اهمیت حیات از دیدگاهی دین مقدس اسلام

نیلوفر مستعد

0 534

حیات و زندگی از جمله حقوق ذاتی و اصلی یک انسان است که به هیچ حال نمیتوان آن را از خود یا دیگران سلب نمود .

اسلام به حق حیات توجه خاصی نموده و از بین رفتن یک نفس و انسان را معادل به از بین بردن تمام انسان ها می پندارد و نجات یک انسان را معادل به نجات تمام انسان ها می پندارد . همچنان زوال دین نزد الله تعالی آسانتر از کشتن یک انسان بدون کدام موجب و دلیل است . در این مقاله روی موضوع حق حیات از دیدگاه اسلام صحبت نموده ام که در اسلام این حق تا چه حد ارزش دارد و اسلام تا چه حد روی آن تاکید میورزد.

  در این مقاله به طور فشرده فقط روی ارزش و منزلت حیات انسان از دید اسلام تمرکز نموده ام و به طور مختصر به گونه ذیل ترتیب داده ام:

  نکته اول : تحریم قتل انسان .

نکته دوم : تحریم انتحار.

 نکته سوم : تحریم اذن قتل .

نکته چهارم : تحریم مبارزه.

نکته پنجم : تحریم قتل جنین.

 نکته ششم : مباح بودن محظورات جنت حفاظت حیات انسان .

نکته هفتم : حرمت فناء نوع بشر.

نکته هشتم : توجه اسلام به صحت و نظافت غرض حیات انسان.

نکته نهم : آیا به خاطر آزادی میتوان جان خود را از دست ؟

نکته دهم : نتیجه بحث

نکته اول : تحریم قتل انسان : اعتدا و تجاوز بر حیات انسان حرام است به همین گونه قتل انسان حرام میباشد . مگر در حالات معین و خاصی که شریعت اسلامی اجازه کرده باشد . بقیه در تمام حالات حق حیات انسان با اساس نصوص صریح اسلام مصون و مقدس محسوب میشود و هیچ کس که این حق را از انسان سلب نماید . الله سبحانه و تعالی در (وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ )الانعام ۱۵۱ (فان دماء کم اموالکم و اعراضکم حرام علیکم کحرمه یوم منکم هذا فی شهرکم هذا ) یعنی ریختاندن خون ، خوردن مال و ریختن آبروی شما حرام است . مانند حرمت این روز شما ( روز عرفه ) در این ماه ذوالحجه در این شهر مکه مکرمه ( بخاری حدیث شماره ۶۷ ) اسلام قتل انسانهای بیگناه را حرام قرار داده و آنرا به روز عرفه و ماه ذوالحجه و شهر مکه مکرمه تشبیه می نماید این تشبیه از قداست و حرمت بیشتر جان ، مال ، آبرو و عزت مسلمان است که اسلام آن را محترم می داند اینکه تعدادی امروز خود را مسلمان دانسته و با انجام حملات انتحاری خود،  دیگران را میکشند دانسته نمی شود که از کجای شریعت اسلام برای خود دلیل درست کرده اند و حکم حرام بودن قتل اطفال ، زنان و موسفیدان را چگونه توجیه میکنند . در حالی که رسول خدا ( ص ) می فرماید : ( من حمل علينا السلاح فليس منا ) یعنی : کسیکه سلاح بر علیه ما برمیدارد از ما نیست ( بخاری حدیث شماره ۷۰۷۱ ) وقتیکه حمل سلاح جواز نداشته باشد پس فیر سلاح چطور جواز دارد همچنان رسول الله (ص ) میفرماید ( لایحل لمسلم ان یروع مسلما ) حلال نیست بر مسلمانان که مسلمان دیگری را بترسانند ( ابوداود حدیث شماره ۵۰۰۴ ) وقتیکه ترساندن مسلمان حرام باشد پس کشتن او به طریق اولی و حتمی حرام و ناروا است.

  بنا در شرایط کنونی گروه های تروریستی بخصوص طالبان با راه اندازی حملات انتحاری و انفجاری در مراکز تعلیمی ، تخصصی ، شفاخانه ها ، و سایر تاسیسات عام المنفعه باعث به شهادت رساندن ، زخمی شدن و تخریب کشور میگردد در برابر الله (ج) و روز آخرت پاسخ دهی میباشند . این گروه ها به دستور باداران خارجی شان مردم مسلمان و بی گناه ما را مورد هدف قرار می دهند و با تعبیر سو ، از نصوص شرعی مردم بی دانش و عوام را فریب داده و دست به چنین حملات که در دین مقدس اسلام جای ندارد میزند، از مردم خویش میخواهیم که این نوع حملات در اسلام عزیز نبوده بلکه بخاطر رسیدن به قدرت و تطبیق پلانهای شوم دشمنانان مردم افغانستان میباشد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply