مایک پنس حرف نگفته‌ی امریکا را گفت

0 602

مایک پنس، معاون رییس جمهور امریکا در سفری از قبل اعلام نشده به افغانستان آمد و در کنار دیدار با سربازان امریکایی در مرکز نظامی بگرام، با سران حکومت وحدت ملی نیز دیدار کرد.
آقای پنس گفت که پاکستان به تروریستان پناه‌گاه‌های امن فراهم کرده و منطقه را ناامن کرده است.

او در حالی به این مطلب اشاره کرده که افغانستان از سال‌های دور بارها این حقیقت را فریاد زده است. دولت افغانستان در نشست‌های معتبر بین المللی اعلام کرده که پاکستان طالبان را تمویل و به آنان مکان زندگی فراهم کرده است؛ اما کسی به آن توجه نکرد. پیشتر مقام‌های نظامی امریکایی هم به این مهم اشاره کرده بودند و انتظار می‌رود اقدامات جدی تر علیه این معقوله‌ی تروریستی روی دست گرفته شود.

اکنون که امریکا بر این باور رسیده یا حد اقل این باور را به زبان جاری کرده، وقت آن رسیده که امریکا و افغانستان دو اقدام مهم را روی دست بگیرد.
نخست این که امریکا بر بنیاد استراتیژی جدید خود کمک‌های مالی به پاکستان را قطع کرده و اسلام آباد را به شدت زیر فشار بگیرد تا راه کج رفته‌ی خود را راست کند. امریکا به عنوان ابر قدرت نظامی و اقتصادی می‌تواند سر پاکستان را به سنگ بکوبد و سیاست اسلام آباد مبنی بر تروریزم پروری را پایان بدهد.

صحبت دیگر این است که افغانستان و امریکا باید اقدامات نظامی خود را در مناطق قبایلی پاکستان آغاز کنند. نظامیان امریکایی باید عملیات منظم، دوامدار و هدفمند را برای نابودی لانه‌های تروریستان در خاک پاکستان آغاز کند، امریکا برای نتیجه بخش بودن این عملیات‌ها می‌تواند بر کمک و همیاری نظامیان افغان حساب کند.
بدن شک وزیرستان در آنسوی خط دیورند جمع برخی مناطق مشخص از مراکز امن تروریزم بوده‌اند. بر بنیاد توافق‌نامه سیاسی 1921 وزیرستان مستقل بوده و تنها در صورتی اقدام نظامی در آنجا ممکن است که وزیرستانی‌ها با آن موافقه نمایند.

وقتی امریکا تایید می‌کند که تروریزم در پاکستان است، از یک جانب تحریم‌های سیاسی و از جانب دیگر عملیات نظامی را در آنسوی دیورند آغاز کند تا در صورت ترین فرصت آنچه امریکا از حضور ترویزم ابراز نگرانی می‌کند، پایان پیدا کند.
مایک پنس به سربازان امریکایی در مرکز نظامی بگرام از نزدیک شدن سربازانش به پیروزی در برابر تروریزم نوید داد؛ اما اگر اقدامات آینده جنگ علیه تروریزم با هماهنگی دولت افغانستان و تاریخچه‌ی دیورند انجام شود، زودتر و بهتر به نتیجه خواهد رسید.

افغانستان و امریکا باید در شرایطی بر تروریزم و تروریزم پروری پاکستان پیروز شوند که در کل سیاست تروریزم پروری پاکستان در منطقه از بین برود. این کار از توان امریکا و متحد استراتیژیکش یعنی، افغانستان، ممکن است.
در عوض پاکستان با همکاری کردن با دولت افغانستان و سیاست‌های ضد تروریزم امریکا، می‌تواند چیزهای بزرگی از جمله توجه جامعه‌ی جهانی، گسترش مناسبات اقتصادی افغانستان را به دست بیاورد.
اگر پاکستان برای خود در منطقه عزت می خواهد باید از مرکب نادانی و نگرش سیاه، تغییر موضع بدهد.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply