بهار پیشرو در افغانستان چگونه خواهد بود؟

نیلوفر مستعد

0 678

در حالی از روزهای آخر زمستان ۱۳۹۹ به سرعت عبور میکنیم که هنوزهم    هیات صلح حکومت در میز صلح دوحه  انتظار هیات طالبان را دارد، اما طالب ها برای جنگ بهار چهارده صد در حال تجهیز هستند.

با شروع شدن گفتگو های بین الافغانی طالبان تمایلی به صلح نشان ندادند ، با بهانه های مختلف خواستن وقت را ضایع کنند . مشخص بود که طالبان به بهانه صلح امتیاز می خواستند ، اگر طالبان صلح می خواستند مواد توافقنامه با ایالات متحده آمریکا را اجرایی می کردند ، برعکس طالبان همکاری های شان را با گروه های تروریستی محدود نساختند و خشونت ها را بالای شهروندان افغانستان افزایش دادند . آنها (هیات طالبان دوحه) بعد از یک دوره رخصتی بدون نتیجه جهت گرفتن هدایات به پاکستان نزد مقامات سیاسی ، نظامی واستخباراتی آن کشور رفتند ، از آن زمان الی اکنون هیات حکومت افغانستان به دوحه برکشته و انتظار طالبان را دارد اما طالبان بعد از اخذ هدایات از مقامات سیاسی ، نظامی و استخباراتی پاکستان به میز صلح و مذاکره برنگشتند ، فرماندهان نظامی آنها در حال تجهیز برای ادامه جنگ و رهبران سیاسی برای ایجاد رابطه و معامله با استخبارات منطقه رهسپار کشور های ایران ،ازبکستان، روسیه و … شدند .

 اخیراً گزارش هایی مبنی بر این است که طالبان از آن سوی خط دیورند تجهیزات نظامی و اسلحه های مدرن را از کویته به بلوچستان انتقال و از آنجا به ولایت قندهار تحویل جنگجویان خود میدهند. اگرچه افغان ها انتظار دارند طالبان به قول های خود عمل کرده و گفتگوهای صلح را به موفقیت رسانند ، اما استخبارات پاکستان به فرماندهان طالبان گفته است که آماده جنگ باشند.

استخبارات پاکستان به طالبان گفته اند تا زمانی که سیستم جمهوریت در افغانستان ازبین نرفته است ، صلح نکنند. پاکستان به خوبی می داند که طالبان گرایی را نمی توان دوباره بر قدرت افغانستان حاکم ساخت  ، نه ملت افغانستان و نه جامعه بین المللی خواهان طالبان است  ، اما این واقعیت درست است که پاکستان در جهت منافع خود علاقه ای به ادامه جنگ دارد ، طالبان را ترغیب می کند تا یک وضعیت دشوار را حفظ کند و جنگ را ادامه دهند.

شما می بینید که دولت افغانستان در رسیدن به صلح انعطاف پذیر و خوش فکر بوده است ، اما طالبان هیچ تمایلی برای برقراری صلح نشان ندادند و در عوض به جای گفتگوهای صلح بر جنگ تمرکز کردند. اکنون که زمستان در حال پایان است ، آخرین گزارش ها حاکی از آن است که به فرماندهان طالبان تحت کنترل استخبارات پاکستان دستور داده شده اند تا برای نبرد سخت در بهار آماده شوند. به همین منظور ، پاکستان اسلحه را به طالبان در حوزه انتخابی کویته میسپارد و از آنجا به ولسوالی شورابک قندهار انتقال میشود. این سلاح ها و مهمات فقط به فرماندهان طالبان که به دستور پاکستان می جنگند و منافع پاکستان را دنبال می کنند ، داده می شود. طالبان در حالی برای جنگ بهار آماده می شوند.که هیئت دولت افغانستان در دوحه بخاطر گفتگو ها به میز مذاکرات صلح نشسته اند و طالبان حاضر نیستند که مذاکره کنند . طالبان معتقدند که فقط جنگ می تواند از منافع شخصی طالبان محافظت کند و هیچ منافع شخصی در روند صلح وجود ندارد. منافع شخصی طالبان را مطالقا  کور کرده است که حتی نمی توانند به این فکر کنند که پاکستان همان پول و تجهیزات را به آنها برای چه می دهد. آیا پاکستان خواهان توسعه و ثبات در افغانستان است؟

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply