ادامه شهید نمودن عالمان دین از سوی طالبان

عارف نظری

0 580

در نتیجه انفجار در داخل مسجد شیرشاه سوری در کابل مولوی  عزیز الله مفلح ، امام مسجد و سه نمازگزار دیگر شهید و هشت نمازگزار دیگر زخم برداشتند.

 این رویداد هنگام برگزاری نماز جمعه صورت گرفت. دشمنان دین مقدس اسلام مواد جاسازی شده را در محراب مسجد از قبل مخفی نموده بودند و هنگام که مولوی عزیز الله مفلح به ادای نماز آغاز میکند مواد انفجار داده میشود. مولوی مفلح از روحانیون مشهور افغانستان که به موضع گیری هایش در حمایت از نیرو های امنیتی و نظام شهرت داشت.

 او در یکی از سخنرانی های خود خطاب به دشمنان کشور میگوید که هر عالم لباس نظامی بر تن خواهد نمود و در مقابل انتحار و انفجار ایستادگی خواهد کرد. مولوی مفلح انتحار و انفجار را علیه مردم عام حرام دانسته و عاملین آن را جنایتکار میخواند.

 این در حالی است که ده روز پیش در پی انفجار ماین در مسجد وزیر محمد اکبر خان داکتر ایاز نیازی خطیب مسجد وزیر اکبر خان و از روحانیون برجسته و مشهور کشور را با یک نماز گذار دیگر شهید و سه تن دیگر را زخمی نمودند.

در دو ماه گذشته دیده می شود که در مناطق مختلف افغانستان شماری از عالمان دینی ترور شده اند قبل از داکتر ایاز نیازی یکی از عالمان دینی دیگر بنام اکرام الدین در داخل مسجد با ضرب مرمی در منطقه دوغ آباد شهر کابل ترور شد.

رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت کشور در پیام در توییتر خویش نگاشته بود که طالبان شیوه جنگی خود را در زمان روند صلح تغییر داده اند و در تلاش اند با فشار وارد نمودن بر نکته های اساسی واکنش مردم را نسبت به نظام بالا ببرند. افغانستان یک کشور مذهبی است و مردم نسبت به عالمان دینی ارادت خاص دارند و گروه طالبان با توجه به این مسئله برای این که بتوانند جایگاه خود را بالا برده و مشروعیت اجتماعی بدست بیاورند دست به شهید ساختن عالمان دینی میزنند.

 حالا طالبان به هر میزان که ادعا بکنند که ما چنین کار را انجام نداده ایم و این همه ادعای حکومت پیش نیست با توجه به گذشته خونین این گروه نسبت به شهید ساختن علمای دینی میتوان گفت که جز این که گروه طالبان این قتل های زنجیره ای عالمان دینی را انجام بدهند دیگر هیچ گروه توان و یا منطق آن را ندارند. بطور مثال اگر گروه داعش چنین کار را انجام بدهند که به صراحت آن را می پذیرند در حالی که این گروه هسته و رهبری خود را از دست داده اند و دیگر توان انجام عملیات های این چنین را ندارند زیرا آنچه از این گروه باقی مانده است بقایای پراگنده است.

اگر این قتل ها را به گروه حقانی منسوب کنیم باز هم دست طالبان از زیر این دسیسه ها بیرون می شود زیرا طالبان اخیراً با همکاری شبکه حقانی عملیات های خود را مشترکاً انجام میدهند که این عملیات ها قتل های زنجیره ای عالمان دینی را نیز شامل میشوند.

 بناءً در هر چوکاتی که این حملات را برای ارزیابی و تحقیق قرار بدهیم سر و صورت طالبان از آن بیرون میشود و دلایل محکم نیز وجود دارد.علمایی که اخیراً شهید ساخته شده اند در حمایت از نظام حرف زده اند و حملات انتحاری و جنایات طالبان را شرعاً حرام دانسته و برای آن دلایل شرعی داشته اند و از طرفی این روحانیون از جایگاه اجتماعی بالای در میان مردم برخوردار بودند و عده کثیر از مردم و علمای دینی حرف آنها را مرجع تقلید خویش می دانستند، بناءً طالبان برای آنکه مشروعیت دینی جنگی خود را از دست ندهند، دست به ترور این شخصیت ها زنند.

نباید فراموش کرد که این عالمان دینی بطور غیر مستقیم و در موارد بطور مستقیم برنامه های آی اس آی پاکستان را که از سوی سربازان نیابتی آنها یعنی طالبان عملی میشود خنسی نموده بودند.

طالبان همواره علمای را مورد ترور قرار میدهند که در مخالفت به دیدگاه آنها قرار دارند و اعمال این گروه را تقبیح میکنند در گذشته علمای دینی که در مخالفت با دین این گروه قرار داشته اند نیز ترور شده اند بطور مثال ما در چند سال اخیر شاهد کشته شدن عالمان دینی زیاد بوده ایم مولوی عبدالبصیر حقانی رییس شورای علمای کابل سال گذشته در روز روشن از سوی این گروه ترور شد، قبل از آن مولوی عبدالغفور یک عالم دین در کندهار و مولوی عبدالرحیم شاه آقا رییس شورای علمای پروان،مولوی گل احمد رئیس شورای علمای ولایت کاپیسا و مولوی ریحان نیز به قتل رسید.

در سال ۱۳۹۷ در حمله انتحاری بر مراسم یاد بود از میلاد رسول الله در هوتل اورانوس که از سوی عالمان دینی برگزار شده بود ۵۰ عالم دین شهید و ۸۰ تن دیگر آن زخمی شدند همین طور مردم افغانستان شاهد افزایش قتل های عالمان دینی در حوزه غرب و شمال کشور بوده اند که همواره نگرانی های جامعه علمای دینی را برافراشته است. طالبان هر قدر که خواسته باشند جنایات خود را پنهان نمایند غیر قابل انکار است به همین دلیل با توجه به گذشته این گروه و تحلیل اوضاع سیاسی کنونی در می یابیم که جز طالبان مسئول قتل عالمان دینی دیگر هیچ گروهی نیست چون این گروه تجربه کافی حمله بر عبادت گاه ها را در کارنامه خود دارند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply