صلح و جنگ دغدغه جنگجویان در افغانستان

 نیلوفر مستعد

0 750

در جریان گفتگوهای صلح دوحه بین ایالات متحده و طالب ها ، یک سلسله بحث ها میان جنگجویان آن گروه به وجود آمد که گویا رهبران آنها با جانب آمریکا بر سر کدام معامله مصروف هستند، این شک و گمانی زنی ها پس از امضای رسمی توافقنامه صلح با امریکا به اوج خود رسید.

در توافق نامه میان طالبان و امریکا بسیار موارد بودند ، که اکثری فرماندهان نظامی طالبان از آن آگاه نبودند و زمانیکه جزئیات توافق نامه از رسانه ها نشر شد ،فرماندهان و مسئولین نظامی طالبان از آن طریق اطلاع یافتند ، که این امر باعث تردید و گمانی زنی های بیشتر میان صفوف جنگی طالبان گردید.

اولین تردید جنگجویان طالب در مورد این بود که 🙁 طالبان بالای آمریکایی ها حمله نمی کنند، اما امریکائیان در بسیار از موارد اجازه دارند که بالای مواضع طالبان حملات هوایی را انجام دهند).این موضوع شامل یکی از ماده های توافق میان امریکا و طالبان در توافقنامه دوحه بود .

دوم: در توافقنامه حرف از قطع روابط طالبان با شبکه القاعده و سرکوب شبکه القاعده در همکاری مشترک طالبان و امریکا گفته شده است. که در این رابطه جنگجویان طالبان استدلال دارند و میگویند چطور بر ضد شبکه القاعده با آمریکا همکار شویم، شبکۀ که مدت 20 سال است طالبان را بر ضد آمریکا همکاری کرده است.

استدلال دوم این بود، در صورت قرار گرفتن طالبان در برابر شبکه القاعده منجر به شکست تاریخی و تلخ سیاسی طالبان خواهد انجامید، بخاطر که ما (طالبان) یک اسامه را به آمریکا نه سپردیم، و برسر همین اسامه حکومت خود را توسط آمریکایی ها سقوط دادیم، در صورتی که ما بر سر یک اسامه تمام حکومت مانرا سقوط دادیم پس چرا در همکاری با آمریکا برای سرکوبی شبکه القاعده اقدام کنیم؟

سومین استدلال این بود، وقتی که به اساس توافقنامه دوحه حمله بالای آمریکایی ها را متوقف و از تضمین امنیت شان نیز اطمینان دهیم پس چرا بالای افغانها حملات را انجام دهیم؟

به مثل اینها دها تردید های میان صفوف جنگجویان گروه طالبان به وجود آمده است، که همین تردید ها باعث شده است که شماری از جنگجویان گروه طالبان دست از جنگ کشیده وبه دولت پیوسته اند.

اکنون گزارش ها می رساند که استخبارات و نظامیان پاکستانی میخواهند این تردید های پیش آمده را میان صفوف جنگجویان طالبان مدیریت کنند.

بنابر آن به تاریخ 14 دلو1399، یک تعداد اعضای برجسته گروه طالبان و شبکه حقانی سمینار های جداگانه را در مدارس شمس المدارس واقع منطقه سوریا خیل اکوره ختک برای حلقه مرکزی و جنوب شرق و مدرسه امام ابوحنیفه واقع کمپ مهاجرین برای حلقه شرق و شمال اکوره ختک پشاور تدویر نموده اند.

که نخستین روز سمینار تحت نظارت مامورین آی اس آی و با صحبت های اعضای شبکه حقانی هریک: مولوی طالب جان، ادیب شیخ صاحب، مولانا عبدالحق و شیخ نقیب الله که مدرسین سمینار متذکره تعین شده اند آغاز گردید.

هدف از این سمینار این بود که چطور بتوانند در افغانستان فتوای جنگ و افغان کشی را صادر کنند و به جنگجویان شان قناعت بدهند که در افغانستان با تمام قدرت جنگ را ادامه بدهند.

گفته می شود که در این سمینار نزدیک به دو صد تن از مسئولین نظامی و والیان نامنهاد گروه طالبان از ولایات، خوست، پکتیا، لوگر، بغلان و بامیان حضور بهم رسانیده بودند. ومسئولین برخی ولایات در مسیر راه بودند. که برنامه تدریس همه روزه توسط چهار تن مدرسین دو تن از طرف صبح و دو تن از طرف ظهر تدرس را به پیش میبردند که روند تدریس همه روزه توسط هیات رهبری طالبان و شبکه حقانی چون: شیخ ندامحمد، مولوی فیض الله عضو کمیسیون نظامی پشاور، شاهین رئیس کمیسیون حلقه پشاور، قدرت الله جمال، شیخ سلطان محمد ثاقب رئیس محکمه نظامی پشاور، شیخ نقیب الله، شیخ فقیر محمد و شیخ لطف الله نظارت و بررسی می گردید.

نظر به گزارش ها پس از ختم سمینار چند روزه تمام این کسان اشتراک کننده جهت آموزش های بیشتر نظامی در شهر های مختلف پاکستان منتقل گردیدند.

طالبان تمام اینها را در حال انجام میدهد، که افغانها از آنها خواهان صلح هستند، و هیئت جانب حکومت مدت ها است که در قطر انتظار مذاکرات با هیات طالبان را می کشند، در حالی که اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر مصروف دید و بازدید های خود از کشور های منطقه هستند، و مسئولین نظامی طالبان در شهرهای پیشاور و کویته سمینار های آموزش جنگی را ایجاد می کنند.

گروه طالبان پس از توافقنامه دوحه با امریکا، جنگ و خشونت شان را نسبت به هر وقت دیگر در افغانستان افزایش داده است که حتی برخی از فعالیت های تروریستی آنها در این روزها بسیار وحشی تر و خونبار تر گردیده است، که حتی باعث نگرانی تمام جهان نیز شده است، که شما ویدیوی چند روز قبل از انفجار کابل را دیده باشید که در آن ویدیو یک خانم در پیش روی چشمان دو کودک معصوم اش در اثر ماین جاسازی شده کنار جاده توسط گروه طالبان به شدت زخمی شده که کودکان اش با جیغ و فریاد « مادر بلند شو» صدا میزدند، که این حالت سخت مرا متاثر ساخت، هنگامی که فیسبوک ام را باز کردم در تمام شبکه های اجتماعی عکس و این ویدیو داشت دست به دست میشد.

جامعه جهانی که از موجودیت رهبران طالبان در خاک پاکستان آگاه هستند، در زمینه فعالیت های تروریستی طالبان در خاک افغانستان خاموشی اختیار کرده است، من به عنوان یک شهروند افغانستان از جامعه جهانی می خواهم، بالای پاکستان فشار های را وارد کند، که در آنجا پرورش گاه های تروریستی به شکل دسته جمعی باید بسته شوند، بالای طالبان و حامیان آنها  فشار وارد شود، تا اینکه به آوردن صلح حاضر شوند، همزمان با روند پروسه صلح طالبان در خاک پاکستان برای ادامه جنگ در افغانستان آمادگی میگیرند، از اینکه پاکستان در سیاست دوگانگی شهرت جهانی دارد، از یک طرف می گویند که ما از روند پروسه صلح افغانستان حمایت می کنیم و از طرف دیگر طالبان را برای افزایش جنگ در افغانستان تجهیز و تمویل می کنند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply