طالب محتاج القاعده یا القاعده محتاج طالب؟

توفیق عظیمی

0 566

یکی از شیوه های شبکه تروریستی القاعده که تا حال موفق بوده اینست ، که از افراط گرایان در هر گوشه دنیا بهره جسته و به عنوان ابزاری برای پیشبرد منافع خود استفاده نموده است .

 واضح است که القاعده با تمام  قساوت و بی رحمی از جمع خطرناک ترین گروه تروریستی در جهان است و اهداف آن گاهی پنهان می ماند، اما اهداف این گروه در افغانستان کاملاً شناخته شده است و برای دستیابی اهداف شان به طالبان امکانات را فراهم می کنند و از طالب ها  به عنوان ابزار استفاده می کنند.

فرماندهان نظامی طالبان بنا به دلایلی با این باالقاعده، سازگار بوده و همکاری می کنند.

نکته اول ، فرماندهان طالبان اهمیتی به توافقنامه دوحه میان ایالات متحده و رهبران سیاسی در مورد تروریستی خواندن شبکه القاعده قایل نیستند ، و برای آنها منافع شخصی خودشان و جنگجویان تحت امر شان نکته مهم و اساسی دانسته میشود .

نکته دوم ، فرماندهان جنگی طالبان جایگاه خود را در این رقابت به شبکه القاعده می دهند ، زیرا القاعده هزینه بیشتری پرداخت می کند و فرماندهان طالبان نیز هزینه ای نمی پردازند.

نکته سوم،  در بسیاری از مناطق میان فرماندهان طالبان رقابت های وجود دارد و فرمانده هر گروه در تلاش است تا رابطه خوبی با خارجی ها داشته باشند ،تا فرصت های بهتری را بدست آورد.

 نکته چهارم، فرماندهان طالبان در مورد اینکه رهبران سیاسی آنها چه تصمیمی می گیرند و چه تعهداتی به خارجی ها می دهند ، حضور ندارند، بنآ برای آنها داشتن روابط خوب با بیگانگان مهم است.

نکته پنجم،  فرماندهان جنگی طالبان جبهه ملاعمر را به دلیل ارتباط با شبکه القاعده توجیه می کنند که هرگز ارتباط خود را با شبه نظامیان خارجی قطع نکرده و ادعا می کنند که اسلام مرز ندارد و اسلام اجازه نمیدهد که با آنها قطع رابطه کنند .

نکته ششم:  بهانه دیگر فرماندهان جنگی طالبان اینست که نباید مسلمانان را از سرزمین های خود بیرون کنند ، یکی از بهانه های آنها اینست که رهبر آنها ، ملا عمر ، با تحویل ندادن اسامه بن لادن ، کل رژیم طالبان را نابود کرد ، پس چرا آنها ارتباط خود را با این گروه قطع کنند، روی همین استدلال پوچ فرماندهان نظامی طالبان ارتباط خود با القاعده را قطع نمی کنند زیرا به اعضای آنها سوال پیدا می شود وبا این وجود امکانات آنها نیز قطع می شود، با این همه القاعده از طالبان به نفع خود استفاده می کند و به دنبال بهانه هایی مشابه برای محافظت از آنها در افغانستان است.

این مجبوریت طالبان است که روابط خود را با القاعده حفظ کنند و اگر آنها روابط خود را قطع کنند ، جنگ زیر سوال خواهد رفت و امکانات هم از سوی القاعده برای طالبان قطع میشود .

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply