نگاهی به کارنامه پنج ساله میرمن رولا غنی، بانوی اول افغانستان

محمد شریف منصور

0 742

بسم الله الرحمن الرحیم

در مقاله های قبلی یعنی مقاله های “افغانستان در دوره اول ریاست جمهوری محمد اشرف غنی ” تا اندازه ای در مورد زحمات و فعالیت های ستودنی جلالتماب رئیس جمهور محمد اشرف غنی نوشتم و این بار به طور فشرده در مورد جلالتماب بانوی اول کشور ، دفتر ایشان و فعالیت های ارزشمند ایشان طی دوره اول ریاست جمهوری مینویسم .

زندگینامه :
بانو رولا غنی در لبنان دیده به جهان گشود ، در سال ۱۹۶۹ از پوهنتون I’Institut d’Etudes Politiques پاریس فرانسه مدرک لیسانس و در سال ۱۹۷۴ ماستری اول را در رشته مطالعات سیاسی از پوهنتون امریکایی بیروت و ماستری دوم خویش را در ۱۹۸۳ در رشته ژورنالیزم از پوهنتون کولمبیا در نیویورک بدست آورده اند .
بانو رولا غنی قبل از ریاست جمهوری شوهرشان وظایف مختلفی داشته اند منجمله مدتی به عنوان داوطلب در شبکه خانوادگی بانک جهانی ایفای وظیفه نموده اند.
رئیس جمهور و بانوی اول دو فرزند دارند ، بانو مریم غنی، ۳۶ ساله و متولد نیویارک است. مریم در رشته هنرهای تصویری از پوهنتون بروکلین نیویارک به درجه ماستری تحصیلات اش را تکمیل نموده است و میتواند به هفت زبان زنده دنیا صحبت کند .
مریم غنی با پدرش، رئیس جمهور غنی کتابی بنام “افغانستان لکسیکان” یا قاموس افغانستان نوشته است که در آن تاریخ افغانستان را در حلقه اصلاحات، انقلاب، سقوط و احیای مجدد گنجانیده شده که شامل هفتادو دوبخش است و دوازده بخش این کتاب را بانو مریم در نمایشگاهی نیویارک به بشکل تصویری نمایش
گذاشته شده بود . (۱)
هنگامی که محمد اشرف غنی به عنوان وزیر مالیه ایفای وظیفه میکردند طارق غنی به افغانستان آمد و به عنوان دستیار پدرش در وزارت مالیه افغانستان به کار پرداخت و از نزدیک با شرایط پیچیده افغانستان آشنا شد.
پس از فارغ التحصیلی، به همکاری با یک سازمان بشردوستانه در جهت تهیه یک برنامه شفاف و پاسخگو برای کشور لیبی پرداخت .
همچنان او از جمله سی دانشجوی افغانستان است که توانست بورسیه بنیاد “سورس” را در مقطع دکترا به دست آورد . (۲)

گشایش دفتر بانوی اول :

بانو رولا بعد از پیروزی جلالتماب محمد اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ و پس از مشورت با رئیس جمهور، دفتری برای انجام مسئولیت های بانوی اول در ارگ ریاست جمهوری ایجاد کرد .

همیار رئیس جمهور :
رئیس جمهور محمد اشرف غنی از اولین روزهای ریاست جمهوری تا کنون از حمایت بی دریغ بانوی اول در راستای دفاع از منافع ملی و حفظ دستاوردهای برخوردار بوده است ، بانوی اول همانند رئیس جمهور حقوق زنان و منافع ملی و دستاوردهای را خطوط قرمز و غیر قابل معامله میداند .

سیاست درهای باز :
درهای دفتر بانوی اول به روی همه اقشار جامعه باز است و مردم به راحتی میتوانند با ایشان ملاقات و مشکلات و کمبودی های کشور را با ایشان شریک بگردانند .

فعالیت های دفتر بانوی اول به چند بخش مختلف تقسیم میشود :

در بخش سواد آموزی و گسترش سواد :
آگاهی دهی در مورد مزایای سواد
اهدای ۳ هزار جلد کتاب و همچنان قرطاسیه که از پول شخصی بانوی اول تهیه شده بود .
اهدای هزار جلد کتاب الفبای سواد آموزی و قرطاسیه
حمایت بی شائبه از نهادهای سواد آموزی که در زمینه گسترش سواد در افغانستان نقش موثری دارند و تقدیر از آنان .

مهاجران :
استقبال رسمی از مهاجرانی که به وطن بازمیگردند .
اهدای کمک های نقدی رئیس جمهور و بانوی اول و ارائه خدمات صحی به صدها مهاجری که به وطن بازگشته اند توسط دفتر بانوی اول .
سفر بانوی اول به آلمان برای متقاعد کردن مقامات آلمان و سایر کشورهای اروپایی به پذیرش مهاجران افغان

در بخش فرهنگی :
حمایت از اقدامات فرهنگی هنری ، تدویر نمایشگاه فرهنگی نقاشی و نمایش فیلم های فیلم سازان افغان
حمایت از تدویر جشنواره فیلم های مستند و هنری در بخش گسترش فرهنگ شهرنشینی
تدویر نخستین جشنواره فیلم سمپوزیم و اعطای تقدیر نامه و جوایز به فیلم سازان برتر

در بخش سلامت :
۱_آگاهی دهی در مورد سرطان ثدیه و رحم ، برگذاری حمایت از کودک و مادر ، آگاهی در مورد ضررهای مواد مخدر
۲_ ایجاد مرکز مجادله با سرطان ، کمک ۱۰ هزار دالری از حساب شخصی بانوی اول به این مرکز
۱_پشتیبانی از ایجاد دیپارتمنت مجهز تشخیصه و لابراتوار شفاخانه استقلال
گذشته از این کارها بانوی اول در بخش درمان مریض های صعب العلاج و مریض هایی که درمان آنها در داخل کشور امکان پذیر نیست و فرستادن آنها به خارج از کشور تلاش های زیادی کرده اند .
در سایه حمایت های بی دریغ بانوی اول تاکنون ده ها کودک معلول برای درمان به خارج از کشور فرستاده شده اند .

حمایت از آزادی بیان :
بانوی اول و رئیس جمهور غنی دو تن از بزرگترین حامیان آزادی بیان در افغانستان بوده و خبرنگاران به خصوص خبرنگاران زن از حمایت بی دریغ بانوی اول برخوردار هستند .
کمک پنج میلیون افغانی از طرف جلالتماب رئیس جمهور و جلالتماب بانوی اول به صندوق حمایت از خبرنگاران ستودنیست .
ناگفته نماند که هیئت رهبری صندوق مالی حمایت از خبرنگاران برای قدردانی از حمایت بانوی اول کشور از خبرنگاران به ایشان تقدیرنامه اهدا کرده اند .

زنان :
بانو رولا همیشه بر نقش مهم بانوان در جامعه تاکید کرده اند ،
به ابتکار بانوی اول تاکنون چندین سمپوزیم زنان از طرف دفتر بانوی اول برگذار شده است و تلاش های بانوی اول برای بازگرداندن حقوق قانونی و اسلامی زنان افغان به آنان به طور خسته گی ناپذیر ادامه دارد .
در سایه همین تلاش ها بود که نقش مهم زنان در بازگرداندن صلح سرتاسری در کشور مورد توجه قرار گرفت .
زنان افغان چه خبرنگار ، نظامی و یا خانه دار همه مورد حمایت بانوی اول قرار دارند .
به پاس قدردانی از تلاش های بانوی اول در راستای حمایت از زنان در سال ۲۰۱۶ جایزه بین المللی نیلوفر بین المللی از طرف بنیاد آسیایی به ایشان اهدا شد .

مبارزه با موادمخدر :
مبارزه با پدیده شوم مواد مخدر در صدر کارهای بانوی اول قرار دارد ،
روند بسیج ملی برای مبارزه با مواد مخدر در سال ۲۰۱۵ از سوی بانوی اول شروع شد و از آن زمان تاکنون دفتر بانوی اول از طریق آگهی دهی در مورد ضررهای موادمخدر با آن مبارزه میکند .

حمایت و توجه به کودکان بی سرپرست :
بانوی اول در اعیاد مذهبی برای کودکان بی سرپرست پرورشگاه ها هدایایی میفرستند ، این کار پسندیده از سال اول ریاست جمهوری رئیس جمهور غنی تاکنون بی انقطاع ادامه دارد .
از آن گذشته برای آنکه این کودکان در آینده انسان های مفیدی برای جامعه و جهان باشند از همین حالا به کارهای پسندیده تشویق میشوند مثلا کارمندان دفتر بانوی اول کودکان  پرورشگاه های علاالدین و تهیه مسکن را تشویق کردند که نهال بنشانند و شخصا از نهال هایشان مراقبت کنند .

حمایت از جوانان :
جوانان افغان از حمایت کامل بانوی اول برخوردار هستند ، بانوی اول میکوشد تا زمینه رهبری جوانان بر افغانستان را در دراز مدت مهیا کند .
حمایت بانوی اول از جوانان کشور باعث دلگرمی آنها و به خصوص مخترعان جوان افغانستان است .
کمیته مخترعین اجماع جهانی جوانان افغان بخاطر سپاس گذاری از حمایت بانوی اول طی مراسمی لقب “حامی جوانان” جوانان را به بانوی اول اهدا کرد .

تبلیغات دروغین :
بانوی اول و دفتر ایشان به طور منسجم هدف توطئه هایی قرار میگیرند که از سوی دشمنان دولت افغانستان طراحی میشوند .
پروپاگندا بر علیه بانوی اول ازسال ۲۰۱۶ شروع شد و در سال ۲۰۱۸ به اوج رسید و متن هایی که در تضاد با وحدت ملی قرار داشت از طرف اشخاص ناشناسی به نام بانوی اول پخش و بین مردم دست به دست میشد .

پروژه پروموت :
پروژه پروموت یکی این پروژه از طرف اداره امریکایی USAID در افغانستان تطبیق میشد و اختیار مصرف تمام بودجه این پروژه با USAID بود و دولت جمهوری اسلامی افغانستان در آن هیچ نقشی نداشتند .
پروژه پروموت در حالی ناکام شد که بانوی اول بارها در مورد نارسایی های این پروژه هشدار داده بودند .
همچنان بانوی اول قبلا گوشزد کرده بودند که ۷۰ درصد کمک های جامعه جهانی برای مصارف اداری کشورهای کمک کننده هزینه میشود و خواهان بازنگری جدی در این مورد شده بودند .
موسسه سیگار طی گزارشی دلایل ناکامی این پروژه را ذکر کرد که در آن کوچکترین اشاره ای به نام بانوی اول و یا دفتر ایشان نشده بود ، اما شخص و یا اشخاصی بدون توجه به گزارش سیگار تلاش کردند که این موضوع را به بانوی اول و دفتر ایشان ربط بدهند .
پس از تلاش ناکام در قضیه پروموت صفحات جعلی متعددی را به نام بانوی اول ساختند
برشنا

منابع :
Firstladi.gov.af
Office of first ladi of afghanistan .
منابع دیگر :
۱_دختر رئیس جمهور غنی کیست؟ به قلم ژیلا نوری voa تاریخ انتشار ۱۳۹۴،۱،۲۴
۲_بانک اطلاعات رجال / طارق غنی

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply