کار پروژۀ غنامند لوله کشی گاز «تاپی» از هرات رسماً آغاز یافت  

0 865

ملالی موسی نظام

   ۲۳/۰۲/۲۰۱۸

 

کار پروژۀ غنامند لوله کشی گاز «تاپی» از هرات رسماً آغاز یافت

اعضای رسمی ممالک زیدخل در پروژۀ پایپ لین تاپی

 

در شرایطی که بعد از یکونیم دهه ندانم کاری ها و حیف و میل سرمایه های باز سازی، اعمار مجدد و پروژه های اقتصادی، زراعتی و صنعتی در سرزمین ما، و اخیراً متأسفانه تخریب استقرار سیاسی و تفرقه و شقاقی که بین اقوام شریف افغانستان مخصوصاً ذریعۀ وابستگان معلوم الحالی چون گروه جمیعت، شورای نظار و افغانستانی های مضمحل گشته به هر بهانه و حالتی صورت می گیرد که خوشبختانه اکثریت ملت افغان به کجروی های غیر ملی آنان آگاهی کامل دارند، می بینیم که در پهلوی پروژه های عام المنفعۀ روز افزون، قدم های بزرگی هم  اخیراً در راه بهبود احوال همگانی و انکشاف اقتصادی بیشتری برداشته میشود.

یکی ازین بهبودی اجتماعی و اقتصادی بنیادی همین امکانات تکمیل و انکشافات گوناگونیست که پروژۀ عبور لین گاز ترکمنستان به هند از طریق افغانستان به وجود می آورد.

این پروژۀ معظم اقتصادی که کار قسمت ترکمنستان آن اختتام پذیرفته است، در مراسم رسمی ای که  امروز ۲۳ فروری، در ترکمنستان باشرکت نماینگان افغانستان، ترکمنستان، هند و پاکستان آغازگردیده و در هرات ادامه یافت، در حقیقت آغاز کار پایپ لین را در آن ولایت به اجراء گذاشت که قدمیست بسیار مثبت و امیدوار کننده.

چنین اقدام مهمی البته در میدیای جهان و مطبوعات ممالک ذیدخل آن عکس العمل مثبتی را بار آورده است که به قسمتی از اخبار گوناگون امروز نظر می اندازیم:

محمد اشرف غنی بعد از مراسم اختتامیه پروژه تاپی در ترکمنستان در میان رهبران کشور های ترکمنستان، پاکستان و هند گفت که “افغانستان سیاست وصل دارد، نه جدایی و امروز بعد از بیش از یک قرن جدایی، آسیای جنوبی به آسیای مرکزی از طریق افغانستان وصل میگردد.”

آقای غنی همچنین گفته است که پروژه تاپی از اهمیت خاص اقتصادی برای افغانستان برخوردار خواهد بود و تاکید کرد که ” این پروژه تنها خط انتقال گاز نیست، بلکه ابعاد اقتصادی و انکشافی متعددی دارد و امکاناتی را برای کارهای کلانتر و پروژه ای بهتری را میسر می گرداند، از قبیل پروژه های برق، فایبر نوری و خط آهن که بدون شک پروژه های مرتبط به آن موجب رشد و انکشاف اقتصادی در سایر نقاط افغانستان خواهد شد. در پیام دیگری از طریق تویتر رئیس جمهور افغانستان اضافه نموده که: “فصل جدیدی از رشد اقتصادی و وصلت اقتصادی” میان افغانستان و کشور های جنوب آسیا و آسیای مرکزی آغاز شده است، که منافع همه کشور های منطقه را تامین خواهد نمود”.

در صفحات خبر این اقدام بزرگ میخوانیم:

افتتاح کار پایپ لاین تاپی و سه پروژه بزرگ اقتصادی دیگر در ولایت هرات:

کار ساخت پایپ لاین گاز تاپی در ولایت هرات افغانستان روز جمعه ۲۳ فبروری طوری آغاز گردید که ساعاتی قبل از آن مراسم اختتامیه این پروژه در خاک ترکمنستان برگزار شد.

پروژه تاپی به طول ۱۸۴۰ کیلومتر گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می‌دهد. قرار است سالانه به مقدار ۳۳ میلیارد کوبیک گاز از طریق این پایپ لاین انتقال داده شود.

رئیس جمهور افغانستان هنگام افتتاح کار این پروژه در ولایت هرات، گفت که هرچند این پایپ لاین از چهار ولایت حوزه غرب می‌گذرد، اما نفع این پروژه  بدون شک جزئی از منافع ملی بوده و متعلق و مربوط  به  همه مردم افغانستان می گردد. آقای غنی افزود که مردم هرات امروز پیام احیای مجدد را به مردم افغانستان داده اند و هرات دوباره شاهراه آسیا خواهد گردید.

 

در آگهی

این مراسم که با حضور محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، قربانقلی بردی محمدوف، رئیس‌جمهوری ترکمنستان، شاهد خاقان عباسی، صدراعظم پاکستان و مبشرجاوید اکبر، وزیر دولت در امور خارجه هند صورت گرفت؛ پلان های اقتصادی مهمی از قبیل پروژه انتقال گاز ترکمنستان به پاکستان و هند از طریق افغانستان (تاپی)، انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت ترکمنستان به پاکستان (تاپ)، امتداد خط آهن ترکمنستان به داخل افغانستان و امتداد کیبل نوری در مسیر تاپی رسما در افغانستان آغاز شد.

را بدست آرد.

رئیس جمهوری افغانستان گفته که مردم هرات، نیمروز، قندهار و هلمند تعهد دارند تا در کنار نیروهای امنیتی در راستای سرعت کار و تامین امینت این پروژه‌ها همکاری کنند. همچنین آقای غنی وعده داد که دولت افغانستان نیز از هیج اقدامی جهت اجرای این پروژه‌های بزرگ اقتصادی کوتاهی نخواهد کرد.

او گفت که افغان‎ها اسیر گذشته نیستند، آینده نگرند، با هیج کشوری دشمنی ندارد، تنها منافع ملی خود را می‌خواهد حفظ کنند و هدفشان نیز این است که محور همکاری منطقه‌ یی باشند.

غنی اضافه نمود که پروژه تاپی می‌تواند باعث تغییر در زندگی و اقتصاد مردم افغانستان و سایر کشورهایی شود که از آن مستفید می‌گردد، به گفته او همکاری منطقه‌ یی این کشورها را از فقر به ثروت می‌رساند.

مبشر جاوید اکبر، نیز در این مراسم با اشاره به عبور امروزش از مرز میان افغانستان و ترکمنستان گفت: “امروز ما بدون مشکل از سرحد عبور کردیم و باید وسیله ای باشیم که مردم ما نیز برای تجارت و سیاحت بتوانند از این سرحدات به سادگی عبور کنند.” او افزود که “نباید دیوارهایی در برابر همدیگر ایجاد کنیم، زیرا اشتباهاتی که پدران ما کرده بودند، بهای آنرا ما می ‌پردازیم و نباید فرزندان ما فردا، بهای اشتباهات ما را بپردازند.”

آقای اکبر گفت که احیایی راه ابرشیم قدیمی با اجرای پروژه تاپی دوباره روشن می‌ شود و تاکید کرد که دیدگاه مشترک همه باید همکاری در راستای ایجاد صلح و امنیت باشد.

او گفت که هند اکنون نیاز شدید به انرژی و گاز دارد و از طرح‌ های همانند تاپی همیشه حمایت می‌ کند.

رئیس جمهور غنی در ادامه صحبت‌های خود افزود که این پروژه بر علاوه اینکه برق و گاز می‌آورد، برای صدها تن زمینه کار را نیز فراهم می‌سازد. آقای غنی تاکید نمود که در عملی سازی این پروژه کوتاهی صورت نمی گیرد.

هم چنان قربان قلی بردی محمدوف، رئیس جمهوری ترکمنستان از مردم افغانستان به‌خاطر اشتراک در جشن گشایش تاپی سپاسگزاری کرد و افزود که امروز یک روز تاریخی و سرنوشت ‌ساز برای مردم افغانستان است.

رئیس جمهوری ترکمنستان در ادامه صحبت‌ های خود افزود که این پروژه تاثیرات مثبتی در هر چهار کشور خواهد داشت و این باعث مستحکم ‌تر شدن روابط سیاسی کشور‌های منطقه در سطح بین‌المللی خواهد گردید.

مسیر پایپ لاین گاز تاپی

هم چنان شاهد خاقان عباسی، صدراعظم پاکستان، گفت که این پروژه سراسر مفید بوده و پاکستان متعهد است که از تمام امکانات به‌خاطر تسریع روند این پروژه استفاده خواهد کرد، وی افزود که پروژۀ تاپی تحولات مثبت سیاسی و اقتصادی را به وجود خواهد آورد.

مبشر جواد اکبر، وزیر دولت هند در امور روابط خارجی، پروژه تاپی را برای بهبود وضعیت امنیتی افغانستان و تامین صلح در این کشور موثر عنوان کرد. او گفت مردم افغانستان به تنهایی در برابر تروریسم مبارزه می‌ کنند و باید کشورهای منطقه با همکاری با تهدیدهای مشترک مبارزه کنند.

حمایت یک گروه انشعابی طالبان از پروژه پایپ لاین گاز تاپی:

با توجه به این که تامین امنیت بزرگ‌ ترین مشکل در تطبیق این پروژه است، موضع ‌گیری یک گروه انشعابی طالبان برای بسیاری مایه تعجب شده است. گروه انشعابی ملا رسول که بعد از تعیین رهبر کنونی طالبان از بدنه اصلی آن جدا شد، حمایت خود را از پروژه تاپی اعلام کرده است.

پروژه تاپی به طول ۱۸۴۰ کیلومتر گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می‌دهد. قرار است سالانه به مقدار ۳۳ میلیارد کوبیک گاز از طریق این پایپ لاین انتقال داده شود.

در این پروگرام بر علاوۀ کار پروژه‌ تاپی، پروژه انتقال برق موسم به تاپ، فایبر نوری و خط‌ آهن هم با حضور مقامات ذی صلاح‌ هر چهار کشور گشایش یافت.

 

پایان

 

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply