پاتک رهزنان؛ طالبان فرار کردند

0 777

در این روزها که هر جناحی به خصوص جبهه شمال و ظاهراً در راس آن عطا محمد نور به صورت تلویحی اعلام خودمختاری می‌کند، طالبان نیز به درد سرهای شان به حکومت افزوده اند. یک نقل شب‌نامه‌یی طالبان که به دسترس روزنامه سرخط قرار گرفته، نشان می‌دهد که طالبان از ایجاد یک گمرگ در شاهراه تجارتی خاشرود – دلارام به رانندگان خبر داده اند.
یافته‌های سرخط نشان می‌دهد که نیروهای هوایی پس از پخش شب‌نامه‌ها، پروازهای تجسسی را در آسمان خاشروه – دلارام انجام داده اند، ولی طالبان همان گمرک سیار شان را ترک کرده و فرار نموده اند.

در شب‌نامه طالبان آمده است، جنگجویان طالب که شب و روز را برای حفاظت از جان و مال مردم، آبرو و استقلال کشور در سنگرهای نبرد می‌گذرانند، یک گمرک تازه‌ای را در مسیر تجاری نیمروز – کندهار ایجاد کرده اند.
این گمرک به حکم کمیسیون اقتصادی و مالی طالبان ایجاد شده و رانندگان اموال تجاری از لحاظ شرعی به پرداخت محصول گمرک مکلف دانسته شده اند. این شب‌نامه‌ها مورخ دوازدهم جدی پخش شده و در آن آمده است که محصول‌گیری از اموال تجاری سر از تاریخ سیزدهم جدی آغاز می‌شود، درست سه روزه پیش.

گروه طالبان پیش از این نیز در ساحات مختلف گمرکات سیار را ایجاد کرده اند، ولی این یک نمونه تازه از آنست. منابع در جنوب غرب کشور به سرخط می‌گویند که طالبان با هدف قرارگیری فابریکه‌های پوسس مواد مخدر به خصوص در ولایت هلمند، حالا از نگاه مالی سخت دچار مشکل هستند. این فابریکه‌های پروسس مواد مخدر در عملیات‌ مشترک نیروهای مشترک افغان و خارجی از بین برده شدند که ماموریت حمایت قاطع ناتو در کشور با مواد مخدر اعلام جنگ کرده بودند.

به این ترتیب، طالبان می‌خواهند که از راه نامشروع عاید کنند و هزینه‌های جنگ جاری شان را فراهم سازند. به نقل از این منابع؛ هدف از ایجاد گمرگ از سوی طالبان در ولایت نیمروز، فراهم سازی هزینه‌های جنگی سال آینده این گروه است.
انجنیر سمیع، والی نیمروز در مصاحبه‌ای با سرخط این عمل طالبان را جز برنامه‌های این گروه برای شایعه پراگنی و ایجاد ترس و دلهره میان مردم می‌خواند.
او می‌گوید: «نیروهای مسلح افغان به هیچ کسی به شمول طالبان اجازه نمی‌دهند که برای مردم مشکل ایجاد کند. این شب‌نامه‌ها در شاهراه خاشرود – دلارام از سوی طالبان به راننده‌ها توزیع شده بود، اما نیروهای کشفی و استخباراتی ما چیزی در این مورد دریافت نکرده اند. نیروهای هوایی پروازهای تجسسی را در آسمان دلارام – خاشرود انجام داده، ولی اثری از گمرک تازه ایجاد شده طالبان دریافت نشده است. در صورتی که طالبان به این کار مبادرت ورزند، از بین برده خواهند شد.»

حالا دو فرضیه مطرح می‌شود. یکی اینکه طالبلن به مجرد آگاهی از پروازهای تجسسی ساحه را ترک گفته اند و یا هم اینکه، در اصل این گمرک ایجاد نشده و هدف از آن، ایجاد دلهره میان مردم و تظاهر حاکمیت حکومت این گروه است.
انجنیر سمیع، والی نیمروز برعکس طالبان مدعی است که گروه متذکره در اصل در هیچ منطقه‌یی از ولایت نیمروز از مردم پول نمی‌گیرند. او می‌گوید: «نیروهای امنیتی و ادارات کشفی و استخباراتی هرگز به هیچ گروهی به خصوص طالبان اجازه ایجاد گمرک و یا هم ایستگاهی برای جمع‌آوری مالیه از محصولات تجاری را نمی‌دهد. برای شما اطمینان می‌دهم که همین حالا طالبان در هیچ منطقه‌یی از ولایت نیمروز گمرک نداشته و نه هم در آینده توان ایجاد آن‌را خواهند داشت.»

پیش از این نمونه‌های از گمرک طالبان در ولایت میدان وردک و شماری از ولایت‌های دیگر دیده شده است. به طوریکه فاصله آن‌ از گمرک دولت افغانستان بیش‌تر نبوده و به این ترتیب، راننده‌ها و تاجران نیز ناگزیر اند به جناح‌های مختلف پول بپردازند، آنچه حاکمیت حکومت را می‌تواند به چالش بکشد.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply