بنده سپاسگزار را خداوند دوست دارد

عارف نظری

0 869

از نشانه ‏های ایمان سپاسگزاری و شکر نسبت به خداوند است که مظهر لطف و بخشش بوده و با نعمتهای فراوان مخلوقاتش را به بندگی و اطاعت از خویش فرمان داده است. در مرتبه دوم تشکر از کسانی که راه رسیدن به نعمات الهی و امنیت و آرامش را در جامعه هموار نموده و واسطه این فیض شده‏اند وظیفه ‏ای است که مورد سفارش خدا می‏باشد که: «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» هر کس در مقابل احسان و نیکی بندگان خداوند شکرگزاری نکند خدا را شکر نگفته است. بنابراین اگر در جامعه روحیه تشکر و قدردانی از انسانهای خیّر، مبتکر و خلّاق از بین برود، گرایش به فعالیت‏های مثبت و سازنده کمرنگ شده و دلسردی و خمودگی جای آن را خواهد گرفت.

و از آنجایی که تشکر و قدردانی به انگیزش افراد در ارائه خدمات بهتر و مطلوبتر کمک می‏کند و روح و روان آنها را شاد و بانشاط می‏گرداند، این امر همیشه مورد تاکید اسلام بوده است.

از ویژگی‌های بارز انسان‌های مومن، تشکر و قدردانی از خدمات دیگران است. قرآن کریم در موارد متعدد، از خداوند به عنوان شکور و شاکر یاد کرده است، از جمله: «و من تطوع خیرا فان الله شاکر علیم؛ کسی که فرمان خدا را در انجام کارهای نیک اطاعت کند، خداوند (در برابر عمل او) شکرگزار و داناست»(بقره/158). در آیه دیگر می‌فرماید: «ان الله غفور شکور؛ همانا خداوند آمرزنده و بسیار سپاسگزار است»(شوری/23). یعنی خداوند از انسان‌هایی که کارهای نیک و شایسته انجام می‌دهند، تشکر می‌کند و با نیکی و دادن پاداش به آنان، قدردانی خود را عملاً آشکار می‌سازد. بنابراین، انسان نیز باید خود را مزین به این خصلت الهی نموده، در قبال خدماتی که دیگران برای او انجام می‌دهند، از آن‌ها قدر دانی نماید.

در روایات، تشکر از مردم در برابر خدمات و نیکی‌هایشان، به عنوان تشکر از خدا به شمار آمده است. رسول خدا (ص) می‌فرمایند: «و من لم یشکر الناس لم یشکرالله؛ کسی که از انسان ها تشکر نکند از خدا تشکر نکرده است .

مصداق همین حدیث پیامبر بزرگ اسلام جمعی از جوانان فعالان جامعه مدنی در ستایش از کارکرد یک افسر ارتش از فرزند او عیادت و از خانواده اش قدردانی کردند. حشمت الله سرباز ارتش ملی است که در خطوط نبرد علیه گروه جهل و آدمکش طالب میجنگد. او در تعطیلات بود که جنگ هلمند شعله ور گردید.او که باید در کنار خانواده اش می بود تا کودکش را که در شفاخانه بستری بود رسیدگی می‌کرد همه را رها کرده راهی جبهه جنگ گردید.او در میان انتخابها انتخابش را کرد.

بشمول حشمت الله همه ای نیروهای فداکار امنیتی که خانواده های شان را رها کرده در جبهات گرم در دفاع از کیان و شرف این سرزمین اند شایسته تقدیر و حمایت اند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply