چرا امرالله صالح به قدرت بازگشت؟ / عمر یحیی

0 1,129

در حالی که گروه طالبان جسورتر از هر زمانی به فعالیت‌های تروریستی در افغانستان اقدام می‌کند، مقام های حکومت وحدت ملی، برای تقابل با این وضعیت امرالله صالح را دوباره به قدرت باز گرداند.
در جریان روزهای اخیر کابل و ولایت‌های مختلف شاهد حملات مرگبار تروریستی بود که به باور مقام های امنیتی کشور طراحی و سازمان‌دهی این حملات کار حامیان پاکستانی طالبان و داعش است.

علاوه بر حمایت خارجی از گروه‌های تروریستی، حملات اخیر گویای وجود فساد گسترده در صفوف نیروهای اردو و پولیس است، زیرا در جریان روزهای اخیر در مناطقی حمله صورت گرفته که آن مناطق تحت تدابیر شدید امنیتی قرار داشته و بدون همکاری مسئوولان ارشد نظامی انجام حمله در چنین مکان‌هایی ناممکن است.
اکنون فساد اداری و بی‌نظمی‌های گسترده در صفوف نیروهای افغانستان امر پوشیده ‌ای نیست و دولت کابل نیز به نحوی به این مسئله با ایجاد وزارتی به نام وزارت دولت در امور اصلاحات بخش امنیتی مهر تأیید زد.

اکنون این فرمان ریاست جمهوری در حالی صادر می شود که، تمام وزارتخانه ها باید پیش از ایجاد، شامل واحد بودجه‌ای دولت از طریق پارلمان شود، در حالی که تاکنون این کار برای وزارت دولت در امور اصلاحات بخش امنیتی نشده که خود بیانگر شتاب‌زدگی محمد اشرف‌غنی برای نظم‌دهی به صفوف نیروهای دولتی است.

رییس جمهور پس از تلاش‌های ناکام خود در راستای استحکام روابط با اسلام‌آباد و آغاز مذاکرات صلح از دریچه‌ی پاکستان، به هر کاری روی آورده تا به نحوی آغازگر مذاکره با مخالفان مسلح کشور شود؛ اما رییس جمهور تاکنون به این مراد خود نرسیده و به نظر می‌رسید آغاز مذاکره بدون اعمال فشار به مخالفان نیز کار ساده‌ای نیست، زیرا اکنون این مخالفان هستند که آزادانه در هر منطقه‌ای حملات مرگباری را آغاز و به اهداف خود نزدیک‌تر می‌شوند.

به این ترتیب رییس جمهور می‌خواهد با روی کار آوردن مهره‌های جدید در دولت خود وضعیت نیروهای دولتی را بهبود بخشیده و در راستای مأموریت‌شان اصلاحاتی بوجود بیاورد.

امرالله صالح مدتی به عنوان رییس امنیت ملی در دولت حامد کرزی فعالیت داشت، وی از معدود سیاسیون است که به خواست خود از سمت اش کنار رفت؛ اما استعفای صالح در آن زمان با پرسش‌های زیادی در مورد چرایی آن روبه ‌رو شد که تا کنون پاسخ قانع ‌کننده و حقیقت گفته نشده است.

صالح در زمان مأموریت خود معتقد بود که برای آغاز مذاکره با طالبان باید در گام نخست به آن ها فشار نظامی وارد شود تا آن ها ناگزیر به آغاز مذاکره شوند، در غیر آن طالبان در میدان آزاد و با وجود حمایت‌های بیرونی به دنبال ادامه‌ی فعالیت‌های تروریستی خود خواهند بود.

در زمان مأموریت امرالله صالح، اگر یک حمله‌ی تروریستی در افغانستان انجام می‌شد، دیری نمی‌گذشت که تروریست‌ها منطقه‌ای از پاکستان را نیز هدف قرار می‌دادند که خود سبب شد تا جنرالان پاکستانی از حضور امرالله صالح به تنگ آمده و به دنبال برکناری وی شدند.

اکنون که رفاقت کابل و اسلام‌آباد رنگی نگرفت، رقابت شدیدی بیندو2 دولت آغاز شده و دولت کابل در مقابل ادامه‌ی حمایت پاکستان از طالبان، امرالله صالح را در بخش امنیتی خود جا داده است.

علاوه بر این، امرالله با توجه به تجربه اطلاعاتی خود خوب می‌داند که چه کسی را در کجا استخدام کند و در برابر چه رویدادهایی چگونه وعکس العمل ها نشان دهد.

بنابرین جنرالان پاکستانی که در راولپندی در حال طراحی و سازمان‌دهی فعالیت‌های تروریستی در خاک افغانستان هستند با حضور امرالله صالح نیز روزهای خوشی نخواهند داشت، زیرا در کنار خنثی‌شدن بخشی از فعالیت‌های‌شان احتمال افزایش فعالیت‌های تروریستی در خاک پاکستان نیز افزایش می‌یابد.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply