افزایش خشونت ها از سوی طالبان

نیلوفر مستعد

0 694

 شهروندان افغانستان  منتظر روزی بودند که تحریک طالبان و جمهوری اسلامی افغانستان گفتگوهای  رو در رو داشته و از طریق مذاکرات اختلافات را حل کنند. افغانها این روز را با فداکاریهای زیادی بدست آوردن .

دولت افغانستان انعطاف پذیری را برای آغاز گفتگوهای صلح به طالبان نشان داده است. این انعطاف پذیری مجبوریت دولت افغانستان نیست که طالبان داشتند ، بلکه این مجبوریت دولت افغانستان بود که مردمش را تحت فشار قرار می داد. آزادی زندانیان طالبان ، تشکیل لویه جرگه و برخی دیگر از موضوعات مورد قبول دولت افغانستان دلایل خواستار صلح مردم بود. اگر طالبان یا متحدان آنها تصور کنند که دولت افغانستان از جنگ خسته شده و دیگر نمی تواند جنگ کند این برداشت غلط است بلکه این اجبار دولت افغانستان بود که مردم را تحت فشار قرار دهد تا جنگ در افغانستان را خاتمه دهند و خواسته طالبان برای آزادی زندانیان را برآورده سازند.

اما طالبان چه کردند؟ از روزی که زندانیان آزاد شده اند ، بیش از هزار غیرنظامی در بمب گذاری ها و درگیری های طالبان کشته و زخمی شده اند. طالبان همچنین از زمان آزادی زندانیان ، خشونت را افزایش داده اند که باعث شهید شدن و زخمی شدن بیش از هزار سرباز افغان شد ، طالبان در این مدت دو برابر خسارت دیده اند ، پس چه کسی از این مزایا بهره برد؟ فایده حکومت های که دشمن حکومت افغان هستند کردند که سالهاست که در جنگ افغانستان سرمایه گذاری کردند و مانند طالبان راه ها را برای ادامه خونریزی هموار می کند. حداقل ، طالبان باید به این فکر کنند که دولت افغانستان برای صلح چه می خواهد بكند و چرا. حداقل ، طالبان باید صدای این افغان ها را بشنوند ، از آنها بپرسند که به چه هزینه ای باید صلح برقرار شود و آیا ادامه جنگ به ضرر کسی است یا به نفع آنها است.

طالبان از همه اینها آگاه هستند ، اما آنها که از دشمنان خارجی افغانستان امکانات خود را تامین میکنند، تا بجنگند و اگر روزی نجنگند ، امکانات که دارند از دست شان گرفته میشود طالبان باید احترام کمتری به خانواده های جنگ جویان خود احترام کنند و از آنها بپرسند که وضعیت آنها چگونه است طالبان حداقل باید به این فکر کنند که چند زن بیوه دیگر کشته می شوند ، چند مادر داغدیده می شوند و چند کودک یتیم می شوند. اما صلح به نفع همه است ، کاهش خشونت به نفع همه است ، به نفع مردم این سرزمین و حتی طالبان است ، پس چرا آتش بس نیست ، چرا خشونت ادامه دارد؟

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply