قدرت جوانان در ساختار دولت

عبدالله پوپل

0 639

جوانی یکی از مراحل مهم زندگی انسان می‌باشد در ایام جوانی یک انسان از ویژه گی های خاص برخوردار میباشد و از لحاظ قدرت توانایی بالا برخوردار میباشند و بیش از ۶۰ درصد جمعیت افغانستان را جوانان تشکیل می‌دهند.

جوانان  امروزی افغانستان نسل پس از جنگ هستند و همیشه دنبال صلح امنیت و کار در کشور هستند و از نگاه تحصیل و تکنالوژی از سطح بالای برخودرا هستند و از جنگ ، تعصب ، نژاد پرستی بد میبرند اگر دقیقا متوجه شویم جوانان نیروی عمده و اساسی یک جامعه را تشکیل می دهند و نباید فرست را از دست داد و باید از نیروی پرقدرت جوانان در ساختار و تشکیلات دولت کار گرفت با وجود همه مشکلات امروزی جوانان کشور ما همیشه در کوشش هستند که یک رژیم تازه با مفکوره های جدید دیموکراسی ایجاد شود و با گرفتن تجربه از بزرگان میتوان یک افغانستان نوین و پیشرفته را ساخت.

اما متاسفانه سیاستمداران افغانستان تنها برای منافع خود و قوم خود عمل می‌کنند و هیچ توجه برای جوانان ندارند و جوانان خواهان حاکمیت قانون و خواستار مبارزه جدی با فساد اداری هستند و ایجاد فرصت‌های کاری برای جوانان و بهبود وضعیت اقتصادی مردم یکی از وعده‌های اصلی رئیس صاحب جمهور آقای اشرف غنی احمدزی بود که متاسفانه تا به حال عملی نکردند  و نظر به وضعیت سیاسی و امنیتی نگرانی جوانان بیشتر به وضعیت اقتصادی هستند که در ۳۴ ولایت افغانستان از این حالت رنج میبرند که فقر و بیکاری در صدرمشکلات جوانان باعث گردیده تا وطن را ترک کنند و به کشورهای خارجی حجرت کنند که ناامیدی این گروه بزرگ اجتماعی می‌تواند پیامدهای سنگینی در قبال آبادی کشورداشته باشد و دلیل اصلی این مشکلات عدم رسیدگی دولت بر مشکلات مردم و عدم دسترسی به زمینه های تحصیلی و نا امنی در کشور گردیده است.

تعدادی زیادی از جوانان با ده ها مشکل دست و پنجه نرم میکنند که از جمله فقر و بیکاری بیسوادی اعتیاد به مواد مخدر ازدواج های اجباری و دیگر مشلات زندگی که این همه باعث عقب رفتگی یک کشور میگردد بیکاری در میان جوانان باعث گردیده تا رنج ببرند و مایوس شوند و ناامید در زندگی آینده شوند و در تمام ولایت افغانستان جوانان با مشکلات همچو نبود امنیت کافی در ساحه درسی ، نبود امکانات وسایل مکاتب ، عدم دسترسی به تکنالوژی جدید ، از کم بودن سطح سواد و راه نه یافتن به امتحان کانکور و تحصیلات عالی، آتش زدن مکاتب و تهدید های مخالفان دولت مواجه هستند و رنج میبرند پس دولت افغانستان باید کوشا باشد تا برای جوانان چانس بدهد و به سیاست راه پیدا کنند و به وطن خدمت کنند چون همه جوانان حس مشترک همدلی هدردی و ملی گرایی را دارند و باهم متحد راستگار هستند.

یگانه راه برای بیرون آمدن از این بحران شامل ساختن جوانان در تشکیل دولت است و سرمایه دولت افغانستان جوانان امروزی اند چون نه خیانت انجام میدهند و نه رشوت میگیرند و وقت خود را صادقانه برای دولت به مصرف میرسانند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply