طالبان مخالف دفتر قطر به داعش می پیوندند

نیلوفر مستعد

0 506

هواداران طالبان و همین گونه جنگجویان و فرماندهان نظامی این گروه به این عقیده اند که این گروه از یک انسجام واقعی و یک رهبری واحد ایدئولوژیکی برخوردارند و این رهبری توانایی رهبری تمامی بخش های این گروه را در دست دارد. اما برعکس وجود اختلاف در سازمان ها و نوع استفاده جویی های سوء بخصوص در تحریک های نظامی امر ثابت شده است. زیرا این سازمان ها از یک مدیریت واحد علمی و قاعده مند عرض اندام نمی کنند که نظارت بر تمام امور وجود داشته باشد . بلکه تحریک های نظامی متکی بر افراد ( فرماندهان نظامی) اند که از نفوذ بیشتر مردمی در محل خود برخوردار اند و نقش وفاداری این افراد به رهبری مرکزی متکی بر امکانات است که این افراد از رهبری مرکزی بدست می آورند. خواه این امکانات پولی باشد و یا تجهیزاتی و یا هم معنوی ، اگر رهبری مرکزی توانست خواسته های شخصی این افراد را برآورده سازد که خیلی خوب میزان وفاداری بالای رفته و مدیریت به گونه سالم به پیش میرود در غیر آن خلاء که بوجود میاید جبرانش سخت است. سرنوشت فرماندهان نظامی و جنگجویان این گروه در همین مسیر قرار دارد.

فرماندهان نظامی و رهبری سیاسی گروه طالبان هرگز برای یک ایده واحد مبارزه نکردند بلکه به یک سیستم خطرناک مافیایی را صیغه شرعی دارد و برای خود منبع در آمد را ترتیب دیده اند. این گروه ظاهراَ با سرو سیمای اسلامی دیده میشوند اما واقعیت امر آن است که این گروه در داخل خود بزرگترین قاچاقبران مواد مخدر، اختطاف چیان، غاصبین زمین و قاچاقبران اسلحه و دزدان را جا داده است که منبع خوب مالی برای همه شان است. این حرف معمولی نیست و نه از زبان یک تحلیلگر بیرون میشود بلکه واقعیت های است متکی بر اسناد و شواهد که از سوی سازمان های بین المللی و حتی در موارد از سوی خود فرماندان نظامی و سیاسی این گروه تایید شده است. همینطور تشدید شدن پروسه صلح و زیر فشار قرار گرفتن این گروه از سوی جامعه جهانی اختلافات را در میان رهبری نظامی و سیاسی این گروه بوجود آورده است که به سیستم مافیایی آنها صدمه زده است . زیرا با انجام پروسه صلح جایگاه خیلی در این گروه تغییر خواهد کرد. برای عده از فرماندهان نظامی که خواهان درجات بالای نظامی در این گروه بوده اند و بعد از تحقق پروسه صلح برای خود نیز جایگاه مشخص را مدعی اند جایگاه ویژۀ در نظر گرفته نشده است زیرا کسانی دیگر همچنان در این گروه اند که چنین مناصب را مدعی اند.

بناءَ وجود این  اختلافات در میان فرماندهان طالبان از آنجا که منطق جنگی این گروه متکی بر منافع است سبب شده است که یک تعداد از این فرماندهان به منظور عدم در نظر گرفته شدن آنها به داعش و القاعده بپیوندند. وجود اختلافات بر سر منافع نه تنها که در میان فرماندهان نظامی این گروه برجسته است که در میان جنگجویان این گروه همچنان نمایان است. سربازان این گروه بیش از آنکه داعیه جهاد را سر بدهند داعیه قدرت و پول را سر میدهند ولی آن را به واسطه وسیله قرار دادن اسلام بدست می آورند. سربازان این گروه نیز در حال از هم پاشیدن اند و عوامل مختلف در این مورد وجود دارد یک تعداد از این سربازان برای آن جبهات جنگ را ترک میکنند که مدعی اند که طالبان ارزش های جهاد را با آمریکا معامله کرده است و با آمریکا صلح و با افغانان داخل جنگ شده است و عده از این سربازان پی قدرت و پول در داخل ساختار گروه طالبان اند و زمانی که به خواسته های آنها لبیک گفته نمی شود برای این جنگجویان آغوش داعش و القاعده باز است و اختلاف که اخیراَ بخاطر پروسه صلح و همین طور اختلافات که میان رهبران سیاسی این گروه چون ملا برادر ، ملا یعقوب و ملا هیبت الله بوجود آمده است تعداد کثیر از سربازان طالبان به گروه داعش و القاعده پیوسته اند. اختلاف در میان رهبران سیاسی این گروه همچنان برجسته و نمایان است در حدی که گفته میشود که ا حدوداً ۶ ماه میشود که ملا هیبت الله در اثر وجود اختلاف بر سر قدرت در میان اعضای رهبری این گروه بطور مرموزانه کشته شده است و همین طور هر چند گاهی جنگجویان هوادران ملا یعقوب و ملا برادر و ملا رسول به جان هم می افتند. به نظر میرسد که اختلافات درونی در گروه طالبان با تشدید شدن پروسه صلح بیشتر شود و بدنه داعش و القاعده از فرماندهان نظامی و جنگجویان این گروه قویتر گردد. ولی آنچه میتواند برای مردم و حکومت افغانستان مفید تمام شود استفاده از این فرصت است تا طالبان را در یک جنگ استراتژیکی به شکست مواجه کند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply