تلاش های حکومت پاکستان در امر مبارزه با هراس افگنی کافی نیست

0 488

منبع : اسوشیتد پرس

نوشته : کتی گنون

برگردان :سید جمال اخگر

در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا در مورد تروریزم آمده است که پاکستان برای سرکوب گروه های تروریستی بویژه گروهک های ضد هند و شبکه مخوف حقانی که در افغانستان فعالیت دارد اقدام اندکی انجام داده است.

اسلام آباد از گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا انتقاد نموده میگوید ، این گزارش تلاش های پاکستان در امر امضای توافقنامه با طالبان را به شکل بی انصافانه ی  نادیده گرفته است، در حالیکه این موافقتنامه طی 4 دهه جنگ در افغانستان بهترین زمینه را برای دستیابی به صلح دایمی درین کشور مهیا ساخته است.

امیر رانا مدیر اجرایی انستیتیوت مطالعات صلح پاکستان و اگاه مسایل تروریزم و گروه های تروریستی میگوید ” این گزارش هشداری است برای پاکستان تا برای جلوگیری از قرار گرفتن در لست سیاه سازمان پولشویی جهانی و دیده بان تامین مالی تروریزم که مقرآن در پاریس میباشد شبکه های تروریستی و منابع تمویل مالی آنها را هدف قرار داده از بین ببرد

پاکستان که در سال 2018 شامل فهرست خاکستری جهانی نیروی عملیاتی مالی برای مقابله با پولشویی (FATF) قرار گرفته بود پس از گذاشتن یک سلسله شرایط از سوی آن سازمان یک فرصت دیگر برای این کشور برای توقف فعالیت های تروریستی گروه های شبه نظامی در خاک آن کشور داده شد. و اگر پاکستان شامل لست سیاه این سازمان گردد شرایط وام گیری بین المللی این کشور به شدت محدود ساخته خواهد شد.

رانا افزود ” لحن گزارش امسال واشنگتن نسبت به سال گذشته جدی تر میباشد” ” این یک هشدار جدی  برای پاکستان میباشد تا تلاش های خود را  در امر سرکوب گروه های تروریستی که در خاک آن کشور فعالیت دارند بیشتر کند و از وارد شدن نام  این کشور به لست سیاه جلوگیری کند

وزارت خارجه پاکستان بروز پنجشنبه طی اعلامیه ی گزارش سالانه ایالات متحده را نا امید کننده خواند.

به گفته رانا ، پاکستان بعضی از سران گروه های تروریستی مانند حافظ سعید رهبر گروه لشکر طیبه را گرفتار نموده ولی تا هنوز محل بود و باش سایر تروریستان چون مولانا مسعود اظهر رهبر گروه جیش محمد که مسولیت حمله خونین بالای نیروهای هندی را در منطقه کشمیر زیر کنترول هند به عهده گرفت نامعلوم است.

رانا میگوید ” به ده ها اعضای شبه قاره آسیای شبکه القاعده طی ماه های گذشته در ایالت پنجاب پاکستان دستگیر گردیده که هفته گذشته از سوی محکمه ضد تروریزم این کشور محکوم به حبس طویل شدند که این امر نشان دهنده تمایل پاکستان در امر مبارزه با گروه های شبه نظامی میباشد

در اعلامیه وزرات خارجه پاکستان آمده است که القاعده در منطقه از هم فروپاشیده است ولی نقش پاکستان در امر فروپاشی این گروه که زمانی تهدید جدی برای جهان محسوب میشد نادیده گرفته شده است.

وزارت خارجه پاکستان نقش این کشور در راستای امضای توافقنامه صلح ایالات متحده با طالبان را سازنده میداند.

مقامات پاکستانی که در مورد یافته های گزارش سالانه ایالات متحده به اسوشیتد پرس به شرط که از آنها نام برده نشود گفته است : ایالات متحده از جانبی میخواهد تا پاکستان روابط خود را با طالبان افغان چون حقانی قطع کند ولی از جانب دیگر میخواهد اسلام آباد از نفوذ خویش بالای رهبران طالبان بالای میز مذاکره استفاده کند.

رانا میگوید ، این رابطه ی چند دهه ی پاکستان با شبکه حقانی از سال 1980 زمانیکه اتحاد جماهیر شوروی بالای افغانستان حمله کرد میباشد که امریکا را در پیشبرد مذاکرات صلح با تحریک طالبان کمک کرده است.

گفته میشود مرحله بعدی مذاکرات صلح یا مذاکرات بین الافغانی قرار است در ماه جنوری  در کشور قطر جایکه طالبان دفتر سیاسی دارند برگزار گردد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply