مقصر کیست/حکومت یا طالبان؟

عارف نظری

0 604

سوالی که مطرح می گردد اینست که دولت افغانستان در راستای آوردن صلح چقدر تلاش بخرج داده و طالب ها در این راستا از خود چه شایسته گی های را تا حال انجام داده اند؟ .

آنچه که برای مردم افغانستان روشن است اینست که دولت افغانستان پایبندی خود را به صلح نشان داده و تلاش های زیادی را در این راستا با کمال صداقت انجام داده است  .

اولین آتش بس توسط دولت افغانستان صورت گرفت .

اولین پیشنهاد بدون قید و شرط توسط دولت افغانستان در کنفرانس کابل ارائه شد. اولین لویه جرگه صلح توسط دولت افغانستان تشکیل شد.

دولت افغانستان با حسن نیت بیشتر از۵۰۰۰زندانیان طالبان را آزاد کرد. خطرناک ترین زندانیان طالبان به درخواست مردم برای صلح با طالبان توسط دولت افغانستان آزاد شدند.

یک تیم مذاکره کنند ملی در هماهنگی با جریان های سیاسی و جامعه مدنی از سوی دولت افغانستان جهت گفتگو با طالبان ایجاد شد .

اما طالبان در برابر این همه حسن نیت دولت افغانستان و خواهشات مردم افغانستان در جهت آتش بس دائمی و صلح با عزت از خود تا حال چه شایسته گی های را به نمایش گذاشته اند؟

طالب ها خشونت ها را افزایش داده اند ،  انفجارها را در شهرها افزایش دادند که همه روز از مردم ملکی قربانی می گیرند ،  نبردهای  رو در رو را در مقابل نیروهای امنیتی افزایش داده اند،   قتلهای هدفمند و ماین گذاری ها را به اوج رسانده اند ، مگر نیویورک تایمز و بی بی سی این همه جنایات طالبان را دیده نمی توانند که بگونه ای غیر مسئولانه گزارش نشر میکنند  . طالبان تنها یک کار انجام داده اند ، آن هم گفتگوهای رو در رو با دولت افغانستان و این گفتگوها نیز تحت فشار برخی کشورها آغاز شده است ، نه به درخواست مردم افغانستان.

طالبان اگر ملت افغانستان را از خود و خودشان را جز ملت افغانستان میدانستند به تقاضا های مردم خود گوش فرا می دادند و آتش بس سرتاسری را می پذیرفتند ، اما معلوم میشود که آنها برای بیگانگان کار میکنند و هیچ نیتی نیکی برای افغانستان و مردم افغانستان ندارند بنا طالبان نمی توانند هیچ نمونه ای ارائه دهند که باعث موفقیت در روند صلح شود.

طالبان که متعهد به کاهش خشونت در توافق نامه با ایالات متحده شده اند ، برعکس از آن وقت تا حال خشونت ها از سوی آنان افزایش یافته است ، اما تاکنون مسئولیت جنگ و بمب گذاری ها را رد کرده اند.

برای همه روشن است که دولت انعطاف پذیری بیشتری در کاهش خشونت نشان داده است ، اما این طالبان بودند که نیت خوبی برای صلح نشان ندادند. طی دو سال گذشته ، دولت کاملاً آماده شده و گام های عملی در جهت صلح برداشته است ، صلحی که باوقار و پایدار باشد.

این طالبان است که هرگز به درخواست کاهش خشونت و آتش بس پاسخ نداده اند و آنها انرژی صلح را صرف جنگ می کنند ، که باعث بی اعتباری مردم در این روند شده است.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply