چالش‌های مهاجرین غیر قانونی افغان در ایران؛ زنده‌گی در سایهٔ ترس و تبعیض

37
پس از به قدرت رسیدن طالبان، هزاران افغان به ایران و پاکستان مهاجرت کرده و با شرایط سخت زندگی روبرو هستند.

برخی از مهاجرین افغان در ایران که به‌گونهٔ غیرقانونی زنده‌گی می‌کنند از شرایط دشوار زنده‌گی‌ خود شکایت و نگرانی دارند.

آنان می‌گویند که به دلیل بیکاری و وضعیت بد اقتصادی مهاجر شدند اما در ایران از هیچ‌گونه حقوق مهاجرتی برخوردار نیستند و به دلیل ترس از اخراج اجباری به‌گونهٔ پنهانی زندگی می‌کنند.

شیرالله مخلص، یکی از هزاران مهاجر افغان در ایران است که می‌گوید، یک سال قبل به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود کار افغانستان را به مقصد ایران ترک کرد.

او که ۲۵ ساله است و سرپرستی یک خانوادهٔ هشت نفره را به عهده دارد، می‌گوید که در شهر تهران در یک شرکت ساختمانی ماهانه در بدل ده میلیون تومان، معادل حدود ۱۰ هزار افغانی کار می‌کند که برای تأمین هزینه‌های زند‌ه‌گی خودش و خانواده‌اش در افغانستان بسنده نیست.

او در بارهٔ مشکلات زندگی مهاجرتی در ایران به رادیو آزادی گفت:

“ما ماهانه مبلغ نه و یا ده میلیون تومن کار می‌کنیم که ده هزار افغانی می‌شود، اما در اینجا به هیچ صورت برای ما کافی نیست، حیران ماندیم این پول را اینجا مصرف کنیم یا به افغانستان به فامیل خود روان کنیم، اینجا بیمه نیستیم، آزار و اذیت می‌شویم، هیچ وقت ما آزاد گشت‌وگذار کرده نمی‌توانیم، به کار می‌رویم و دوباره به اتاق خود بر می‌گردیم.”

شیرالله مخلص می‌گوید، به‌گونهٔ پنهانی در ایران زندگی می‌کند و همیشه با برخورد تحقیرآمیز روبه‌رو می‌شود.

“مردم ایران به هیچ صورت خوش ندارند به نام افغان در اینجا کار و یا زنده‌گی کنیم، ما در نظر این‌ها فکر می‌کنند انسان نیستیم.”

پناهندۀ مقیم ایران: چون مدرک اقامت نداریم، شکایت کرده نمی‌توانیم
مهاجران افغان در ایران ادعا می‌کنند که با مشکلات اقتصادی و نبود امنیت شغلی مواجه هستند.
مهاجران افغان در ایران ادعا می‌کنند که با مشکلات اقتصادی و نبود امنیت شغلی مواجه هستند.

شاداب اسلام‌یار ۱۵ ساله یکی دیگر از مهاجرین افغان است که در ایران مصروف کارهای شاقه است. او که دو سال قبل به ایران رفته، از مشکلاتی که در آنجا با آن مواجه است چنین روایت می‌کند:

“دوازده الی سیزده ساعت کار می‌کنم و در عوض‌اش برایم هشت میلیون تومان حقوق می‌دهد که هشت هزار افغانی می‌شود، اما پول‌اش زیاد بی‌ارزش است، اگر صاحب‌کار آدم خوب باشد پول را پرداخت می‌کند و اگر نباشد پول را هم نمی‌دهد، هیچ کسی صدای ما را نمی‌شنود، چون بدون مدرک هستیم، اگر شکایت کنیم رد مرز می‌کنند، در اینجا با مشکلات زیاد دچار هستیم، کارهای شاقه را بالای ما انجام می‌دهند، حتا کثافات را توسط ما پاک می‌کنند.”

داستان مهاجرت افغان‌ها چندین دهه است که ادامه دارد، اما پس از به قدرت رسیدن دوبارهٔ طالبان در افغانستان در آگست ۲۰۲۱، صدها هزار افغان به دلایل مختلف از جمله بیکاری، تهدیدات امنیتی، وضع محدودیت‌های سخت‌گیرانهٔ طالبان بر زنان و دختران به کشورهای مختلف از جمله ایران و پاکستان مهاجر شدند.

درخواست مهاجران افغان از رئیس‌جمهور جدید ایران؛ «اخراج اجباری را متوقف کنید»

فرحت رحمان، یکی از فعالان اجتماعی می‌گوید که بحران مهاجرت افغانستان را آسیب‌پذیر ساخته است.

او به رادیو آزادی گفت:

“بحران مهاجرت افغانستان یکی از فاجعه‌های بسیار شدید است که متأسفانه در جریان سه سال گذشته یک‌بار دیگر باز هم شاهد متواری شدن صدها هزار افغان هستیم که با بدترین حالت در کشورهای همسایه (ایران و پاکستان) با مشکلات و سختی‌های بی‌شمار دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از تبعات این بحران فرار مغزها و کدرهای جوان است که در جریان چند دهه اندوخته‌های علمی و تخصصی را فرا گرفتند.”

این فعال اجتماعی می‌افزاید، اگر زمینهٔ کار برای مردم در افغانستان فراهم نشود و مهاجرت افغانان ادامه یابد، پیامدهای آن برای آیندهٔ افغانستان ناگوار خواهد بود.

ایران کشوری است که شمار زیادی از مهاجرین افغان در آن زندگی می‌کنند.

شکایت افغان‌های برگشته از ایران از فقر و بیکاری در نیمروز

تا هنوز شمار دقیق مهاجرین افغان در این کشور مشخص نیست، اما حدود هشت ماه پیش وزارت داخلهٔ ایران گفته بود که حدود ۵ میلیون مهاجر فاقد اسناد افغان در ایران زنده‌گی می‌کنند که روند اخراج آنان را آغاز کرده است.

بر اساس آمار ادارهٔ بین‌المللی مهاجرت (IOM) ایران و پاکستان از جنوری ۲۰۲۳ تا اپریل ۲۰۲۴ بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر افغان را اخراج کرده‌اند که با گذشت هر روز به این رقم افزوده می‌شود.

رادیو ازادی

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.