!ایا،هرچیزیکه خارجیان میګوید، راست میګویند.؟

قاسم باز

0 777

  ۲۰۲۱/۱۶/۱

جناب اقای داکتر میرعبدالرحیم عزیز نویسنده و مبصر شناخته شده افغان در خارج از کشوردر ویب سایت استقلال نوشته تحلیلی که بتاریخ  ۲۰۲۱/ ۱۶/۱ در ویب سایت افغان – جرمن  تحت عنوان ،  ( بازی های مخفی در خلق حکومت موقت). اقبال نشر یافت یک مقاله مبسوطی است  که از هر لحاظ قابل مطالعه است .
اقای داکترعبدالرحیم عزیز، قضایای فعلی افغانستان را از دو بعد یعنی داخلی و خارجی زیر میکرسکوپ خود موشګفانه  قرار داده چنین مینویسد.
« سفر هیئت طالبان به پاکستان، مذاکرات زلمی خلیلزاد با یک عده از افراد همیش خائن به کشور، به ارتباط به راه انداختن یک “حکومت موقت”، ِاعمال فشار پاکستان بر طالبان در پذیرش حکومت موقت مورد تائید اسالم آباد و تالش اشرف غنی در خنثی ساختن فعالیت های ضد دولت فعلی فضای سیاسی افغانستان را بیشتر غیر قابل اطمینان و غیر قابل پیش بینی ساخته است. مالقات اشرف غنی با سفرای هند، چین و روسیه بدون حضور شارژدافیر امریکا، تالش وی را برای تداوم قدرتش به اثبات میرساند. انکشافات اخیر در کابل پرده از نقش ضد افغانی خلیلزاد بر میدارد….»
اکثر نوشت وی در ان مقاله و تحلیل به موضوعات از قبیل حکومت موقت و مذاکرات پشت پرده بین خلیلزاد مقامهای پاکستانی و طالبان اختصاص یافته ، وی در نوشته تحلیلی خود مینویسد،  که اقای زلمی خلیلزاد در پی انست تا برای خود راه رهبری اینده یعنی ذعامت کشوررا مساعد سازد. من به این تحلیل ملیګرانه جناب داکتر صاحب رحیم عزیز هیچ مشکل ندارم تنها یګانه مشکل که دارم اینست. ایا؟ کشورهای همسایه مانند روسیه شوروی، چین، هند ، ایران و پاکستان به این حاضر خواهد شد تا انها در افغانستان رهبری و ذعامت زلمی خلیلزاد مامور رسمی وزارت خارجه امریکا را قبول نماید و یا بپذیرد؟. جواب من به این فرموده جناب داکتر رحیم عزیز اینست که بګویم، ابدآ نه. ! بخاطریکه امروز بهمان اندازه که در بدبختی و خوشبختی ملت افغان مردم افغانستان سهم دارد بهمان اندازه خارجیها چی دور چی نزدیک سهم بسزا دارد. بلاخص بعد از کودتا منحوس ۷ ثور سال ۱۳۵۷. فکر نکنم که کشورهای همسایه راضی شود تا در افغانستان ذعامت اقای زلمی خلیلزاد را در افغانستان قبولدار شود.
بعد از پیروزی کودتا هفت ثور معادله ذعامت افغانستان از دست افغانها برامده و مربوط به ابر قدرتها جهانی و کشورهای همسایه ګردید. این یک حقیقت انکار ناپذیر است که در این چهار دهه بعضی بزرګان کشور ما توسط روسیه شوروی وقت ، بعضیها توسط پاکستان و بعضآ توسط ایالات متحده امریکا بالای ملت افغان تحمیل شدند. در این چهار دهه افغانها صرف مانند دانه های سطرنج توسط بیګانګان پس و پیش شده و از انها مانند یک عملیه کتلیست در تعامل کیمیاوی کار ګرفته شده .
داد ،  از حفاظت قانون اساسی، انتخابات مشروع ، تداوم جمهوریت صرف مفاهیم است که از زبان اولیا امور شنیده می شود. ولی در حقیقت این اینها هستند که ۶۹ موارد قانون اساسی کشوررا زیر پا نموده ، انتخابات ریاست جمهوری و دیموکراسی را به سویه بین المللی شرماندند ، تحفظ نظام جمهوریت صرف ادعای مدعیون قدرت در افغانستان است  که امروز حواریون قدرت از ان به نفع خود سو استفاده میکند. تا چند سال قبل این اینها بودند که علیه نظام جمهوریت قد علم میکردند. و سلطنت را یګانه مرجع عنعنوی ذعامت می پنداشتند.
جناب داکتر صاحب عبدالرحیم عزیز در صفه دوم نوشته خود مینویسد، که « حکومت پاکستان میخواهد رهبری اینده ذعامت افغانستان  به اقای حکمتیار، عبدالله عبدالله، خلیلزاد، زاخیلوال و حامد کرزی تفویض و به ان پا فیشاری میکند» ، همچنان وی در نوشته خود تذکار نموده مینویسد « که طالبان این پشنهاد پاکستانیها را  رد نموده، » بنظر نویسنده این سطور اګر واقعآ طالبان این شهامت را به خرچ داده باشد بازهم باید به طالبان کریدت داد.
تا جایکه من جناب اقای داکتر صاحب غنی را میشناسم فکر نکنم که وی کاری کند که خلاف منافع امریکا باشد. اینکه امروز جناب داکتر صاحب اشرف غنی بعضی اوقات یګان سخن ضد امریکایی اظهار می نماید فکر میکنم که شاید انهم به اشاره امریکا باشد تا امریکایها به جهانیان وانمود سازد که کشور افغانستان یک کشور مستقل و ازاد است !!!.
سخنان بلند پروازانه اشرف غنی و ازجواب سخت زلمی خلیلزاد به جناب داکتر صاحب اشرف غنی بوضاحت بر می اید که دیګر جناب داکتر اشرف غنی شخص مطلوب به منافع امریکا در منطقه نیست.
امروز امریکا کشور اخوندی ایران را دشمن درجه یک در منطقه میشمارد، اتحاد جناب اشرف غنی با محمد محقق رهبر حزب وحدت شعیه مذهب که از طرف اخوندهای سپاه پاسداران، فاطمیون و زینبیون ایران علنی پشتبانی میشود تیشه است که به ریشه خود زد.
اینکه اقای شارژدفیر سفارت امریکا در افغانستان ولسون، در مورد رد ادعای حکومت موقت ( انتقالی ) ابراز نظر مینماید بهتر نبود در این مورد شخص جناب زلمی خلیل زاد که از نګاه وظیفوی در مذاکرات صلح دوحه نیز دخیل میباشد این شایعات را رد مینمود .
در اخیر کلام ، هر تبصره و اظهار نظر ما در این مورد پیش از وقت است  دیده شود تا پنج ، شش ماه ایند در افغانستان چی انکشافات نو روح خواهد داد. وسلام.‎

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply