داکتر امریکایی از اختراع داکتر افغان برای درمان بیمار کار گرفت

0 1,026
از آلۀ طبی افغان برای درمان ۱۵۰۰ بیمار در افغانستان و حدود ۱۰۰ بیمار دیگر در سایر کشورها کار گرفته شده است

آلۀ طبی افغان که برای درمان شکستگی استخوان عینک زانو کار گرفته می‌شود، توسط یک داکتر دیگر امریکایی موفقانه استفاده شد.

ریچارد گیلمن، متخصص اورتوپیدی در ایالت اوریگن، برای دومین بار این آله را برای تثبیت شکستگی عینک زانوی یک زن سالمند کار گرفت.

آلۀ طبی افغان ۱۸ سال پیش توسط داکتر محمد اسماعیل وردک و داکتر عبدالرزاق سیاوش، متخصصان اورتوپیدی در شفاخانۀ ۴۰۰ بستر اختراع شد.

این آلۀ طبی که در نوع خود در دنیا بی مانند توصیف شده است، درمان و التیام شکستگی استخوان عینک زانو را تسریع می‌بخشد، طوریکه بیماران برخلاف گذشته، نیاز به پلستر و بستر شدن نداشته و فقط یک روز بعد از تثبیت این آله به زانوی شان از شفاخانه رخصت شده و می‌توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند.

از این آله تا کنون برای درمان حدود ۱۵۰۰ بیمار در داخل افغانستان و بیش از ۱۰۰ بیمار در کشورهای خارجی به شمول ایالات متحدۀ امریکا، هند، پاکستان، بنگله دیش، فلیپین و شماری از کشورهای افریقایی استفاده شده است.

انستیتیوت ملی صحت ایالات متحدۀ امریکا روش داکتر وردک را برای تثبیت کسر استخوان عینک زانو نسبت به سایر روشها موثر خوانده و بر استفادۀ آن تاکید کرده است.

در وبسایت رسمی این اداره شفایابی سریع، نیازمندی به منابع محدود، کاهش اختلاطات و نیاز نداشتن به عملیات‌های بعدی به عنوان مزیت‌های این آله یادآوری شده است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، دو سال پیش مدال علامه سید جمال الدین افغان را به پاس خدمات و شایستگی به آقای وردک اهدا کرد.

پیش از این نیز حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، برای قدردانی این اختراع، نشان عالی دولتی بریال درجه اول را به داکتر وردک و داکتر سیاوش اعطا کرده بود.

داکتر لویس زیرکل، بنیانگذار نهاد طبی ساین که وسایل و مهارت های اورتوپیدی را به داکتران در کشورهای روبه انکشاف به شمول افغانستان فراهم می‌کند، از اختراع داکتر وردک با قدردانی یاد کرد.

آقای زیرکل در صدد است تا از طریق شرکت‌های تولید کنندۀ وسایل طبی در ایالات متحدۀ امریکا شمار زیاد آلۀ طبی افغان را با کیفیت و معیار بلند تولید کرده و آن را برای استفاده در سرتاسر جهان تکثیر کند.

آقای وردک برای معرفی این آله در چندین سیمینار علمی در کشورهای مختلف به شمول ایالات متحدۀ امریکا اشتراک کرده است.

صدای امریکا دری

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply