این سیزده سال حقش بوده است. قریه بابه قشقار از قریه‌های واقع در جوار زادگاه اوست و خود در قریه متبوعش مسجدی «عمر فاروق» آباد کرده و در نمازهای جمعه و عیدها در جمع صدها مقتدی حضور می‌یابد، سخن می‌گوید و ریا می‌کند.
سرور کاینات مسجدی است در قریه بابه قشقار جوار قریه زادگاه علم خان که حدود شش سال پیش رسماً ثبت ریاست مساجد ولایت گردید و به مسجد جامع ارتقا کرد، اما این آزادی جاه‌طلب تا سه سال بعد آن ادای نماز عید و جمعه در این مسجد را بر مقتدیان به این دلیل حرام کرده بود که سلطنت پر از ریاهش را در مسجد شخصی خود آباد نگهدارد، در حالی که خسر بره‌اش مسجد قریه همجوار را امامت می‌کرد. و به اصطلاح عام خاطر جگر گوشه‌اش را هم نکرد.

تا اینکه سه سال پیش اتفاق عجیبی افتاد. او برای ادای نماز عید در مسجد شخصی‌اش کمی دیر رسید و از اینکه حرمتش در صبر مقتدیان و ملا امام حفظ نگردید، به شدت خشمگین شده و در خانه رب متعال بی‌آبرویی کرد. تا همان روز ادای نماز در مسجد سرور کاینات در قریه بابه قشقار از سوی این نایب پادشاه بلخ حرام اعلام شده بود. در پی این خشم علم خان، مردم محل در برابرش طغیان کردند و تا اینکه شخص آزادی، مسجد جامع «سرور کاینات» در قریه بابه قشقار را به امر خود جامع اعلام کرد.

این تنها نمونه‌ای از سلطنت و نظام ملوک‌الطوایفی علم خان است. فرزندش قوماندان امنیه ولسوالی است، خودش گروه ۵۰۰ نفری افراد مسلح غیرمسوول را رهبری می‌کند، عطا محمد نور بغاوت‌گر و طغیان‌گر بلخ نیز از او پیروی می‌کند و از او دست پیری گرفته است.

یاری و روابط استوار بر پیر و مرید عطا محمد نور و علم خان آزادی در حدی است که والی طغیان‌گر در ازدواج اخیر آزادی که دختر چهل سال جوان‌تر از خود را به نکاح گرفته بود، دستش را گرفته بود و هر دو چون شاه و شاه بالا راه می‌رفتند.

رفاقت این دو حالا هم چنین است. عطا حتی در امور رسمی مربوط به بلخ، در مقابل آزادی حرفی زده نمی‌تواند. به این نتیجه می‌رسیم که علم خان آزادی نقش بارزی را در سرکشی‌ها و آنچه که عطا و هوادارانش آن‌را نافرمانی مدنی می‌خوانند، ایفا کرده است.

از عمر این نایب شاه بلخ «علم خان» که هرچند عمر بدست رب متعال است، چیز دیری باقی نمانده، اما تا زمانی در تار و پود عطا محمد نور تنیده خواهد بود که پایه‌های لرزان سلطنت از هم بریزد و با این حساب، حکومت محلی حساب‌ده، شفاف و پاسخگو به میان آید.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply