فاجعه سرپل و بی‌تفاوتی قوماندان امنیه حکومت عمداً مردم را به وحشی‌ها می‌سپارد

0 1,154

هزار طالب و داعش مسلح با همدستی؛ منطقه میزا اولنگ در ولسوالی صیاد ولایت سرپل را پس از ۴۸ ساعت سقوط دادند.
براساس یافته‌ها؛ جنگجویان داعش و طالب هر دو پس از تصرف میرزا اولنگ؛ نخست با حضور والی نام نهاد طالبان برای سرپل عفو عمومی اعلام کردند، ولی سپس ۲۸ فرد ملکی را به صورت دسته جمعی و بیش از بیست تن دیگر را به صورت انفرادی به شهادت رسانیدند.

این فاجعه میرزا اولنگ در حالی صورت گرفت که خلیل دستیار؛ قوماندان امنیه سرپل برای گذراندن رخصتی‌هایش در کابل بسر می‌برد.
حکومت تا روز یکشنبه همین هفته منطقه کوهستانی میرزا اولنگ واقع در بیست کیلومتری مرکز ولایت سرپل را فقط با هشتاد الی نود نیروی خیزش مردمی در هشت پوسته؛ تامین امنیت می‌کرد.

طالبان و داعش با استفاده از این خلا؛ از چهار استقامت بر میرزا اولنگ حمله ور شدند و بعد از ۴۸ ساعت درگیری؛ بر این منطقه تسلط یافتند و فاجعه آفریدند.
این دو گروه وحشی هرچند تا حال مسوولیت قتل عام باشنده‌گان میرزا اولنگ ولسوالی صیاد ولایت سرپل را بر عهده نگرفته اند، اما برخی‌ها را سربریدند، شماری دیگر را از ساحات مرتفع به زیر انداختند و عده‌ای دیگر را با فیر مرمی به شهادت رسانیدند.

محمد عظیم قویاش نماینده ولایت سرپل در مشرانو جرگه در مصاحبه‌ای با سرخط، شخص قوماندان امنیه و مسوولان امنیتی را عامل فاجعه بشری در این ولایت می‌داند. او می‌گوید: «قوماندان امنیه ولایت سرپل شخص بی‌کفایت است. مسوولان در مرکز نیز از ناامنی در شمال کشور استفاده‌های سیاسی می‌کنند. برخی رهبران حکومت با ناامن ساختن شمال کشور؛ بر رقبای سیاسی اِعمال فشار می‌کننند. میرزا اولنگ از یک‌ونیم سال بدینسو زیر تهدید مستقیم مخالفان مسح قرار داشت، ولی هیچ توجهی به آن نکرد».

خلیل دست‌یار قوماندان امنیه سرپل در مصاحبه‌ای با روزنامه سرخط؛ ضمن خودداری از ارایه جزئیات در باره تازه‌های میرزا اولنگ ولسوالی صیاد؛ اتهامات وارده مبنی بر کفایتی را رد کرد.
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت در نشست روز دوشنبه شورای وزیران بر آگاهی حکومت از قصد داعشی‌ها و طالبان در میرزا اولنگ صحه گذاشت. اعتراف او می‌رساند که حکومت در نهایت ضعف برای تامین امنیت جان و مال مردم قرار دارد.

منطقه میرزا اولنگ ولسوالی صیاد با مرکز این ولسوالی ۲۰ کیلومتر فاصله دارد و آنگونه که این ولسوالی دروازه مرکز ولایت پنداشته می‌شود. براساس گزارش‌ها از مقام ولایت؛ با توجه به ارتفاعات بلند میرزا اولنگ؛ تصرف دوباره این منطقه از نزد طالبان و داعش؛ تنها در توان نیروهای کوماندوست.

براساس یافته‌ها؛ سران حکومت و نهادهای امنیتی در دیدار با نماینده‌گان مردم ولایت سرپل از تصرف دوباره میرزا اولنگ از نزد طالبان و داعش اطمینان داده اند، در حالی که نماینده‌گان سرپل در شورای ملی آن‌را وعده‌های میان تهی دانسته و کنترول هفتاد درصدی مخالفان بر جغرافیای ولایت سرپل را با عدم تلاش حکومت برای بازپس‌گیری مثال می‌آورند.

ولسوالی صیاد ولایت سرپل با ولسوالی کوهستانات هم سرحد است. با توجه به مرکزیت داعش و طالب در ولسوالی متذکره، نماینده‌گان سرپل در شورای ملی باور دارند که سقوط میرزا اولنگ زنگ خطری برای سقوط مرکز سرپل است.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply