حضور همه افغانها در پروسه صلح این پروسه را تضمین می کنند

0 701

افغان ها صلح می خواهند . اعضای جامعه بین المللی بیشتراز ایالات متحده خواهان پایان درگیری ها در افغانستان هستند. اما با چه هزینه ای ؟

منبع : نشنل انترست

نوشته : مریم بناهی

مترجم : سیدجمال اخگر

اخیراً رولا غنی ، بانوی اول افغانستان تاکید کرد که صلح نباید به قیمت ضایع شدن حقوق زنان کشور تمام شود. ممکن این اتفاق بی افتد مگر این که طالبان – که احتمالاً به عنوان بخشی از توافق صلح به قدرت باز گردند تعهد کامل بر حمایت از حقوق محروم ترین اقشار جامعه افغانستان بدهند.

این ها شامل اقشار محروم ، آواره گان داخلی و بیرونی در سراسر جهان که بیش از 14 میلیون زن را تشکیل میدهند ، هستند. این شرایط است که هرصلح باید دارا باشد ، برابری جنسیتی هم حقوق اساسی بشر است و هم برای صلح پایدار ضروری است. و پیامد های آن فراتر از افغانستان است . ثبات کل منطقه و همچنین یک راه حل با دوام برای میلیون ها پناهنده افغان در گروه صلح است.

افغان ها صلح می خواهند. و اعضای جامعه بین المللی – بیشتر از ایالات متحده – خواهان پایان درگیری ها در افغانستان هستند . اما با چه هزینه ای ؟

توافق نامه 29 فبروری امریکا – طالبان ، با پا در میانی ایالات متحده ، دولت افغانستان و طالبان را به میز مذاکره کشانید. این توافق نامه اشکالات بزرگی دارد. در امر نمایندگی زنان در گفتگو ها ، تضمین حقوق زنان ، و یا هم تعهد قاطع برای حمایت از جمعیت آسیب پذیر ناکام ماند. درین توافقنامه هیچ نوع اشاره ای به حمایت از آواره گان داخلی و یا بهبود شرایط و آمادگی برای بازگشت پناهندگان از خارج صورت نگرفته است.

این ها موارد مهمی هستند که کنار گذاشته شده اند. تقریباً دو دهه پس از حمله آمریکا در سال 2001 ، حدود 2.7 میلیون افغان به خارج از کشور آواره شده اند ( یکی از بزرگترین جمعیت پناهندگان در جهان) . سال ها افغانستان در لست ناامن ترین کشور های جهان قرار داشته و بیش از سه دهه پی در پی تا سال 2014 منشاء بیشترین پناهنده در جهان بوده است . آمدن صلح ضروری و زمان گیر است.

در حالیکه رهبران طالبان روی آمدن صلح با دولت افغانستان در دوحه مشغول مذاکره هستند ، افغان ها – از جمله زنان و دختران خشونت و تاثیرات گسترده آن را متحمل می شوند.

تاج بی بی سی و سه ساله مادر باردار صاحب پنج فرزند ، به تازگی با شوهر چهارم خود امین الله ، که سرباز ارتش افغانستان است و عازم وظیفه خداحافظی کرد. سه شوهر اول وی قبلاً توسط افراد طالبان کشته شده اند. روپم جین برای رویترز می نویسد:” تاج بی بی گفت مردم یک بار می میرند اما وی پس از دست دادن سه شوهر احساس کرد که سه بار مرده است”. معامله صلح برای زنان افغان چون تاج بی بی که همه چیز خود را از دست داده اند و از آینده همسران ، فرزندان و خانواده های شان هراس دارند ، چه معنایی خواهد داشت ؟ برای سایر افراد و گروه های که طالبان مرتباً آنها را تحت ظلم و ستم قرار داده و قربانی کرده چه معنی دارد ؟

مفاد توافق صلح در مورد زنان و دختران بازتاب گسترده ای خواهد داشت . در دو دهه گذشته وضعیت زنان و دختران افغانستان بهتر شده است. میانگین عمر زنان حدود ده سال افزایش یافته است و میزان مرگ و میر مادران بیش از 50 درصد کاهش یافته است.

در کشوری که مرگبارترین درگیری ها برای کودکان در جهان را دارد ، زنان نسبت به اوایل دهه سال 2000 نیم برابر طفل بیشتر به دنیا می آورند. اما هنوز مسیر طولانی در پیش است. در مناطق تحت کنترول طالبان ، هیچ مکتب متوسطه دخترانه وجود ندارد. این گروه مدام در حملات خود زنان ، دختران و مکاتب را هدف قرار می دهد.

علاوه بر این ، طالبان از ابراز نظر مشخص در مورد چگونگی مشارکت رسمی زنان افغان در دولت امتناع می ورزند. بدون یک تعهد مشخص از سوی طالبان پیشرفت های که زنان افغان طی دو دهه گذشته داشته اند به خطر می افتد.

بازگشت طالبان به قدرت سیاسی بدون تعهدات مشخص برای محافظت از گروه های آسیب پذیر بسیاری از خطرات را که افغان ها برای دهه ها با آن دست به گریبان بوده اند دوباره احیا می کند.

اقشار آسیب پذیر – از جمله 79 درصد بزرگسالان و 17 درصد کودکانی که با انواع معلولیت زندگی می کنند ، گروه های اقلیت مانند هزاره های شیعه و پناهندگان بازگردانده شده – خطرات جانی و محرومیت های بیشتر آنها را تهدید می کند.

بازگشت طالبان به قوانین و مجازات های سخت گیرانه نیز باعث مهاجرت های بیشتر به کشورهای همسایه پاکستان و ایران و همچنین ترکیه و اروپا می شود.

این قطعاً بازگشت داوطلبانه دائمی پناهجویان به افغانستان را نا ممکن می سازد. یکی از شاخص های اصلی برای برگشت کسانی که به اجبار آواره شدند ، صلح پایدار است.

اما چرا کسی به افغانستان مانند حملات که تاج بی بی را هدف قرار داده یا حملاتی کور کورانه دانشگاه کابل در ماه نوامبر که افغان ها را وحشت زده می کند را علی رغم ادامه گفتگوهای صلح ، ادامه دهد؟

با ادامه مذاکرات ، طالبان باید متعهد شوند که از حقوق محروم ترین افراد جامعه افغانستان حمایت کنند. هر چیزی کمتر از آن مانع از صلح پایدار خواهد بود.

در حالی که افغان ها تصور می کنند که آینده بهتری در انتظار شان است با چالش های نا گهانی روبرو می شوند ، ایالات متحده باید خطرات توافق نامه صلح عجولانه، خروج ناگهانی و یک طرفه نیروهای نظامی و کاهش بودجه مورد نیاز بشردوستانه و توسعه را کاملاً در نظر بگیرد.این مهم است زیرا طالبان به حملات خود ادامه می دهند و حقوق زنان را محدود می کنند.

ایالات متحده و سایر کشور های کمک کننده باید در همکاری نزدیک با دولت افغانستان عمل کنند. آنها باید با تأمین بودجه برای نیازهای بشردوستانه و توسعه به افغانستان تجدید تعهد نمایند. زیرا ثبات منطقه ای ، زندگی افغان ها و حل مشکلات پناهجویان افغان با همدیگر پیوند دارند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply