افزایش بی پیشینه تلفات افراد ملکی

توفیق عظیمی

0 508

در حالی که دولت افغانستان و متحدین بین المللی اش در تلاش اند تا به منظور حفاظت از افراد ملکی و جلوگیری از قربانی شدن شهروندان کشور ،با طالبان آتش بس نمایند تا راه را برای برقراری صلح سراسری هموار گردد از این رو . گفتگو های صلح را در قطر آغاز نموده است و برای متقاعد نمودن طالبان به آغاز مذاکرات ،هزاران تن از زندانی های این گروه را از زندان ها رها نموده اند ولی در مقابل طالبان با را اندازی عملیات های تهاجمی ، تروریستی و حملات دهشت افگنانه در ولایات و ولسوالی های مختلف بر ادامه جنگ و خونریزی تاکید نموده و با قربانی نمودن شهروندان بی دفاع کشور و هدف قرار دادن عمدی مردم ملکی به جنایات ضد بشری مبادرت ورزیده اند .

اخیرا نهادهای امنیتی کشور با نشر گزارش از تلفات افراد ملکی در جریان ماه های پسین ، مدعی گردیده اند که تنها در شش ماه اخیر ، بیش از ۳۵۰۰ تن از افراد ملکی در جنگ افغانستان در جنگ افغانستان کشته و زخمی گردیده اند که عامل اصلی این تلفات مخالفین مسلح دولت افغانستان بخصوص طالبان اند .

از آنجایکه اکنون نیرو های دفاعی و امنیتی در حالت دفاع فعال قرار دارند و از انجام عملیات های تهاجمی بر مواضع طالبان خود داری می ورزند ، طالبان با استفاده از مواقع ، فعالیت های خود را منسجم تر نموده و شدت بیشتر بخشیده اند لهذا مسئول درجه اول تلفات این همه انسان بی دفاع ، طالبان شد .

پروتکل اول و دوم الحاقی کنوانسیون های ژنیو که رد سال ۱۹۷۷ به تصویب رسید ، حمله به مردم غیرنظامی را ممنوع کرده است . در ماده ۳ مشترک کنوانسیونهای چهارگانه ژنو چنین آمده است . در صورت وقوع منازعه مسلحانه دارای خصوصیت غیر بین المللی در قلمرو یکی از طرف های متعهد ، هر یکی از طرفین منازعه مستلزم به رعایت حداقل احکام ذیل می باشد:

اشخاصی که در منازعات مسلحانه اشتراک فعال نداشته ، به شمول اعضای نیرو های مسلحی که سلاح بر زمین گذاشته و کسانی که بنابر مریضی ، جراحت، توقیف یا هر علت دیگر از جنگ خارج شده باشد باید در تمامی شرایط مورد برخورد انسانی به دور از هرگونه تبعیض بر مبنای نژاد، رنگ، دین یا عقیده، جنس یا ثروت با هر معیار مشابه قرار گیرند: همچنین در این کنوانسیون آمده است: جنگجویان مکلف هستند خود را از جمعیت غیر نظامی تفکیک کرده و قوانین حقوق بشر دوستانه بین المللی را رعایت کنند .

در جریا گفتگو های صلح در قطر جریان دارد . طالبان با انجام چندین حمله بر مردم ملکی در مناطق مختلف کشور منجمله انفجار ماین های کنار جاده ای ، به گلوله بستن افراد ملکی در ولسوالی های مختلف کشور برای قدرت نمایی، نشان دادند که همه مردم افغانستان جز از اهداف نظامی آن گروه میباشند . همچنین طالبان با انجام چندی انتحاری در ولایات مختلف کشور ، مخالفت صریح خود را با موافقتنامه با آمریکا ابراز داشتند و نشان دادند که آن ها به شدت غیر قابل اعتماد اند و به هیچ گونه توافق پایبند نیستند و سپس آشکارا دساتیر دین مقدس اسلام را زیر پا نموده اند چنانچه دین مقدس اسلام بطور صریح قتل انسان ها را ممنوع و آن را از گناهان کبیره دانسته است .

به هر رو ، هنگامی که دولت افغانستان و جامعه جهانی با یک صدا صلح می خواهند و به منظور حسن نیت ، گروه ،گروه از زندانیان آن ها را از زندان های کشور رها میسازند ولی طالبان با تشدید حملات تهاجمی و تروریستی ، مخالفت خود را با پروسه صلح ابراز داشته و وابستگی خود را به کشور های منطقه و فرامنطقه اعلام می دارند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply