جایگاه زنان در اسلام

نیلوفر مستعد

0 743

   نخست از همه فرا رسیدن هشتم مارچ روز جهانی زن را به تمامی مادران،  خواهران و خانم های شجاع و رنجدیده کشور مبارک باد عرض می داریم.

  زن امین الهی است و به عنوان امین حق الله از نظر قرآن مجید مطرح است، این مقام، حرمت و حیثیت را خدای سبحان “ج” که حق خود اوست به زن هدیه کرده است، خداوند انسان اعم از زن و مرد را در بهترین حالات خلق کرده است و قرآن مبین نه تنها نگاه ویژه ای به زن دارد بلکه وی را مستقل و کارآمد معرفی می کند، زن همانند مرد انسانی است که همه مواهب رشد را دارا بوده، هیچ خللی در گوهر وجود او نیست و می تواند مراحل رشد و تکامل را به خوبی طی کند.

در دورانی که میان ملل متمدن و غیر متمدن موجود در دنیا، زن از جایگاه پائین تر و پست تر از مرد برخوردار بوده و او را چیزی حد وسط بین انسان و حیوان می پنداشتند و حقوق و موقعیتش را نادیده می انگاشتند، کتاب آسمانی و قرآن و دین مبین اسلام ظهور یافته و حیثیت و ارزش واقعی زن را به او بازگرداند زیرا اولین مربی انسان ها زن است، سعادت و شقاوت کشور ها و ملت ها بسته به وجود زن است، زن با تربیت صحیح خودش انسان درست می کند و با تربیت صحیح خودش کشور ها و ملت ها را آباد می کند. خداوند منان انسان را از زن و مرد آفرید و بقای انسان را به این دو جنس داده است، خداوند سبحان در قرآن کریم در مواردی به هردو جنس اشاره می کند.

چنانچه در آیه ۳۵ سوره احزاب می فرماید: ترجمه/ به یقین، مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ایمان و زنان با ایمان، مردان مطیع فرمان خدا و زنان مطیع فرمان خدا، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شکیبا و زنان صابر و شکیبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق کننده و زنان انفاق کننده، مردان روزه دار و زنان روزه دار، مردان پاکدامن و زنان پاکدامن و مردانی که بسیار به یاد خدا هستند و زنانی که بسیار یاد خدا می کنند، خداوند برای همه آنان مغفرت و پاداش عظیمی فراهم ساخته است. پس قرآن تنها مجموعه قوانین نیست،محتویات قرآن پاک صرفا یک سلسله مقررات و قوانین خشک بدون تفسیر نیست، در قرآن هم قانون است و هم تاریخ و هم موعظه و هم تفسیر خلقت و هم هزاران مورد دیگر زیرا قرآن کریم همان طوری که در مواردی به شکل بیان قانون دستورالعمل معین می کند و در جای دیگر وجود و هستی را تفسیر می کند، راز خلقت، زمین و آسمان، گیاه، و حیوان و انسان و راز موتها و حیاتها ، عزت و ذلت، ترقی و انحطاط، ثروت و فقر را بیان می کند.

متاسفانه برخی ها بخصوص جوامع مرد سالار و تنگ نظران به وجود زن چنین تصور می کنند که اسلام کفه سنگین شخصیت را برای مردان قرار داده و زنان در برنامه اسلام چندان جایی ندارند، برای کسانی که اندک آشنایی با دین مبین اسلام و کتاب آسمانی آن داشته باشند تساوی زن و مرد به خوبی نمایان است زیرا از دیدگاه دین مقدس اسلام تنها معیار برتری و امتیاز برای کسانی است که از تقوای بیشتری برخوردار باشند و نزد خداوند جنس برتر هرگز مطرح نیست و مطرح نخواهد بود به این معنی که زن و مرد هردو به یک اندازه انسان می باشند و در انسانیت بین شان تفاوتی نیست ” به تعبیر منطقی آنها دو صنف از یک نوع می باشند، یعنی، حقیقت و گوهر آنها یک چیز است و در انسانیت یکی را بر دیگری تفاضلی نیست، آنها فرزندان یک والدین می باشند و از ارزش یکسان برخوردارندٰ، تنها ملاک تفاوت در ارزش تقوا است که امری اکتسابی است و ربطی به جنسیت ندارد چنانچه ربطی به نژاد، جغرافیا، طبقه اجتماعی، ثروت، زیبایی و غیر آن ندارد”.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply