توجه آلمان به قدرت معجزه آسای رسانه ها

 نیلوفر مستعد

0 576

آلمان از قدرت رسانه ها در جهت نشان دادن همبستگی ملی و دادن روحیه مقاومت و اعتماد به نفس به سربازان و ایجاد امید به پیروزی در میان مردم استفاده می کرد و کمتر تصویری خشن و خونخوار از دشمن ارائیه می شد ، بلکه بیشتر سعی در کوچک نشان دادن قدرت نظامی دشمن بود.

دامنه تبلیغات جنگ به چاپ عکس های تبلیغاتی بر روی ظروف خانگی و انتشار کتاب های ویژه کودکان و نوجوانان نیز کشیده شد .

درمجله ها و کتاب هایی که اغلب به صورت تصویری منتشر می شدند و مختص به کودکان و نوجوانان بودند ، رشادت و شهامت در جنگ را فضیلت و نشانه وطن پرستی معرفی میکردند .

بازار کاریکاتوریست ها گرم بود و تبلیغ کنندگان جنگ این هنر را برای تحقیر و تمسخر خوار و خفیف نشان دادن دشمن در خدمت گرفته بودند .

بعد از آن با توجه به آگاهی از اهمیت رسانه های تصویری به عنوان تاثیرگذارترین رسانه تبلیغاتی آلمان ها در سال ۱۹۱۷ میلادی نهاد دولتی با عنوان اداره تصاویر و فیلم تاسیس کردند . این اداره در ابتدا با تشکیل هفت تیم از گزارشگران و عکاسان و فیلمبرداران و اعزام آنها به جبهه های جنگ کار خود را آغاز کردند .

کارمندان اداره تصویر و فیلم موظف به سانسورو نظارت بر گزارش ها ، عکس ها وفیلم های بودند تا نه تنها متون و تصاویری که در روزنامه ها منتشر می شوند ، بازتاب قدرت و شجاعت و پیروزی سربازان آلمانی در جنگ باشند . بلکه نشانگر تصویری شجاعانه از نبرد و همبستگی نیروهای نظامی آلمان و متحدانش باشد . از سوی دیگر،تصاویر و کاریکاتور ها و متن های در اختیار روزنامه ها و ناشران قرار میگرفت که ضعف و زبونی اتحاد سه گانه بریتانیا ، فرانسه و روسیه را نشان میداد.

و چندی بعد در ششم اپریل سال ۱۹۱۷ دو هفته پس از پیوستن آمریکا به نیروهای متفقین ، توماس وودرو ویلسون رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا ، دستور ایجاد کمیته ای رسانه یی برای تبلیغات جنگ صادر کرد .

ایالات متحده از قدرت رسانه ها در جهت متقاعد کردن افکار عمومی بر ضرورت مداخله نیروهای نظامی آمریکا در جنگ ، استفاده می نمود.

سانسور و نظارت بر گزارش های مطبوعات درباره جنگ و تدوین و پخش بیش از شش هزار اعلامیه مطبوعاتی از دیگر فعالیت های این کمیته بود . افزون بر این با انتشار چند روزنامه دولتی با تیراژهای میلیونی و انتشار متن سخنرانی رئیس جمهور آمریکا و اعلامیه های رسمی و چاپ فهرست اسرای جنگ و درج مقاله های ضد آلمانی به قلم اساتید دانشگاه ها و روزنامه نگاران در آنها ، تاثیر تبلیغات بر افکار عمومی را افزایش می داد ، هدف از تمام این تبلیغات محور شرارت نشان دادن آلمان و مهد دموکراسی خواندن آمریکا بود .

امریکا قبل از حمله به عراق با استفاده از رسانه هایی که در اختیار داشت افکار عمومی را نسبت به لشکرکشی به عراق قانع کرد و برای جلوگیری از انرژی صلح آمیز از رسانه های غربی برای ایجاد ترس کاذب در افکار عمومی جهانی استفاده کرد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply