زلمی خلیلزاد؛ جنگ و صلح افغانستان را به صورت جدی پی گیری دارد؟

سید جمال اخگر

0 642

منبع : اسوشیتد پرس

نوشته : کتی گنون

ترجمه : سید جمال اخگر

اسلام آباد- سفارت آمریکا در اسلام آباد با نشر اعلامیه ی بیان داشته است که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه واشنگتن به مقامات پاکستانی گفته است که طالبان و رهبران سیاسی کابل به آغاز مذاکرات و تصمیم گیری در مورد افغانستان پس از جنگ نزدیک شده بودند و امضای توافقنامه آمریکا با طالبان در ماه فبروری گام مهم دیگری درین راستا بود.

زلمی خلیلزاد یک سلسله سفر ها را به کشور های منطقه غرض هموار ساختن راه برای آغاز مذاکرات بین الافغانی انجام داد.

گرچه تاریخ برگزاری مذاکرات روشن نیست اما انتظار میرود که این مذاکرات در دوحه طی همین ماه برگزار گردد. ریس جمهور غنی بروز چهارشنبه گفت ” دور نخست این گفتگو ها در دوحه جایکه دفتر سیاسی طالبان است برگذار میگردد

قرار بود به اساس توافقنامه باقی مانده زندانیان دو طرف آزاد گردد ، حکومت افغانستان 5000 زندانی طالب را و شورشیان طالب 1000 نیروهای حکومتی را باید آزاد میکردند که اکنون دولت 3500 زندانی و طالبان 700 زندانی را آزاد کرده است.

در اعلامیه سفارت آمریکا آمده است که زلمی خلیلزاد در دیدار با وزیر امور خارجه و رییس کل ستاد ارتش پاکستان گفت: طالبان و حکومت افغانستان به آغاز مذاکرات بین الافغانی و حل فوری معضلات نزدیک هستند و تاکید کرد که این مسئله باعث صلح وثبات و توسعه در منطقه خواهد شد.”

به گفته وزارت خارجه آمریکا در اوایل هفته مایک پامپیو وزیر امور خارجه امریکا با ملا غنی برادر رییس هییات مذاکره  وفتر سیاسی طالبان در قطر  از طریق تماس ویدیویی گفتگو کرده است .آقای پامپیو درین تماس ویدیویی از طالبان خواست تا به تعهدات شان که شامل حمله نکردن به نیروهای خارجی و افغان و کاهش خشونت ها میباشد، وفادار باقی بمانند.

سلسله سفر های خلیلزاد به منطقه در حالی صورت میگیرد که کاخ سفید درگیر بحث و جنجال اینکه آِیا روسیه به طالبان و یا هم قاچاقبران تحت امر شان بمنظور کشتن نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان انعام پیشنهاد کرده است یا خیر میباشد ؟

در همین حال رییس جمهور آمریکا دونالد ترمپ از اگاهی در مورد قضیه مشکوک پرداخت انعام روس ها به طالبان انکار نموده ، روسیه این اتهامات را مزخرف خوانده و طالبان نیز با رد این موضوع گفته اند ما به کمک های مالی آژانس های اطلاعاتی خارجی نیاز نداریم . یک مقام استخبارات افغانستان میگوید تامین منابع مالی طالبان از طریق کشت ، قاچاق مواد مخدر و کمک های استخبارات کشور های منطقه بخصوص روسیه صورت میگیرد.

اسوشیتد پرس ، مقامات اطلاعاتی آمریکا بررسی کردند که آیا درنتیجه ی حملات اوایل 2019 بخصوص حمله اپریل 2019 که در اثر آن 3 سرباز آمریکایی در حمله نفوذی طالبان کشته شدند پرداخت انعام دخیل بوده است یا خیر؟.

خلیلزاد در سپتامبر 2018 به عنوان نماینده ویژه آمریکا برای مذاکرات مستقیم با طالبان تعیین گردید در حالیکه هردو ایالات متحده و طالبان تا اواسط 2019  در گیر جنگ و دریافت موقف برتر در مذاکرات با پیروزی نظامی بودند.

کشته شدن یک سرباز آمریکایی و تعدادی از افراد ملکی افغان در حمله انتحاری شهر کابل باعث گردید تا دونالد ترامپ مذاکرات صلح با طالبان را مردود اعلام کند. آنها مذاکرات را دو باره در ماه دسامبر از سر گرفتند تا اینکه در 29 فبروری سال جاری توافقنامه در دوحه به امضا رسید.آن زمان امضای توافقنامه به عنوان بهترین فرصت برای صلح و خاتمه جنگ چند دهه ی افغانستان مورد حمایت قرار گرفت.

به اساس توافقنامه طالبان تعهد کردند که خشونت ها را کاهش دهند ، با گروه های تروریستی چون داعش مبارزه کنند ، و اطمینان دهند که بر ضد آمریکا و متحدینش از خاک افغانسان استفاده صورت نمیگیرد.

طالبان همچنان گفتند که آنها نیروهای آمریکایی را هدف قرار نخواهند داد ولی به مبارزه با نیروهای امنیتی افغان ادامه خواهند داد.

یکی از اولین موارد که در دستور کار مذاکرات بین الافغانی قرار دارد ظاهراً آتش بس دایمی میباشد اگر چه سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی قطر گفت ” تا زمانیکه  5000 زندانی طالبان که فهرست آن به حکومت داده شده آزاد نگردد مذاکرات صلح آغاز نخواهد شد

در همین حال رییس جمهور غنی میگوید ، حکومت بروز یکشنبه لست نهایی آزد شدگان را اعلان میکند و روی هم رفته یکتعداد زندانیان آزاد نخواهد شد و تعدادی دیگری جاگزین خواهد گردید.

طالبان گفتند ، لست که در جریان مذاکرات با آمریکا تایید شده است در آن هیچ نوع تغییر قابل پذیرش نیست .

خلیلزاد بدلیل خطر شیوع بیماری کرونا از رفتن به کابل منصرف گردیده و از طریق ویدیو کنفرانس با رهبران افغانستان صحبت خواهد کرد.

تعداد مبتلایان ویروس کرونا در افغانستان به 32000 رسیده است اما ارقام اصلی به مراتب تعداد مبتلایان را بیشترنشان میدهد.

در همین حال خلیلزاد به ازبکستان و سپس به دوحه  غرض دیدار و گفتگو با هییات طالبان سفر کرده است.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply