د ښځو تعلیم – ملت ته څه ووایو؟

حفیظ الدین پیرزادہ

1,005

له فتحې پس چې د جینکیو د تعلیم مخه ونیول شوہ، موږ‎ ھر څه په حالاتو پورې وتړ‎ل، ویل به مو:  حالات اضطراري دي،

لا ھم پنجشیر کې جگړ‎ہ روانه دہ، لا ھم باید انتظار وکړ‎و.

ھر څه به ورو ورو سم شي!

پنجشیر فتحه شو، ملي حاکمیت تأمین شو، خو بیا ھم د جینکیو پر تعلیم بندیز دوام وکړ‎.

موږ‎ ویل، اوس د دوبي رخصتي دہ، چې دا ختمې شي، کارونه به جوړ‎ شي!

آخر د ښوونځیو رخصتۍ ھم پای ته ورسیدې، خو د ښځینه زدہ کوونکیو پر مخ د ښوونځیو دروازې ھماغسې تړ‎لې پاتې شوې!

بیا مو‎ ویل، د معارف چارواکي مو د ښځینه زدہ کوونکیو لپارہ د مصؤن او شرعي چاپیریال پر جوړ‎ولو اخته دي؛

کال تیر شو خو دا مصؤن چاپیریال موږ‎ ته لکه د برمودا مثلث ، ھمداسې لا ینحله پاته شو!

بیا کوم چارواکي وویل: د جینکیو د ښوونځیو بندیدل یا بندول کلتوري ستونزہ دہ، ولس نه غواړ‎ي لورگانې یې باسیوادہ بې حیا شي!

ور پسې یو بل چارواکی لکه د نورستان د لوړ‎و غرونو گربت را شیوہ شو، ږ‎غ یې کړ‎: دا ټول ھسې مباح شیان دي ، سر پر مه خوږ‎وئ!

د معارف نخبه گان حفظھم الله جمیعاً و رعاھم، تر اوسه و نه توانیدل چې د جینکیو

د منځنیو ښوونځیو د بندو دروازو کلي گانې له کوہ قاف څخه راوړ‎ي!

ستونزہ چرته دہ؟

مسئله ھمدا دہ چې ډیری زما پشان نه پوھیږ‎ي ستونزہ چرته دہ؟ او ھغه چې پوھیږ‎ي حال نه وایي!

مولانا وایي:

ھر که او بیدار تر، پُر درد تر

ھر که او اگاہ تر، رُخ زرد تر

 خو زہ به دلته ستاسې مخې ته ھغه احتمالات کیږ‎دم چې فکر کیږي د ښوونځیو د بندیدو په مسئله کې به یېرول لوبولی وي:

۱-  شرعي حکم

ځینې علمای کرام د ښځو بې ضرورته له کورہ وتل، مجاز نه بولي، په ځانگړ‎ي ډول ھغوی چې د دنیوي علم زدہ کړ‎ہ مباح گڼي.

 ډیری یې پر دې مبارک حدیث استدلال کو‎ي:

أفضل صلاة المرأة في بيتها  ( د ښځې لمونځ په کور کې بھتر دی )

د دوی پر نزد د مباح شي تر لاسه کول ضرورت نه دی نو جینکۍ باید په غیر ضروري شیانو پسې له کور بھر ونه وځي!

چې د لمانځه لپارہ ورته له کورہ د بھر تللو اجازہ نشته، نو تر لمانځه به بل مھم کوم شی وي چې ھغوی

د فتنې په دې زمانه کې له کور څخه بھر تللو ته اړې‎ کړ‎ي ؟!

۲- کلتور

څه مودہ مخکې مو په رسنیو کې د کوم چارواکي له قوله ولوستل چې د مکتبونو بندیدل کلتوري ستونزہ دہ!

ھغه ویل: افغان غیرتي ولس پخپله نه غواړ‎ي چې لوڼې او خویندې یې له کورہ بیرون ووځي،

سترگې یې څیري شي او د کوڅو بد اخلاقه ھلکان ورپسې شپیلي ووھي…..

۳- مصلحت

ځیني بیا د ښځو له کورہ نه وتلو ته د مصلحت نوم ورکوي او وایي: اوس د فتنې او فساد زمانه دہ.

د ښځې له کورہ  بھر وتل فتنې زیږ‎وي، بھترہ دہ ښې درندې په خپلو کورونو کې کیني، قرآن کریم ھم وایي:

وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ. سورت الاحزاب

۴- د اقتصاد ستونزہ

ما له ځینو دوستانو دا خبرہ ھم اوریدلې چې وایي: اقتصاد مو کمزوری دی. نړ‎یوال نه یواځې دا چې مرسته راسرہ نه کوي،

 بلکې په بھر کې یې زموږ‎ شتمنۍ ھم کنگل کړي.

موږ‎ د ھلکانو د ښوونځیو چلولو ته کافي پیسې نه لرو، که د جینکیو د ښوونځیو دراندہ مصارف ھم د خپل

لړ‎زاندہ اقتصاد پر کمزوریو اوږ‎و بار کړ‎و، نو ویرہ شته د اقتصاد ملا مو را کږ‎ہ کړ‎ي!

موږ‎ باید لومړ‎ی خپل اقتصاد پر پښو ودروو، پر سترو ملي پروژو پانگونې ته ترجیح ورکړ‎و او بیا نورو کارونو ته؛الأول فالأول !

زہ وایم:

۱- شرعي حکم

د علم حصول ( فرض عین او کفایي ) پر قطعی الثبوت نص ثابت دی، په فرضیت کې یې بیشمارہ آیات، احادیث او د سلف الصالح اقوال موجود دي!

په اسلام کې ھیڅ داسې شرعي دلیل وجود نه لري چې د ښځو د تعلیم ( دیني او دنیوي ) مخنیوی دې وکړيبلکې پیغمبر

علیه السلام پخپله ام المؤمنین حضرت حفصة رضی الله تعالی عنھا ته د لیک او لوست د زدہ کړ‎ې لپارہ معلمه مقررہ کړ‎ې وہ!

( لیک لوست د دیني او دنیوي تعلیم اساس دی ) .

دا چې پیغمبر علیه السلام فرمایلي د ښځې لمونځ په کور کې افضل دی نو دلته باید څو نکتو ته پام وکړو:

۱- حدیث شریف د افضل او مفضول خبرہ کوي، په دې مانا چې که ښځه کور کې لمونځ وکړ‎‎ي،

ھغه ډیر بھتر دیتر ھغه لمانځه چې جومات کې یې ادا کوي.

افضل، اکبر، اجمل، اعظم او نور د تفضیل صیغې چې د دوہ یا څو شیانو تر منځ مقایسوي توپیر بیانوي. که زہ ووایم

زما اشنا وزیر گل اجمل دی. دا جمله ناقصه دہ ځکه دلته باید د ھغه د ښکلا مقایسه له بل چا سرہ وشي.

سمه جمله به داسې وي: وزیر گل تر جنت گل اجمل دی! د دې جملې مانا دا دہ چې جنت گل ھم ښکلی دی خو وزیر گل تر ھغه ډیر ښکلی دی!

ھمدا راز د ښځو لمونځ په مسجد کې بھتر دی خو په کور کې تر ھغې زیات بھتر دی!

په حدیث شریف کې د ښځو مسجد او یا بھر ته پر تللو د ممانعت خبرہ اصلاً مطرح نه دہ!

پیغمبر علیه السلام فرمایلي:  لَا تَمْنَعُوا نِسَاءَكُمْ الْمَسَاجِدَ، وَبُيُوتُهُنَّ خَيْرٌ لَهُنَّ.  “ښځې له جوماتونو څخه مه منعهکوئ”.

رواہ احمد و ابو داؤد

۲- د پیغمبر علیه السلام فرمودہ تشجیعي او تشویقي جنبه لري. ښځې، ھسې ھم په کورونو کې د کور پر تدبیر، ماشومانو

او نورو ضروري شیانو کې دومرہ مصروفې وي چې مساجدو ته تگ ورته، ډیری وخت ستونزمن وي.

نو ځکه پیغمبر علیه السلام ھغوی ته زیری ورکړ‎ چې د ښځو د کور لمونځ د سړ‎ي د مسجد له لمانځه سرہ په ثواب کې برابر دی!

۳- دا مبارک حدیث د اصول فقھې له مخې احاد دی، په صحیحینو کې ھم نه دی راغلی او محتمَلُ التأویل دی

نوحکم یې ھم باید ظني وي، په دې مانا چې د نورو نصوصو او مقتضااتو په موجودیت کې به یواځې ھمدا حدیث

د فتوا اساس نه جوړ‎وي.  ( دا د اصول الفقهې بحث دی چې د بې ځایه طوالت له امله ترې تیریږ‎م )

۲- کلتور

کلتور چې اصول الفقه یې عُرف بولي، د شرعي احکامو د استنباط یو مھم مصدر دی.

خو دا مصدر ھغه مھال د منلو وړ‎ وي چې د تشریع د نورو اصلي مصادرو ( قرآن، سنت، اجماع )

سرہ په ټکرکې نه وي او دویم دا چې د حکم استنباط به یې ھم د کومې فرعي مسئلې په اړہ وي.

لومړ‎ی خو باید ووایو چې د  جینکیو له ښوونځیو سرہ مخالفت له سرہ زموږ‎ کلتور نه دی!

موږ‎ له ډیر پخوا د جینکیو لپارہ مکاتب لرل. ھمدا اوس د کابل ښار او د ھیواد په ھرہ بله سیمه کې د جینکیو ښوونځۍ موجودې دي.

د جینکیو د ښوونځیو موجودیت د دې محترم چارواکي د خبرې ښکارہ نفې دہ.

موږ‎ باید خپله شخصي سلیقه او مزاج پر ولس د ھغوی د کلتور په توگه و نه تپو!

د ھیواد په چرته لیرې پراته کلي کې د کلیوالو لخوا د جینکیو له ښوونځۍ سرہ مخالفت د ټول افغانستان استازیتوب نه شي کولای!

که بالفرض دا ومنو چې د جینکو ښوونځۍ زموږ‎ له کلتور یا عُرف سرہ په ټکر کې دي نو بیا ھم د منلو وړ‎

ځکه نه دی چې دا عُرف مو د شریعت له اصلي مصادرو، قرآن او سنت، سرہ په ټکر کې دی!

ھمداراز دا حکم د کومې فرعي مسئلې په اړ‎ہ ھم نه دی چې عُرف پکې د شریعت د مصدر په توگه ومنل شي!

۳- مصلحت

مصلحت ھم د اسلامي شریعت داسې یو مھم مصدر دی چې کله کله د قطعي الثبوت نص حکم متوقف کولایشي.

سیدنا عمر رضی الله تعالی عنه د مصلحت پر بنا مؤلفة القلوب ته د زکات ورکړ‎ہ متوقفه کړ‎ې، سرہ له دې چې پهقرآن کې یې د زکات د مستحقینو په لست کې ذکر راغلی!

خو مصلحت ھم ھغه مھال د منلو وړ‎ وي چې امیر المؤمنین یې د خپل اجتھاد پر مټ د ولس په نفع وبولي, یانې دمصلحت حکم ھم باید د ولس د عُلیا مصالحو پر بنسټ وي!

د ښوونځیو په تړ‎لو کې ھیڅ رنگ مصلحت نشته.، نه دیني او نه دنیوي!

دا چې ښځې باید په کور کې کیني او په استدلال کې یې پورته ذکر شوی ایت راوړ‎ل کیږ‎ي ھم سم نه دی، ځکهدا مبارک ایت امھات المؤمنین پر “یا نساء النبی” مخاطبوي.

زموږ‎ مفسرین دا آیت  پر امھات المؤمنین پورې مختص کوي.

د پیغمبر علیه السلام، صحابه کرامو، تابعینو او پاته سلف الصالحو په زمانه کې ښځې ھر مھال له کورہ بھرتللې،

په مساجدو کې یې پر جماعت لمونځونه کړ‎ي او ان تر دې چې رسمي وظیفې یې اجرا کولې.

د حضرت عمررضی الله عنه د خلافت پر مھال

او بیا تر ھغه را وروسته ښځو په خلافتونو کې رسمي دندې پر مخ وړ‎ي دي!

۴- اقتصاد

موږ‎  ټول پر دې پوھیږ‎و چې د کمزوري اقتصاد خبرہ مازې یوہ بھانه دہ.

که داسې نه وي نو کمزوري اقتصاد مو د کوم میکانیزم له مخې د ټولنې په ټولو سکتورونو کې د تعلیم او بیا په تعلیم کې

د ښځو تعلیم او په ھغه کې بیا د شپږ‎م تر دولسم ټولگي تعلیم او په ھغه کې بیا یواځې پښتون میشتې سیمې په نښه کوي؟!!

لوړ‎ تحصیلات مو ھم د تعلیم برخه دہ. ھلته چې وزیر صیب یې فعال وو، د ټولو ستونزو او فشارونو سرہ یې د

خپلې معزولۍ تر ورځې د تحصیلي بنسټونو دروازې د جینکیو پر مخ خلاصې ساتلې وې! تر دې پس، واللهاعلم!!

څه باید وشي؟

په نړ‎ۍ کې څه کم دوہ سوہ ھیوادونه دي، چې له دې ډلې څخه پنځوس یې اسلامي دي. په یوہ کې ھم د جینکیو

پر تعلیم بندیز نشته،  دا یواځې افغانستان دی چې د جینکو پر زدہ کړ‎و یې پابندي لگولې!

حل لار به یې څه وي؟

څرنگ کیدای شي  دا غمیزہ نورہ اوږ‎دہ نشي؟

ما دا پوښتنې د امارت ځینو روڼ اندو ملگرو مخې ته کیښودې چې غوړ‎چاڼ یې دلته له تاسې سرہ شریکوم:

۱- له امیر المؤمنین څخه د یو څو متشددو شیخانو حلقه را تاوہ دہ. د دوی چې څه زړ‎ہ وي،

ھماغه مشر ته په غوږ‎ونو کې ورڅڅوي.

مشر ھغه څه اوري چې دا کړۍ یې پرې اوریدل غواړ‎ي او ھغه څه ویني چې ھمدوی یې  پرې لیدل غواړ‎ي.

ھمدا کسان د ښځو د تعلیم مطلق مخالفت کوي، خو بیا دومرہ اخلاقي جرئت ھم نه لري چې راشي، ولس ته

مخامخ ووایي: د ښځو تعلیم حرام دی، تر څو ولس پخپل سرنوشت پوہ شي!

۲- اوس مھال د ولس د امید سترگې د ملا برادر، مولوي کبیر، مولوي یعقوب او خلیفه صیب پر طرف اوړ‎ي چېدا کنگل مات کړ‎ي.

له دې کړ‎ۍ سرہ کیني، قناعت ورکړ‎ي تر څو خپله سلیقه او مزاج پر ولس د شریعت په نوم و نه تپي!

موږ‎ ته لوی رب یو عجیب طلایي فرصت په لاس راکړ‎ی، دا باید ھدر لاړ‎ نشي!

د امارت پایښت او بریا تر ھر بل چا څخه ډیرہ مھمه دہ؛ که امارت وي، ھر څه شته، که امارت نه وي، ھیڅ ھمنشته!

۳- د ښځو د تعلیم په مسئله کې دې د ټول افغانستان په سطحه، د بارزو علمای کرامو او ولسي متنفذینو یوہ

سترہ غونډہ را وغوښتلای شي، د امارت د مرکزي دار الإفتاء علمای کرام دې ھم پکې گډون وکړ‎ي.

ھمدا مسئله یې دې ورته مخې ته کړ‎ي. دې سترې اجتماع چې د ولس په استازیتوب ھرہ پریکړ‎ہ وکړ‎ہ، ټولو ته به

د منلو وړ‎ وي، ځکه  پیغمبر علیه السلام فرمایي: قَالَ : إِنَّ اللَّهَ لَا يَجْمَعُ أُمَّتِي عَلَى ضَلَالَةٍ ، وَيَدُ اللَّهِ مَعَ الْجَمَاعَةِ.

رواہ الترمذي ( زما امت پر گمراھۍ نه یو ځای کیږ‎ي ).

۴- د امارت د روڼ اندو دندہ دہ چې د خپلو څوکیو پر ځای د اما رت ژغورلو په فکر کې شي!

دغه دوہ درې کسان چې خپل لنډ اند د شرعي حکم په نوم پر ټول اما رت تحمیلوي، په رسنیو کې وننگوي،

 نومونه یې افشا کړ‎ي، تر څو ولس وپوھیږ‎ي، څوک یې د لوڼو د تعلیم مخالفت کوي!

۵- د رھبرۍ شورا

د امارت د رھبرۍ شورا باید بیرته فعاله شي، تر څو د مشر شیخ صیب ټول تصامیم، احکام، او فرامین

د ھمدې شورا له غور، بحث او څیړ‎نې وروسته، د اکثریت رایو په نظر کې نیولو سرہ اعلام او بیا د قانون حیثیت غورہ کړ‎ي!

۶- د مشر شیخ صیب سرہ لیدنه

د شیخ صیب څخه د تاوې شوې کړ‎ۍ له لاسه ھر څوک څه چې خواص ھم ورسرہ په اسانه نشي لیدلای.

زہ شخصاً داسې لوړ‎ پوړ‎ي چارواکي پیژنم چې د ځینو مھمو رسمي کارونو د اجراء لپارہ ھلته ور شي،

 په ورځواو ھفتو ورته پراته وي خو د شیخ صیب سرہ ملاقات نه میسر کیږ‎ي!

که د شیخ صیب دیدن ارزان شي، لاس رسی ورته آسان شي نو په داسې مواردو کې به زموږ‎ اھل خِبرہ او

مسلکي کادرونه وخت په وخت ورته خپلې مشورې نیغ په نیغه ورسولای شي!

۷- د امیر المؤ منین دفتر کابل ته انتقالول

کابل د افغانستان پلازمینه دہ. د افغانستان یوہ سترہ غمیزہ د قوي مرکزي حکومت نه شتون وو.

د اما رت پرراتگ لله الحمد، دا ستونزہ حل شوہ. قوي کابل د قوي مرکزي حکومت لپارہ اړ‎ین دی

خو که د مرکزي حکومت دقدرت ځایونه ویشل شوي وي، دا کار پخپله د قوي مرکزي حکومت پښې وھي!

نو ځکه باید یواځې کابل، د مرکزي حکومت د ثقل او اقتدار مرکز وي!

***************

اما رت نړ‎ۍ ځکه ماته کړ‎ہ چې داعیه یې پر حقه او د ولس ملاتړ‎ ورسرہ وو. او دا ولسي ملاتړ‎

به تر ھغې ورسرہوي، تر څو یې چې داعیه پر حقه وي!

د ولس لوڼې له تعلیم څخه محرومول، نه پر حق داعیه دہ او نه د دیني او

دنیوي استدلال پر مټ توجیه کیدای!

په داسې کړ‎نو، امارت ولسي ملاتړ‎ له لاسه ورکوي او تداوم یې ولسي سرغړ‎ونې او

 ټولنیزې نافرمانې ته لیارخلاصوي، ځکه چې:

لا طاعة لمخلوق في معصية الخالق. الحدیث

جانان زما پر سر جانان دی

که لاس ترې واخلم د دوھۍ ملنگ به شینه

لا قدر الله ذالک

_______________________________

حفیظ الدین پیرزادہ

د نومبر ۱۳/ ۲۰۲۲ م

لندن

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.