هیچ گوشی نمی‌شنود

0 682

اگر دهلیز شرق و غرب که ۷۰۴ کیلومتر را دربر دارد اسفالت شود، این دو زون کشور در مقایسه با مسیری که هم اکنون مورد استفاده است، با تفاوت ۳۰۰ کیلومتر از طریق ولایت‌های مرکزی کشور با هم وصل خواهند شد. این کاهش در فاصله؛ تغیر بزرگی در اتصال ولایت‌ها بوده و از هر لحاظ دارای اهمیت است.

این کار نشد و برای فعلاً از جمله ۷۰۴ کیلومتر این دهلیز که از مرکز افغانستان «غور» به هرات می‌‌انجامد، تنها یک کیلومتر آن اسفالت بوده و اگر قصد سفر به غور و هرات از طریق ولایات مرکزی را دارید؛ ناگزیرید همه راه را خامه بروید.
مردم غور از ده روز به اینسو خیمه‌های تحصن را در فیروز کوه مرکز این ولایت برپا کرده اند. توجه اساسی به این ولایت محروم و ساختن شاهراه هرات – غور و غور – کابل با اعمار بند برق پوزه‌لیچ از خواست‌های اساسی آنان است.

شاهراه هرات – غور ۳۰۰ کیلومتر بوده و شاهراه غور – کابل هم ۳۷۰ کیلومتر را دربر دارد، اما تنها یک کیلومتر این شاهراه بزرگ و حیاتی اسفالت است.
وزیر نورانی از فعالان معترض و منتقد به روزنامه سرخط می‌گوید، غور قربانی بی‌توجهی‌ عمدی حکومت مرکزی شده است.

او می‌گوید: «غور واقع در مرکز کشور به عنوان دهلیز وصل شرق به غرب اصلاً فراموش شده است. وزارت فواید عامه برنامه‌های تدارکاتی اسفالت را از غرب به شرق و از شرق به غرب آغاز کرده و در بین به غور توجهی صورت نگرفته و سرنوشت آن هم نامعلوم است. از اینرو، مسوولان حکومت مرکزی باید غور را به عنوان محروم‌ترین ولایت در صدر اولویت‌های کاری قرار دهند. لازم است تا در اعمار مسیر دهلیز شرق به غرب به ولایت غور نیز توجه اساسی صورت گیرد.»
وزارت فواید عامه این صحبت‌های معترضین در غور را مشروع و برحق می‌داند.

عبدالرحمان صلاحی معین وزارت فواید عامه به سرخط می‌گوید، کار روی اسفالت دهلیز شرق به غرب در جریان است. او می‌گوید: «مراحل اولی کار پروژه هرات – چشت شریف تمام شده و در لات اول ۳۵ کیلومتر این شاهراه قیرریزی خواهد شد. قسمت دیگر این شاهراه که صد کیلومتر را دربر دارد و به نام گردن دیوار – چفچران مسمی است، در دو قرارداد جداگانه شصت و چهل کیلومتر به امضا رسیده است.»

وزارت فواید عامه می‌گوید، فصل کاری رو به اتمام است و هیچ کاری در سال جاری صورت گرفته نمی‌‎تواند.
ایتالیا با کمک نود اعشاریه پنج میلیون یورویی حامی مالی این پروژه است. با آن‌هم؛ اسفالت ۷۰۴ کیلومتر دهلیز شرق به غرب وابسته به شرایط مختلف است.

غبدالرحمان صلاحی؛ معین وزارت فواید عامه به روزنامه سرخط می‌گوید، «مساله اول تمویل پروژه‌ و حمایت مالی کشورهای کمک کننده و مساله دوم هم امنیت است. در سال جاری ممکن نیست که کار قیرریزی این پروژه به پیش برود، از سوی دیگر، پروژه‌های بزرگ ملی و انکشافی به زمان زیادی نیاز دارد، ولی امیدواریم در سال آینده خورشیدی قسمتی از این شاهراه قیرریزی گردد.»

به سطح فیروزکوه مرکز ولایت غور؛ در مجموع هشت کیلومتر سرک قیرریزی شده وجود دارد. این نمونه‌ای خوبی دال بر محرومیت غور است. اینکه چه زمانی به غور محروم توجه خواهد شد، پیش‌بینی در باره آن ممکن نیست.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply