محترم غلام حضرت توجه فرماید

دوکتور م، عثمان تره کی

1 1,977

 ۲۲/۱۲/۲۰۲۰

من در تبصره آقای غلام حضرت  که انسان با فرهنگ، بادرک، کنجکاو و حرف شنو معلوم میشود برنوشته خود چند نکته اساسی را یافتم که مکث روی آنها مولد و سودمند معلوم میشود. از حواشی صحبت میگذریم و سر راست به سراغ نکات قابل توجه نوشته میرویم :

۱- به قول نویسنده : « ۰۰۰ جنگ و براه انداختن جنگ خودش یک جنایت است ( پس جنایات جنگی چی صیغۀ است؟ ). مگر عسکر و سرباز و افسر و پولیس انسان و بنی آدم نیست؟ … ».

جواب. در بهنه تاریخ از ظهور انسان  اولیه مغاره نشین تا انسان قصر نشین قرن ۲۱ جنگ قاعده زندگی و صلح استثنا شناخته شده است. انسان معاصر علی الرغم ایجاد سازمان های مدافع صلح  نتوانسته است جلو جنگ را بگیرد. بناً وقتی جنگ را جزء طبیعت حیوان ناطق این اشرف مخلوقات قیاس کنیم و نتوانیم آنرا مهار کنیم راهی جز دریافت طرق اخلاقی ساختن جنگ باقی نمیماند. اخلاقی ساختن  یا انسانی ساختن جنگ در واقع تعبیه اصول حقوقی در جنگ است.

قرار دادن جنگ در چوکات ضابطه های حقوقی به مفهوم ضمنی صدور جواز مشروط جنگ است. یعنی جنگ به شرط داشتن انگیزه « دفاع مشروع »  مجاز است.

استفاده از حق « دفاع مشروع » که در ماده ۵۱ منشور ملل متحد آمده است، در لفافه شرایط سختی پیچانیده شده است.  امریکا برای حمله به افغانستان از همین ماده استفاده کرد. اما شرایط آنرا در نظر نگرفت.

بناً ما با دو نوع جنگ روبرو استیم : جنگ قانونی که انگیزه آغاز آن میباید « دفاع مشروع » باشد و جنگ غیر قانونی که مبتنی بر دفاع مشروع نباشد. حقوق بین المللی صرفاً جنگ اخیرالذکر را بنام جنگ تعرضی به مثابه جنایت  و مستوجب مجازات میشمارد.

با اینهمه در هر دو شکل جنگ باید قوانین جنگ که در کانوانسین های بین المللی تسجیل شده است، مراعات شود. به همین منظور دیوان مجازات بین المللی در ۱۹۹۸ ایجاد شد. افغانستان در ۲۰۰۳ عضویت دیوان را دریافت کرد.

۲- به بیان نویسنده  آیا « حملۀ انتحاری، تعبیۀ مین های ضد انسان و ضد وسائط، کشتن سربازان مظلوم، اختطاف مسافرین، سوختاندن مکاتب یک ضرورت ! و شیوۀ مبارزه با اشغالگران است ؟ . ویران نمودن مراکز ِصحی، جاده ها، پُل ها و ….. اصلا  جنایت جنگی محسوب میشود و یا خیر ؟ ».

جواب. قوانین بین المللی لیست مواردی را که یک عمل در ردیف جنایت جنگی حساب  میشود بیان میکند. کشتن افراد غیر محارب، تخریب تاسیسات عامه، قتل اسرای جنگی و کشتار کتلوی روی قراین قوم و مذهب تخلف از قوانین جنگ و مستوجب مجازات قیاس میشود. اما کشتن دشمن اعم از سرباز دارای یونیفورم و یا بالمقابل ملیشیای بدون یونیفورم مجاز شناخته شده است.

خلأ بزرگ حقوقی درین جا است که کانوانسیون هائی که حقوق جنگ را تنظیم کرده، میان دولت ها منعقد شده است. الزام رعایت احکام این کانوانسین ها متوجه دولت ها میشود نه ملیشیا به مثابه یک جناح جنگ که عضویت کانوانسیون را ندارد. خلأ حقوقی در جنگ به ملیشیا امکان این را میدهد که به هر ویرانگری که موجب تضعیف دشمن شود رو بیاورد.

۳- نویسنده میفرماید : « در حالت خواب خواهیم بود اگر بپذ یریم که اشغال فقط مفهوم همان حضور نظامی را تداعی می کند. چرا جناب آقای تره کی و سائرین تحقیق نمیکنند تا بفهمند و ما را نیز بفهمانند که پول، سلاح و معاش طالب از کدام منبع در واقع کدام اشغالگر نا مرئی تأمین میشود ؟ ».

جواب. حقوق بین المللی در محور مناسبات ذات البینی دولت ها تنظیم شده است. ازینرو صرفاُ به اشغال نظامی یک کشور توسط  کشور دیگر علاقه میگیرد. سلطه ملیشیای یک کشور بالای دیگری گرچه ظواهر اشغال را تبارز میدهد، اما شامل  پوشش حقوقی اشغال نمیشود.

اشغال یک کشور توسط قوای ملیشیايی کشور دیگر بیشتر موضوع بحث سیاست است تا حقوق.

۴- آقای غلام حضرت مینویسد : « چرا جناب آقای تره کی و سائرین تحقیق نه می کنند تا بفهمد و ما را نیز بفهمانند که پول، سلاح و معاش طالب از کدام منبع در واقع کدام اشغالگر نا مرئی تأمین میشود؟ ».

جواب. « نشنل انترست » طی یک مرکه محرمانه به سفارش ناتو با ملا یعقوب پسر ملا عمر معلومات زیر را در رابطه به منابع مالی طالبان بدست آورده است:

 ( راپور در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۰ در سایت تاند به نشر رسیده است ).

به استناد منبع بالا در سال مالی مارچ ۲۰۲۰ عاید طالبان به ۱۰۶ ملیارد دالر رسید. به شرح زیر :

مواد مخدر ۴۱۶ میلیون دالر. طالبان بر هر حلقه از زنجیره مواد مخدر ۱۰ در صد مالیات وضع کرده اند.

  استخراج معادن از۴۰۰ تا ۴۶۴ میلیون دالر

– اخاذی و مالیات ۱۶۰ ملیون دالر

– مالیه زراعت ۱۰ در صد

– مالیه اسلامی، ذکات و عشر ۲٬۵ فیصدی عاید

 – کمک های خیریه ۲۴۰ ملیون دالر. این کمک ها را طالبان از بنیاد های خصوصی خیریه از کشور های حاشیه خلیج بدست میاورند.

– صادرات ۲۴۰ ملیون دالر. به گفته شورای امنیت سازمان ملل، طالبان کالاهای مصرفی روزمره را وارد و صادر می‌کنند که بخشی از آن در چینل پول‌ شویی قرار میگیرد.

مدرک املاک ۸۰ میلیون دالر. طالبان در افغانستان، پاکستان و سایر کشورها صاحب املاک و جایداد هستند.

نمیدانم تا چه معیاری فهرست عواید تحریک طالبان با واقعیت تطابق میکند. اما مطمئناً پاکستان با اقتصاد ورشکست خود توان کمک پولی به طالبان را ندارد. پاکستان با حمایت لوژستیک، دیپلوماتیک و سیاسی طالبان را در حلقه نفوذ خود نگاهداشته است.

۵- به قول نویسنده : « نمیدانم یک کسی که ادعای انفاذ شریعت و نظام اسلامی دارد بکدام جرئت و از روی کدام فتوای انگلیسی داخل حریم شخصی یک کسی میشود که آنکس نه مامور دولت است و نه حامی اشغال و اشغالگران. بر اساس قوانین و اصول مدنی و مذهبی، بدون رضائیت مالک یک زمین حتی نمیتوان روی آن زمین، مسجد، مکتب، سینما و . . . اعمار نمود چی رسد به اشغال زور گیرانه و ادعای موهوم  جهاد ».

جواب. یک مثال ساده که قصد ندارم کرکتر های ذکر شده  در مثال را با کرکتر های واقعی در تطابق قرار بدهم.

محترم غلام حضرت ! اگر در منزل شما شغال به بهانه شکار روباه حمله کند، شما با شغال مقابله میکنید یا به سراغ پناهگاه روباه در مرغانچه سر میزنید ؟

شما معلول را به جای علت گرفته اید: اگر تهاجم خارجی نمیبود، نه مقاومتی و نه هم تخلف از اصل مصئونیت مسکن مطرح میشد. حال و احوال ما به قریب نیم قرن قبل به دوران  پر امن و قانونمند سلطنت ظاهر شاه رجعت میکرد.  

۶- محترم غلام حضرت در اخیر از یک کشف خود به ما چنین اطلاع میدهد : « من مؤفق به کشف یک حقیقت نیز شدم و آن اینکه : جناب آقای تره کی در یکی از تبصره های تازه اش سوگند یاد نموده و می گوید که : “از ُکشتن عسکر وطن خود توسط طالب رنج میبرد. اما طالب از کشتن عسکر و هر افغان مظلوم لذت میبرد.    

بنا این ” رنج بردن ” و این ” لذت بردن ” یا باید با هم ادغام شوند و یا هم موجب افتراق افکار آقای تره کی و افکار طالب شود. ادامۀ تجمع این دو احسا ِس متفاوت باعث اِعمار قلعۀ تناقض خواهد شد».

جواب. ظالمانه است اگر تصور کنیم که طالب از کشتن عسکر حکومتی لذت میبرد. واقعیت اینست که طالب در یک جنگ تحمیلی میکشد تا کشته نشود. به تعبیر دیگر از خود در خانه خود دفاع میکند. طالب در دفاع از خود و کاشانه خود در موضع برحق قرار دارد.

جنگ طالب  خودی و دفاعی و از جانب مقابل تعرضی  و به حساب بیگانه است. وضع وقتی تراژیک میشود که طرف مقابلِ طالب در رکاب بیگانه ایکه از ده هزار کیلومتر دور تشریف آورده میرزمد. 

طالب بر خلاف جناح مقابل انگیزه نیرومند عقیدوی و سیاسی برای آغاز  و ادامه جنگ داشته است. این را باید عامل موفقیت طالب در میدان های جنگ قیاس کرد. اما باید توجه کرد که آنچه طالب به تنهایی در میدان جنگ بدست آورده است، بدون کمک اهل خبره و الیت در عرصه سیاست، از دست خواهد داد. « پایان »

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

1 Comment
  1. غلام حضرت says

    ولا څه ووایم؟

Leave A Reply