اختلافات میان گروهی طالبان بر سر رهبری پروسه صلح

عارف نظری

0 489

اخیراُ گزارش ها میرساند که اختلافات میان اعضای رهبری گروه طالبان و حامیان درونی شان شدت گرفته است.در تازه ترین رویداد که ناشی از اختلاف درونی این گروه به دست میرسد نشان میدهد که شبکه حقانی دست راست گروه طالبان و ماشین جنگی این گروه بخصوص بعد از توافق نامه صلح این گروه با آمریکا بر سر تعیین هیآت مذاکره کننده با اعضای دیگر این گروه درگیر شده اند.

 بر اساس گزارش ها هیآت از جانب شبکه حقانی از پشاور به شهر کویته نزد اعضای شورای کویته آمده بودند و تاکید داشتند تا رهبری گفتگو های صلح را شبکه حقانی بدوش داشته باشد که با واکنش ملا یعقوب پسر ملا محمد عمر  از کاندیدای ریاست این گروه بعد از مرگ ملا هیب الله و گروپ ملا هیب الله مواجه شدند. این جلسه در یکی از امن ترین هوتل های این شهر بنام سرینا از سوی نظامیان پاکستانی زمینه سازی شده بود و درست زمانی درگیری ها میان اعضای شبکه حقانی و گروپ ملا یعقوب و ملا هیبت الله آغاز شد که یکی از اعضای شبکه حقانی که ریاست دیگر اعضای این شبکه را در جلسه به دوش داشت تاکید بر رهبری ریاست گفتگو های صلح می نمود که یک تن از اعضای نشست  از گروپ ملا هیب الله برخاسته واز ضعف های شبکه حقانی و قهرمانی های شورای کویته را یاد آور میشود که در مقابل با توهین ملا یعقوب و اعضای شبکه حقانی مواجه می گردد ، در نتیجه درگیری میان شان آغاز میشود که با دخالت نظامیان پاکستانی خاموش میگردد. درگیری میان درونی طالبان حد اقل چند مورد را به نمایش میگذارد که ذیلاً به آن می پردازیم.

شدت اختلاف میان گروپ های این گروه : بعد از مرگ ملا هیبت الله در انفجار شورای کویته اکنون به نظر میرسد که دیگر گروپ های این گروه نسبت به یکدیگر کاملاً بی باورند روی همین دلیل نشست این گروپ ها در هوتل سرینا در نزدیکی کونسل گهری  و زرغون رود شهر کویته از سوی نظامیان پاکستانی زمینه سازی میشود  و این جای را این گروپ ها بخاطر آن انتخاب کرده بودند که بیم داشتند که اگر جلسه در دفتر شورای کویته برگزار شود ممکن انفجار و یا حمله صورت بگیرد و اهداف مشخص حذف شود بناءً ارتش پاکستان نیز برای اطمینان این گروپ ها هوتل سرینا را برای شان خالی کرده بود این مورد نشان میدهد که دیگر طالبان از آن وحدت عمل و تفکر برخوردار نیستند و نه تنها که در امور سیاسی اختلاف پیدا کرده اند که حاضرند بخاطر قهرمانی و دست یابی به قدرت نسبت به یک دیگر پیشی بگیرند.

تاثیر در روند گفتگو های صلح و صفوف جنگی این گروه : اختلافات میان سه گروه فوق از یک طرف که  گروه طالبان را دچار مشکلات ساختاری و رهبری میکند که بدون شک در روند گفتگو های صلح و میادین جنگ نیز تاثیر منفی خود را خواهد داشت. بدین معنی که یک تعداد از این گروپ ها ممکن گروپ ملا یعقوب و ملا هیبت الله از پروسه صلح حمایت کنند اما گروپ شبکه حقانی از آنجا که در مذاکرات میان حکومت و گروه طالبان سهم قابل توجه خود را نخواهد داشت دست به افزایش خشونت ها بزند و از آنجا که این گروه ۲۰ درصد از ساختار نظامی گروه طالبان را تشکیل میدهد و فرماندهان نظامی و لابی های بی شمار در شبکه استخباراتی پاکستان ای اس آی دارد و درعین زمان میتواند دها هزار سرباز جلب کند سرنوشت صلح را دچار مشکلات سازد. از طرف اختلاف های که میان گروپ ملا یعقوب و ملا هیبت الله  وجود دارد و  گروپ ملا یعقوب متهم به قتل ملا هیب الله میباشد نیز در سرنوشت روند صلح افغانستان و گفتگو های میان حکومت و این گروه تاثیر منفی خواهد داشت.

اما اختلاف ها میان گروه طالبان می تواند فرصت های بهتر را به جانب حکومت افغانستان واگذار کند و آن این که از یک طرف حکومت افغانستان با توجه به شکنندگی میان این گروه جنگجویان آن را در میادین جنگ به شکست مواجه کند و از طرف با ترفند های سیاسی خیلی از چهره های که مانع صلح در گروه طالبان است با استفاده از وضعیت کنونی و نزدیکی ارتباط ایالات متحده آمریکا با این گروه از آدرس دفتر قطر آنرا حذف کند و با هیآت داخل مذاکره شود که نه تنها مطالبات حکومت افغانستان را نادیده گرفته نتواند که توانایی اجرای تعهدات پروسه صلح را داشته باشد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply