جوانان افغان می‌توانند به جای مدافع “حرم”، مدافع “حریم” باشند

0 898

اعزام مهاجران افغان از سوی دولت ایران به جنگ یمن، عراق و سوریه همواره نگرانی بزرگ دولت و مردم افغانستان بوده است. ایران با تاکتیک‌های محرم و با سو استفاده از احساسات مذهبی، مجبوریت و اعتقادات مهاجران افغان، آنان را به جنگ‌های خونین در این کشورها می‌فرستد.

برخی مراکز جلب و جذب سرباز از سوی ایران در شماری از ساحات افغانستان و بیشتر مناطق شیعه نشین ایجاد شده است. مهاجران افغان در بدل پول در این کشورها می‌جنگند؛ اما دولت ایران همواره گفته است که سرباز گیری نمی‌کند و برخی جوانان افغان داوطلبانه برای دفاع از حرم به سوریه می‌روند.

بخش بزرگی از نیروهای وابسته به گروه حوثی در یمن را مهاجران افغان که از ایران اعزام شده اند را تشکیل می‌دهند. گروه فاطمیون در سوریه همه افغان هستند و شمار آنان به هفت هزار تن می‌رسد. در عراق نیز روند همین گونه است، گروه حشدالشعبی که از سوی ایران حمایت می‌شود، شمار زیاد از جوانان افغان را در خود جای داده است.

تلاش ایران برای سپر قرار دادن جوانان افغان برای دفاع از خاک خود همواره مکارانه بوده؛ اما تبعات و تاثیراتی که جنگ‌های ایران در عراق، یمن و سوریه بالای افغانستان و آینده این کشور دارد خیلی خطرناک است.
بیشتر جوانانی که در این سه کشور به نفع ایران می‌جنگند، شیعه هستند، نکته‌ی مهمی که مطرح می‌شود اینکه تنها قوم هزاره در افغانستان گروه‌های تندرو موسوم به خود را نداشت که با تشکیل گروه فاطمیون و حوثی و حشدالشعبی، اکنون رسماً پای این قوم هم در گروه سازی شده است.

جوانان افغان که در عراق، یمن و سوریه می‌جنگند، اگر زنده بمانند روزی به افغانستان باز خواهند گشت، اینها با مفکوره کاملا افراطی و تندروانه تربیه و جنگیده‌اند و امکان آن می‌رود که پس از بازگشت به افغانستان، خشونت را دوچندان در کشور خود علیه سنی‌ مذهب‌های افغانستان هم راه اندازی کنند.
این مسله اگر اتفاق بیافتد خیلی خطرناک تر از وضعیت کنونی در آینده افغانستان در انتظار خواهد بود.

رقابت‌های منطقوی ایران، اگر از سوی دولت افغانستان مدیریت و نظارت نشود، می‌تواند به افغانستان منتقل شود و زمینه جنگ‌های نیابتی سال‌ 1990 را در این کشور فراهم کند و باز هم آن تجارب تلخ در افغانستان تکرار خواهد شد.
اکنون هفت هزار مهاجر افغان در سوریه و به نفع ایران می‌جنگند، همه اینها در برابر پول رفته اند یا از سوی دولت ایران مجبور به این کار شده اند.
اکنون دولت افغانستان باید با جدیت این موضوع را با سازمان ملل متحد مطرح کند، حتا وزارت امور خارجه می‌تواند به شورای امنیت سازمان ملل از ایران در مورد اعزام مهاجران به جنگ شکایت رسمی درج کند.

اگر اکنون معضل اعزام مهاجران به جنگ سوریه و عراق و یمن از راه دیپلوماسی با ایران حل نشود، آینده خطرناکی در انتظار افغانستان و جوانان آن خواهد بود.
دولت افغانستان از مهاجرت جوانان به ایران جلوگیری کند. نهادهای امنیتی با فراهم کردن شرایط آسان و امکانات بهتر، زمینه جذب جوانان افغان را در صفوف اردو، پولیس و امنیت ملی فراهم کند.

جوانان افغان می‌توانند به جای مدافع حرم، مدافع حریم باشند تا از انتقال جنگ‌های منطقوی ایران به افغانستان جلوگیری شود.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply