صلح و امنیت عامل انکشاف یک جامعه

نیلوفر مستعد

0 611

دین مقدس اسلام پذیرفته ترین دینی است که صلح و سازش را به همه مسلمانان جهان توصیه کرده است .

دین اسلام  خون انسان را آنچنان ارزشمند تلقی میکند كه كشتن انسان را با كشته شدن همه انسانهای جهان مساوی دانسته است  ، این بدان معناست وقتی انسانی ، انسانی دیگر را می کشد ، همه انسان ها را کشته است و همین طور نجات دادن یک انسان برابر است به نجات دادن جان همه انسانها .

وقتی شخصی از زندگی شخص دیگری مراقبت می کند و برای آن ارزش قائل است و وقتی دچار مشکل شود و نجاتش بدهد، پاداش بزرگی بدست میاورد در این باره ، الله (ج) در سوره مائده فرموده است.

ترجمه: وقتی انسانی انسان دیگری را بدون گناه می كشد ، مثل این است كه همه مردم دنیا را كشته است و وقتی انسانی را از مرگ نجات می دهد ، مثل این است كه همه مردم دنیا را زنده كرده است.

قرآن کریم یک حقیقت اجتماعی و تربیتی را در این زمینه آشکار می کند چنانچه جامعه اسلامی مثل یک بدن است ، اگر به یک قسمت از بدن آسیب برسد ، کل بدن ناراحت می شود. جامعه جدید نیز از افراد تشکیل شده و از حیث یک خانواده برخوردار است ، بنابراین قتل یک فرد بی گناه تمام خانواده را غمگین می کند. از این رو قرآن کریم این مسئله را بسیار مهم می داند و برای جلوگیری از ریختن خون انسان ، صلح و برادری را به بندگان خود توصیه کرده است. و فرموده است (الصلاح الخیر) با توجه به اهمیت و ارزش این آیه مبارک و پایان دهه های جنگ ، ناآرامی و ویرانی در کشور برای پایان دادن به ناآرامی ها و ویرانی ها ، فراخوان صلح از همه طیف ها ، از جمله زنان و کودکان ، در سراسر کشور صدای بلند شده است. آنها با یک صدا از دولت و گروههای مسلح خواستند تا به جنگ پایان دهند. زیرا در این جنگ جاری فقط و فقط منافع دشمنان صلح و ثبات افغانستان است که سالهاست افغانها را برای اهداف پلید خود قربانی می کنند.

گفتگوها درباره صلح در افغانستان در حال حاضر در منطقه و سراسر جهان در جریان است. همچنین اخیراً در گفتگوهای صلح دوحه بین دولت جمهوری اسلامی افغانستان و نمایندگان طالبان خبرهای خوبی منتشر شده است که آنها در مورد موضوعات مورد اختلاف توافق کرده اند و به زودی خبر جدیدی در این روند خواهند داشت.

این گفتگوها بار دیگر امید مردم دردمند ما را برای صلح و ثبات پایدار زنده کرده است. همچنین توافق نامه دولت و سیاستمداران افغانستان در مورد تعیین اعضای شورای عالی صلح ، اخبار دلگرم کننده دیگر برای ملت است.

خوشبختانه چندی قبل اولین جلسه در کابل توسط تعدادی از رهبران سیاسی و جهادی با حضور رییس جمهور و رییس شورای عالی مصالحه ی ملی  برگزار شد. این همه طرفین نظرات خود را در مورد برقراری صلح و ثبات پایدار در کشور به اشتراک گذاشتند و همه را یک صدا فراخواند تا از روند مذاکرات صلح کاملاً پشتیبانی کنند.

اکنون ، یک بار دیگر ، اختلافات بین دولت افغانستان و طالبان در دوحه در مورد نحوه گفتگوهای صلح حل شده و مردم از  (دولت و طالبان) توقع دارند که بخاطر تمام مظلومیت ها و آسیب های که افغانستان از جنگ دیده،  گذشت همه جانبه داشته باشند و به همکاری هم باعث شوند که یک صلح عزت مند و پایدار در افغانستان شکل گیرد و اختلافات سیاسی را در گفتمان های سیاسی دنبال کنند ، زیرا طبق آیات قرآن ، در صلح خیر است ، و همچنین از جامعه جهانی می خواهیم که برای صلح در افغانستان از هیچ تلاشی دریغ نکنند ، زیرا صلح در افغانستان صلح در منطقه خواهد بود و گذشته برای ما ثابت ساخته است که اگر افغانستان ناامن باشد ، منطقه و جهان نا امن خواهد بود .

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply