توضیح مزید برای رفع اشتباه سایت آریانا افغانستان

 دوکتور م، عثمان تره کی

0 830

۲۶/۱۲/۲۰۲۰

 

متاسفم که حلقاتی از هموطنان، ما را مصروف مشاجرات بی هوده ئی میسازند که صرفاً دشمن ازان سود میبرد. این بگو مگو در حالیست که جنگ بزرگ میهنی در دفاع از وطن و آزادی در جلو ما قرار دارد. جنگ از فرزندان ما یومیه قربانی میگیرد.

سایت آریانا افغانستان مدعی است : « هدف آریانا افغانستان آنالین از نشر مضمون اول شما که در آن به اعتراف خودتان 20 سال میشود از مشتی جنایت کار میخواهید قهرمانان ملی بسازید و به آنها لقب “مقاومت مسلح ملی” داده اید، این بود تا فرصتی ایجاد گردد که هموطنان داغ دیده بتوانند در یک دیالوگ ملی و میهنی این مفکوره خام شما را مورد غور و مداقه قرار داده و اظهار نظر نمایند ».

جواب. درین صورت میباید سایت آریانا افغانستان مضمون را نشر میکرد تا  در رابطه به آن نظریات مثبت و منفی جلب میشد. شما بر خلاف ادعای دفاع از آزادی مطبوعات مضمون را سانسور و نشر نکردید. نویسنده بعد از دو روز انتظار از روی مجبوریت آنرا به سایتی که با آن همکاری قلمی خود را مدت ها قطع کرده بود فرستاد.

بلی برخلاف باور های دیکته شده شما از بیرون، من به این باورم که جنگ ضد اشغال کنونی مقاومت افغان ها در برابر تهاجم خارجی است که ریشه در جنگ های تاریخی قرن ۱۹ بر ضد انگریز و قرن ۲۰ علیه شوروی دارد.

برای من تغییر فکر شما که شدیداً متأثر از تبلیغات خارجی است، امکان پذیر نیست. منتها عرض میشود گه دشمنی با این مقاومت موضع آنرا بیش از پیش رادیکال میسازد و آنرا در حوزه نفوذ بیگانه قرار میدهد. این معادله چندین مجهوله نیست که شما از حل آن عاجز بمانید.

اطلاق جنایتکار به طالب گپ ۲۰ سال قبل امریکا است. با امضای موافقتنامه دوحه امریکا موضع خود را تغییر داده است. سایت آریانا از کاروان رو به جلو واقعیت و حقیقت عقب مانده است.

سایت آریانا مینویسد : « با تأسف سایت رو به زوالی به نام افغان جرمن که از آ وان ایجاد آریانا افغانستان خوا ب آرام ندارد، فورا آ ریانا افغانستان را مورد “حمله بی خلطه “، ناجوانمردانه و بی اساس قرار داد که گویا ما با نشر مضمون تان به شما همدست شده و گویا محافظین ناموس مام وطن، فرزندان سرتیر ملت، فدا کاران و جانبازان واقعی راه حق، یعنی اردوی ملی افغان را جنایت کار خوانده و با پاکستان و آی،اس، آی همدست گردیده ایم».

جواب. دو نکته قابل توجه :

– در مضمونی که ازین جانب در سایت آریانا افغانستان به نشر رسید، نه از پاکستان صحبت شده بود و نه در دفاع از طالب موضع گرفته شده بود. دران صرفاً از حق زندگی مردم ملکی و انتقاد از بمبارمان های چوت انداز یاد آوری شده بود. خوب شد شما در دفاع از محتویات مضمون موقف نگرفتید. با آگاهی از طرز فکر تان، دفاع شما از مضمون اینجانب، موجب ناراحتی و شرمساری نویسنده میشد.

– سایت آریانا افغانستان با نشر مضمون خواست ادعای خود را در دفاع از آزادی مطبوعات و بیطرفی در مسائل سیاسی به اثبات برساند. اعتراض سایت افغان جرمن درین بود که چرا سایت آریانا با نقص بیطرفی در دفاع از حکومت موضع نمیگیرد. شما کار درست کردید که لااقل یک بار در نشر مضامینی از نوع نوشته من موقف بیطرف اتخاذ کردید.

بار ها گفته شده است که سربازان حکومتی مانند طالبان افغان نور چشم ما استند. در کشتار متقابل طالبان و سربازان « تلی کوماند » در دست خارجیان است.

سایت آریانا در یک استدلال سردرگم و موهوم برای توجیه سانسور قبل از نشر میگوید شما « از تریبیون همان افغان جرمنی که تا به این لحظه مضامین تان را به نشر نمیسپرد و حال در بد گوئی آن قلم فرسائی فرموده اید، سر بر آوردید و در “حمله بی خلطه ” آنها شریک شدید».

جواب. این من بودم که همکاری را با افغان جرمن که از موضع بیطرفی عدول کرده بود قطع کردم.

نویسنده آرزو نداشت خود را درگیر مناقشات ذات البینی دو سایت انترنتی بسازد. شما با سانسور خود نویسنده را مجبور به مراجعه به سایت افغان جرمن که در دشمنی با صلح موضع آشکار داشت، نمودید.

همین اکنون شما بر خلاف ادعای دفاع از آزادی مطبوعات نوشته انتقادی دیروز مرا  به آدرس افغان جرمن زیر فشار دوست قدیم تان ( ښاغلی عزیزی ) از دریچه تبادل نظر حذف کردید. در حالیکه سایت افغان جرمن آنرا امروز به نشر سپرده است. این به معنای حمایت از سایت افغان جرمن نیست : سر وکله هر دو سایت انترنتی در آخور امریکا بسته است.

آزادی مطبوعات ضابطه ثابت دیموکراسی است که تحت تأثیر نوسانات سیاسی از جا نمیجنبد.

اداره چیان مطبوعات نباید با اصل آزادی مطبوعات مانند دوکاندار مندوی مبتنی بر نرخ بازار برخورد کند.

آریانا افغانستان میگوید : شما  اخیراً « … مضمونی در مذمت افغان جرمن آ نلاین مبنی بر اتهامات بی اساس، بی پایه و بدون ارائه کدام سندی، برای ما فرستاده اید که حتی از نگاه حقوقی، خود میدانید که کاریست نا درست و غیر قابل نشر». چون جناب  

چه سندی برای اثبات قرار گرفتن سایت افغان جرمن در موضع مبلغ رسمی اداره کابل بهترازین میتواند باشد که در موضع اداره کابل :

– با صلح دشمنی میورزد

– طالبان را افغان نمیداند

– جنایات جنگی کشور های خارجی و اداره کابل را توجیه میکند

– مضامین وارده را از فیلتر سانسور میگذراند

– در حد توان تفرقه میان روشنفکران را دامن میزند ( اشاره به مناقشه دیرین با سایت آریانا افغانستان ).

–  و برخلاف معمول در سایت های دیگر انترنتی، اعلامیه های رسمی اداره کابل را نشر میکند.

لیست همبستگی سیاسی و عقیدوی اداره سایت افغان جرمن با اداره کابل طولانی است. فعلاً به همین مقدار اکتفا میشود.

« پایان »

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply