!صلح …صلح… صلح

نیلوفر مستعد

0 651

  افغانستان یک کشور اسلامی می باشد که بیشتر از 99 فیصد مردم این سرزمین الحمدالله مسلمان هستند؛ اما متاسفانه از چندین دهه تاکنون بستر گرم جنگ و بی ثباتی داخلی بوده است که این جنگ و خونریزی سبب فروپاشی و اضمحلال زیربناها و منابع بشری و طبیعی کشور گردیده است و به اثر آن تعداد زیادی افغانها مظلومانه جانهای شرین خود را از دست داده اند، تعداد زیادی معیوب، معلول، یتیم و بیوه شده اند و حتی خانه های شان را ترک نموده و به کشورهای همسایه مهاجر گردیده اند، هم اکنون حملات تروریستی چون( انتحاری و انفجار) در بسیاری از مناطق جریان دارد که بر علاوه از مردم ما قربانی می گیرد، سبب نا امنی، شیوع امراض مختلف، بیکاری، بی سوادی ، عقب مانی و فقر و بیچارگی مردم مظلوم این دیار گردیده است که این وضعیت نامناسب الی وقت نامعلوم و آینده تاریک جریان دارد.

شریعت اسلامی که شامل احکام همه جانبه فردی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می باشد برای رفع مشکلات و حل منازعات و در گیری ها فرامین و دستورات ارزنده ای را وضع نموده تا مردم در کنار هم با اخوت، محبت، همدلی، امنیت و عدالت بدون ظلم، جنایت و تعرض بر یکدیگر زندگی نمایند و یکی از این گزینه ها صلح و مصالحه میان مسلمانان می باشد که در قرآن کریم و احادیث نبوی ص تاکید زیاد به آن صورت گرفته است.خداوند متعال در قرآنکریم فرموده است: {إِنَّمَا ٱلمُؤمِنُونَ إِخوَة فَأَصلِحُواْ بَينَ أَخَوَيكُم وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّكُم تُرحَمُونَ }سوره الحجرات آیه 10

ترجمه:- یقیناً مؤمنان با هم  برادرند، پس میان برادران‌تان صلح (و آشتی) برقرار کنید، و از الله بترسید، باشد که مورد رحمت قرار گیرید.

الله متعال مجالست نا مطلوب و بیهوده را بی بهره خوانده است؛ مگر مجالس نیکو و اصلاح میان مردم را موجب اجر و پاداش خوانده است، چنانچه فرموده است:{لَّا خَيرَ فِي كَثِيرمِّن نَّجوَاهُم إِلَّا مَن أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَو مَعرُوفٍ أَو إِصلَاحِ بَينَ ٱلنَّاسِ وَمَن يَفعَل ذَلِكَ ٱبتِغَاءَ مَرضَاتِ ٱللَّهِ فَسَوفَ نُؤتِيهِ أَجرًا عَظِيما}سوره النساء آیه 114.

ترجمه: در بسیاری از راز گوییها ایشان خیری نیست مگر کسی که (بدین وسیله )امر به صدقه دادن یا کار نیک، یا اصلاح در میان مردم کند و هر کس برای طلب خشنودی الله چنین کند، به زودی پاداش بزرگی به او خواهیم داد.

همچنان رسول الله (ص) نیز به اصلاح و سازش دادن مسلمانان تاکید نموده است و اجر پاداش آنرا از نماز، روزه و صدقه بهتر دانسته است و نفاق و شقاق را از اسباب تباهی امت اسلامی معرفی نموده است، ایشان فرموده است:{ ألا أخبرك کم بأفضل من درجة الصيام والصلاة والصدقة ؟ قالوا: بلی، قال: إصلاح ذات البین و فساد ذات البين الحالقة}السجستانی ابوداود سلیمان بن الاشعث، سنن ابی داود.

ترجمه: ( آیا شما را خبر ندهم به بهترین درجه ای نسبت به درجه نماز، روزه و صدقه؟ یاران مبارک شان گفتند: آری: ایشان فرمود: سازش دادن میان مردمان و فساد ذات البینی تراشنده (تباه کننده) است).

بنابراین یکی از موانع صلح در افغانستان خود خواهی، منفعت جوی یک جانبه و عدم پذیرش جوانب در گیر و دخیل داخلی و خارجی می باشد، پس زمانی صلح و ثبات در افغانستان تحقق می یابد که گروه ها و جوانب داخلی از گذشت و تحمل کار بگیرند و منافع ملی و وطنی خود را نسبت به منافع شخصی شان ارجحیت بدهند و به اساس اخوت، برادری و اصول دین مقدس اسلام میان خود مصالحه و سازش نمایند تا مردم افغانستان شاهد یک صلح سرتاسری و دائمی در کشور باشند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply