روسیه به تنور طالبان هیزم می‌اندازد

0 512

ضمیر کابلوف که ظاهراً عنوان نماینده فوق العاده روسیه برای افغانستان را با خود دارد، هرازگاهی از کرسی گرم و نرم دفترش سخنانی به هوا منتشر می‌کند که سبب شادی ارواح نجس تروريستان و نگرانی خاطر مردم عزیز افغانستان می‌شود. 
آقای کابلوف چنان با اطمینان و هرازگاهی، بخش‌هایی از افغانستان را به طالبان و دیگر دشمنان افغانستان می‌بخشد که گویا حاتم طایی است و مردم افغانستان رعیت نادان و دولت هم یک نهاد بی‌همت؛ اما چنین نیست، نماینده روسیه جز لاف کاری دیگر ندارد.
نماینده روسیه گفته که طالبان بر چهل درصد خاک افغانستان حکم روایی دارند و اگر امریکا با این گروه، رو در رو گفت‌وگو نکند، جنگ طولانی می‌شود و باید قربانی‌های بیشتر بدهد. در حالی که وزارت دفاع می‌گوید دولت افغانستان بیش از 85 درصد خاک کشور را اداره می‌کند.

در شرایطی که نظامیان افغانستان مصروف نبرد و غیرنظامیان هم داغ دار حملات خونین انتحاری است. روسیه به تنور طالبان هیزم می‌اندازد و تلاش دارد با گِل آلود کردن آب، برای خود ماهی بگیرد. روسیه تلاش دارد با قوی نشان دادن طالبان به این گروه میدان باز کند. نماینده خاص روسیه می‌خواهد روحیه نظامیان افغان را تضعیف کند.
روسیه با لاف زدن‌های بی بنیاد در حقیقت می‌خواهد انتقام شکست‌های سنگین شوروی سابق را بگیرد و دامن امریکا را از افغانستان برچیند. روس‌ها جنگ نیابتی تازه را آغاز می‌کنند و قصد دارند به نحوی از امریکا در خاک افغانستان انتقام بگیرند. روسیه تنها و تنها تلاش دارد تا برای دولت افغانستان مشکل ایجاد کند و سبب تقویت نسبی طالبان شود.

امریکا خواستار مذاکره طالبان با دولت افغانستان است و از روند افغانی صلح حمایت می‌کند. روسیه با موضع گرفتن خلاف، هیچ راهی جز سنگ اندازی در برابر صلح، تقویت طالبان و انتقام گیری از امریکا ندارد.

از سوی دیگر، طالبان آنقدر ذلیل و حقیر شده‌اند، آنقدر در میدان‌های نبرد شکست خورده‌اند که با اندکی دُم تکان دادن روسیه شاد می‌شوند و بر خود می‌بالند. طالبان با چنین اظهاراتی که مصداق آن پوچ و دروغ است دوست دارند سرخط رسانه‌ها شوند و برای خود اخبار بخرند. طالبان به حدی ضعیف شده‌اند که حاضر هستند با دادن صدها نفر تلفات، چند ساعت از طریق رسانه‌ها، خبر مربوط به خود را نشر کنند و خبرساز شوند. مثال زنده آن در فراه صورت گرفت.
نیروهای امنیتی تلفات سنگین به طالبان وارد کردند و طالبان تنها توانستند بخشی از شهر را تصرف و فقط چند ساعت حضور داشته باشند.

با این همه، وقتی طالبان عاشق دروغ‌های روسیه و همچنان روسیه طرفدار بزرگ نمایی داعش و طالبان است حکومت افغانستان باید موضع خود با روسیه را مشخص کند.
وزارت خارجه و دفاع ملی افغانستان باید با دیپلومات‌ها و مقام‌های سیاسی و نظامی روسیه صحبت کنند تا این کشور از اظهار نظرهای بی بنیاد خود داری کند.

روسیه نباید دشمن مردم افغانستان با مانند کوه بزرگ بسازند و در عوض هیچ همکاری با دولت افغانستان نداشته باشند. اگر روسیه به چنین کارهای خود ادامه بدهد دولت باید موقف جدی‌تر حتا در روابط خود با روسیه اتخاذ کند.
روسیه به عنوان کشور قدرتمند در منطقه باید در تلاش همکاری برای مبارزه با تروریزم باشد نه تقویت آن و سعی بر ایجاد ارتباط با گروه‌های خطرناک تروریستی در منطقه و به خصوص در افغانستان.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply