حاکمیت طالبان بر نیمی از اراضی ارزگان

سرخط

0 607

حاکمیت طالبان بر نیمی از اراضی ارزگان؛
جنګ، ۹۰۰۰ خانواده را در این ولایت بیجا ساخته است

والی ارزگان به سرخط می‌گوید، هرچند حکومت ساحات استراتیژیک این ولایت را در کنترول دارد، اما نیمی از اراضی این ولایت به دست طالبان است.
سرخط همچنان دریافته است که در اثر جنگ‌ها در ارزگان در مجموع ۹ هزار خانواده از مناطق اصلی شان بیجا و به ترینکوت مرکز ارزگان و ولایت‌های دیگر کوچیده اند. از این میان حدود ۶ هزار خانواده در ترینکوت و ۳ هزار خانواده به ولایت قندهار کوچیده اند.
ارزگان در جنوب غرب کشور از ولایت‌های محروم، ناامن و خواستگاه اصلی طالبان است. دو سال پیش وضعیت امنیتی این ولایت چنان به وخامت گرائیده بود که طالبان به صورت مستمر حتی یک کیلومتری مقام ولایت در ترینکوت را مورد حملات شان قرار داده، اما در اثر جنگ نفس‌‎گیر به عقب زده شدند.
مدتیست وضعیت امنیتی این ولایت در مرکز و برخی ولسوالی‌ها به صورت نسبی بهبود یافته است، اما این جگ خانمان سوز اثرات بسیار بدی به جا گذاشته که تا هنوز محسوس است.
سرخط دریافته است که در اثر جنگ‌ها در ارزگان در مجموع ۹ هزار خانواده از مناطق اصلی شان بیجا و به ترینکوت مرکز ارزگان و ولایت‌های دیگر کوچیده اند. براساس اطلاعات، حدود شش هزار خانواده در ترینکوت و باقی همه به ولایت قندهار کوچیده و در آنجا مسکن گزیده اند.
محمد شفیق اسدالله سعید، والی ارزگان در مصاحبۀ به سرخط گفت، این شمار خانواده‌ها نه تنها در اثر جنگ بلکه در اثر خشک‌سالی، بیکاری و سایر مصیبت‌ها مناطق شان را ترک و به ترینکوت و قندهار رفته اند. او می‌گوید: «اکثریت این شمار خانواده‌های متضرر و بیجا شده از حومۀ شهر به مرکز پناه آورده اند. البته مردم ولسوالی‌های مختلف این ولایت نیز به علت جنگ در روستاهای شان، خانه‌های خود را ترک کرده اند. هرچند برخی موسسات فعال در ترینکوت کمک‌های جزئی در بخش مواد خوراک و مواد ساختمانی به این شمار خانواده‌ها کمک می‌کنند، ولی به هیچوجه کافی نیست. شماری اندک خانواده‌ها خود دوباره به محلات شان رفته اند. حکومت محلی برای برگشت آنان به مناطق شان کاری نکرده است.»
دهراوود، چوره، گیزاب، سراب، شهید حساس و چنارتو از ولسوالی‌های ولایت ارزگان به حساب می‌آیند. از این میان ولسوالی‌های خاص ارزگان و شهید حساس همواره با تهدیدات بلند امنیتی مواجه بوده و همچنان طالبان از دو هفته به اینسو اهدافی را در ولسوالی گیزاب مورد حملات پیهم شان قرار داده اند که براساس گزارش‌های نشر شده به هر دو جناج جنگ تلفات جانی و مالی نیز به همراه داشته است.
والی ارزگان هم می‌پذیرد که طالبان به حملات خویش بر اهدافی در ولسوالی گیزاب شدت بخشیده اند و علاوتاً از تلفات سنگینی به جانب جنگجویان گروه طالب نیز سخن می‌گوید. او همچنان از بهبود وضع امنیتی در ترینکوت خبر می‌دهد.
او می‌گوید: «بعد از آنکه حدود یک سال پیش طالبان از مواضع شان در ترینکوت عقب زده شدند و حکومت حدود پانزده کیلومتر مرکز ولایت را از وجود طالبان تصفیه کرد، وضعیت امنیتی در مقایسه با گذشته به صورت قابل ملاحظه بهبود یافته است. در نتیجه نه تنها اینکه حملات مخالفان مسلح دولت برای ترور مقامات در ترینکوت کاهش یافته، بلکه میزان جرایم جنایی نیز کاهش یافته است.»
والی ارزگان با وجود اینکه از بهبود وضعیت امنیتی سخن می‌گوید، در پاسخ به پرسش سرخط می‌گوید، طالبان هم اکنون بر نیمی از اراضی ارزگان حاکمیت داشته، اما حکومت محلی نقاط استراتیژیک را در کنترول خود دارد.
ارزگان چون حیثیت خواستگاه طالبان را دارد، یکی از مراکز مهم جلب و جذب این گروه بوده و طالبان نمی‌خواهند آن را از دست دهند.
منابع می‌گویند، طالبان دره‌های واقع در نزدیکی به قندهار، هلمند، زابل و دایکندی را در اختیار دارد که مرکز پلان گذاری مبدل شده است. والی ارزگان می‌گوید، برنامه‌های روی دست است که در سرکوب طالبان مفید واقع خواهد شد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply