عدم قناعت جنگجویان طالبان از پاسخ های رهبران این گروه

عارف نظری

0 614

 از زمان امضای توافقنامه صلح میان طالبان و ایالات متحده آمریکا ، جنگ سالاران و شبه نظامیان طالبان نگران این بوده اند که بسیاری از رهبران شان در دوحه ، معامله ای ننگین را با هیات مذاکره کننده امریکا انجام و توافق نموده اند .

روشن است که طالبان برای کاهش فشار جنگ با ایالات متحده معامله کردند و سپس از نظر تاکتیکی ، توافق را یک پیروزی خواندند.

حتمن بیاد داریم روزی که توافق نامه بین طالبان و ایالات متحده امضا شد ، دفترطالبان درقطر اعلام پیروزی کرد ، ظاهرا رهبران طالب ها نشان می دادند که ایالات متحده را شکست داده اند و توافقنامه به منفعت آنها رقم خورده است، اما داستان متفاوت است.

طالبان از آنچه اتفاق می افتد می ترسند. طالبان تمام تلاش خود را کردند  تا برگهای تکمیلی توافق نامه با ایالات متحده را از شبه نظامیان خود مخفی نگه دارند و اطلاعات مشابهی به آنها ندهد. اما برخی از رهبران سیاسی در ترکیب هیئت هستند، این اطلاعات به قومندان های جنگ داده شده است که واکنش های شدیدی را برانگیخته و ترس از تجدید حیات این گروه را افزایش داده است .

فایل های ضمیمه شده توافقنامه با آمریکا نزد طالبان است آن چیزی که شامل آن است قوماندانان جنگی طالبان آن را قبول ندارند اما این که رهبران طالبان میخواهند که امریکا از افغانستان بیرون شود هر نوع معامله را با آنها قبول میکنند.

  قوماندانان طالبان با حضور یک آمریکایی هم مخالف هستند اما در ضمیمه توافقنامه آمده است که تعدادی از سربازان خارجی و امریکایی به طور خاص بخاطر ازبین بردن هراس افگنان باقی میمانند . موضوعات دیگری هم هستند که قومندانان جنگی با آن مخالف هستند اما رهبران سیاسی طالبان آن ها را مخفی کرده با آمریکا توافق نموده اند .

اکنون کمیسیون فرهنگی طالبان در تلاش است تا با تبلیغات حقیقت های ذکر شده در توافق نامه را ازبین ببرند و معامله ننگین را بهتر توصیف کنند. کمیسیون فرهنگی گاهی توافق با ایالات متحده را به عنوان یک پیروزی تفسیر می کند و گاهی نیز به طریقی سعی می کند به جنگجویان طوری وانمود کند که توافق با ایالات متحده یک معامله نیست بلکه یک پیروزی است و ایالات متحده شکست خورده است.

. اما تاکنون این کمیسیون نتوانسته است که قومندانان و جنگجویان طالب را در برخی زمینه ها متقاعد بسازد، کمیسیون فرهنگی به جنگجویان طالب گفته است ،توافق با ایالات متحده شامل تصمیماتی که آنها می جنگند نیست.

بنا احتمال انفجار بزرگ در درون طالبان تصور میگردد که این گروه را به چندین جناح تقسیم کند و هر یک به طریق خود وارد معامله و یا جنگ شوند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply